Katter äter normalt inte sådana väter de inte tål, så lämpligt om man vill ha grönt inne är att satsa på det katterna inte tål. Sen brukar katter ofta inte vurma för väter med tjockare blad, som suckelenter, fikusar, svärmorstunga, yuccapalmer, porslinsblommor, pelargoner brukar också få vara ifred,kaktusar också.
Vad som definitivt inte får vara ifred är ampellilja, de är alla katter som tokiga i trots att den är lite giftig för dem egentligen. Trodde i min enfald att jag skulle kunna ha en sån ifred hängande i en gardinstång från taket ner till onåbar höjd i ett fönster utan fönsterbräda, men ack vad jag bedrog mig. En dag hördes ett förfärligt brak från rummet och ja det var katten som på nåt vis balanserat på gardinstången och sen hoppat ner i ampeln och ja det klarade inte vare sig gardinstång eller ampel av så allt för i i golvet med gardiner, blomma, ampel och katt i en enda röra.
Sen dess har jag avstått ampelliljor.
Men ett tips för att få katterna att käka på växterna är att speja dem med en blandning av vatten och starkt chilipulver.
Har du innekatter så erbjud dem kattgräs i stället.
Helén
--------------------
Helén Zon 2, utanför Stockholm
|