Hej på er!
Detta är en jätteviktig tråd som gärna får utvecklas. Innan jag börjar vill jag dock poängtera att det finns massor med fantastiska trådar i trädgårdsforumet som har hjälpt, roat och stöttat många trädgårdsägare genom åren.
Jag började på Odla.nu för snart två år sedan, med främsta uppgift att jobba med sajten. Forumet har jag inte haft särskilt mycket tid att jobba med (ingen bortförklaring, bara ett konstaterande). Nu ser vi dock andra möjligheter tack vare att Heléne har blivit min efterlängtade kollega och att vi har fått moderatorer i forumet. Forumet är ju nämligen jätteviktigt!
Odla.nu består av olika delar:
Sajt med artiklar om trädgård och odling Forum Shop Nu kan vi också lägga till FB, eftersom det har blivit en så stor kanal att nå människor via nu.
Våra besökare använder Odla.nu på olika sätt, det finns ett spann från dem som gör allt - läser artiklar, diskuterar i forumet, gör inlägg på FB och handlar våra produkter - till dem som bara råkar googla in på vår sajt eller dem som bara är i forumet eller som bara handlar hos oss.
Alla är lika viktiga för att vi ska kunna finnas kvar och utvecklas.
Frågan här är hur vi ska få bättre fart på trädgårdsforumet. Ett trädgårdsforum har en uppenbar svaghet och det är att vi har en lång vinter som gärna lägger locket på diskussionerna om trädgård ett tag. Vissa medlemmar tappar kontakten och plockar kanske inte upp den igen när våren kommer.
Jag tror inte att FB påverkar forumet nämnvärt. Jag använder dessutom FB till att informera om forumet och brukar länka hit då och då.
Vad gör vi då för att få igång fler diskussioner? Ni får gärna komma med massor med förslag. Jag har själv haft tanken att jag skulle ha som mål att starta x antal nya trådar varje vecka, men jag upplever att diskussionerna blir livligare när det inte är jag som har startat tråden, utan någon av er medlemmar.
Som ni märker levererar jag inga svar nu, utan uppmanar oss alla att tänka efter hur vi kan få ett mycket livligare trädgårdsforum än vi har idag. Min förhoppning som redaktionsansvarig på Odla.nu, när jag nu har fått förstärkning på redaktionen, är att ha mer tid till att skapa aktivitet i forumet. Jag vill lyfta forumet mycket mer på sajten genom att berätta för våra läsare vad som händer här och visa att de kan hitta massor av hjälp bland våra forummedlemmar. Om man till exempel läser en artikel på sajten om att odla grönsaker så får man information om att det finns ett forum att gå in i för att läsa mycket mer och dessutom kunna ställa frågor. Jag och Heléne vill också gärna lyfta era diskussioner in på sajten för att visa hur kul och givande de kan vara.
Jag presenterar gärna mina mål mer tydligt när jag har satt upp en färdig plan.
Tills dess är alla förslag välkomna! Tänk då gärna på att vi har både sajt och forum och ingen av de förlorar på att den ena pushar den andra, tvärtom! Våga gärna lämna förslag som inte är 100 procent genomtänkta. Ibland har vi själva knäckt en smart grundtanke men behöver hjälp av andra att utveckla den. Det måste vi väl kunna göra här!
Jag kan börja genom att slänga ur mig en halvgenomtänkt idé: Vad tror ni om att presentera en av er medlemmar med jämna mellanrum på sajten? - Forumprofilen. Där berättar jag om någon av er, om era tankar kring trädgård och om hur ni använder vårt forum. Lite kul kuriosafrågor som favoritväxten, bästa trädgårdstipset, största tabben i trädgården. Vad säger ni? Hoppas att många tycker det skulle vara roligt att satsa mycket på att vårt trädgårdsforum ska bli riktigt livligt, kul och givande under 2013! Jag tycker det i alla fall!
Varma hälsningar Katarina
|