Sidor: 1, 2
kerstin z5-6
Jag vill inte ha mer tävlingar ,inget emot dem men tycker de är relativt ointressanta, huvudsidan går jag i stort sett aldrig in på -jag loggar via länk direkt till forum.

Däremot vill jag ha
Fler nya medlemmar.
Fler nya trädgårdsinlägg!
Bättre bevakade trådar.

Hur tänker ni om det ?
Krolliljan
Jag vill också ha fler nya trädgårdsinlägg.
Jag skriver en del i trädgårdstrådarna men kan naturligtvis göra mer.
Det som jag tycker är lite oroväckande är att det finns en fruktansvärt många personer som registrerat sig som medlemmar men att det bara är ett fåtal som är aktiva.
Kanske en ökad del trädgårdstrådar kan bättra på det.
kerstin z5-6
jag vet inte,men jag funderar en del vad som görs för att locka hit nya??-finns FB grupp för odla.nu tex? O hur hanteras den? FB är jobb för mej så jag har bara koll på det och inget mera.

Nu sätts en massa krut på moderatorer och annat vilket jag anser inte behövs öht i trädgårdsdelarna.Ytterst sällan någon tråd där spårar ur.
hattstugan

Finns nån grupp på FB! Är ej med på FB själv så hur det fungerar där får någon annan svara på!

Det gäller att vi själva startar trådar om det vi är intresserade av!

Ska man vänta på att någon annan gör det så blir det inte så mycket av det!

Hur man ska locka fler hit har jag dock inget svar på! Får admin lösa!
kerstin z5-6
Admin? en enda person ? Lycka till admin..jag tror detta är en gemensamt problem och inte något man bara kan putta uppåt..?
Monaxe
CITAT (kerstin z5-6 @ 25-10-2012, 00:03) *
jag vet inte,men jag funderar en del vad som görs för att locka hit nya??-finns FB grupp för odla.nu tex? O hur hanteras den? FB är jobb för mej så jag har bara koll på det och inget mera.

Nu sätts en massa krut på moderatorer och annat vilket jag anser inte behövs öht i trädgårdsdelarna.Ytterst sällan någon tråd där spårar ur.

Finns en FB grupp som kallas odlaiter. Den har vartit relativt aktiv, iaf i perioder ffa när det var många som inte vill gå till odla.nu's forum pga risken för virus. Vi var ganska många som höll oss undan då. Dessutom är det ju många som tröttnat på odla pga allt bråk och tjafs som varit, tyvärr.
Men -visst finns det en odlaitgrupp på FB, där avhandlas en del trädgårdsfrågor och funderingar.
Krolliljan
Ska man behålla medlemmar så tror jag att innehållet är viktigt.
Du föreslog i ngn annan tråd för ett tag sedan Kerstin , jag tror det var "liva upp Odla "tråden att alla skulle starta varsin trädgårdstråd.
Det är fortfarande ett bra förslag tycker jag. tummenupp.gif
När folk hittar hit till Odla,din trädgård på nätet, tror jag att förväntningarna är att det ska vara just trädgårdsfrågor/ odlafrågor som forumet handlar om.

Ska man behålla medlemmar tror jag också att det är viktigt att man får bukt på bråken här. Det kan säkert ordna sig nu med moderatorerna.

Ska man behålla medlemmar så måste det vara aktivitet överhuvudtaget. Det finns ju andra forum av trädgårdkaraktär där i o f s det bara är trädgårdsfrågor men där aktiviteten är så låg att ingen kan trivas där.
Där folk ställer frågor och aldrig får svar.
Katarina Odla.nu
Hej på er!

Detta är en jätteviktig tråd som gärna får utvecklas. Innan jag börjar vill jag dock poängtera att det finns massor med fantastiska trådar i trädgårdsforumet som har hjälpt, roat och stöttat många trädgårdsägare genom åren.

Jag började på Odla.nu för snart två år sedan, med främsta uppgift att jobba med sajten. Forumet har jag inte haft särskilt mycket tid att jobba med (ingen bortförklaring, bara ett konstaterande). Nu ser vi dock andra möjligheter tack vare att Heléne har blivit min efterlängtade kollega och att vi har fått moderatorer i forumet. Forumet är ju nämligen jätteviktigt!

Odla.nu består av olika delar:

Sajt med artiklar om trädgård och odling
Forum
Shop
Nu kan vi också lägga till FB, eftersom det har blivit en så stor kanal att nå människor via nu.

Våra besökare använder Odla.nu på olika sätt, det finns ett spann från dem som gör allt - läser artiklar, diskuterar i forumet, gör inlägg på FB och handlar våra produkter - till dem som bara råkar googla in på vår sajt eller dem som bara är i forumet eller som bara handlar hos oss.

Alla är lika viktiga för att vi ska kunna finnas kvar och utvecklas.

Frågan här är hur vi ska få bättre fart på trädgårdsforumet. Ett trädgårdsforum har en uppenbar svaghet och det är att vi har en lång vinter som gärna lägger locket på diskussionerna om trädgård ett tag. Vissa medlemmar tappar kontakten och plockar kanske inte upp den igen när våren kommer.

Jag tror inte att FB påverkar forumet nämnvärt. Jag använder dessutom FB till att informera om forumet och brukar länka hit då och då.

Vad gör vi då för att få igång fler diskussioner? Ni får gärna komma med massor med förslag. Jag har själv haft tanken att jag skulle ha som mål att starta x antal nya trådar varje vecka, men jag upplever att diskussionerna blir livligare när det inte är jag som har startat tråden, utan någon av er medlemmar.

Som ni märker levererar jag inga svar nu, utan uppmanar oss alla att tänka efter hur vi kan få ett mycket livligare trädgårdsforum än vi har idag. Min förhoppning som redaktionsansvarig på Odla.nu, när jag nu har fått förstärkning på redaktionen, är att ha mer tid till att skapa aktivitet i forumet. Jag vill lyfta forumet mycket mer på sajten genom att berätta för våra läsare vad som händer här och visa att de kan hitta massor av hjälp bland våra forummedlemmar. Om man till exempel läser en artikel på sajten om att odla grönsaker så får man information om att det finns ett forum att gå in i för att läsa mycket mer och dessutom kunna ställa frågor. Jag och Heléne vill också gärna lyfta era diskussioner in på sajten för att visa hur kul och givande de kan vara.

Jag presenterar gärna mina mål mer tydligt när jag har satt upp en färdig plan.

Tills dess är alla förslag välkomna! Tänk då gärna på att vi har både sajt och forum och ingen av de förlorar på att den ena pushar den andra, tvärtom! Våga gärna lämna förslag som inte är 100 procent genomtänkta. Ibland har vi själva knäckt en smart grundtanke men behöver hjälp av andra att utveckla den. Det måste vi väl kunna göra här!

Jag kan börja genom att slänga ur mig en halvgenomtänkt idé: Vad tror ni om att presentera en av er medlemmar med jämna mellanrum på sajten? - Forumprofilen. Där berättar jag om någon av er, om era tankar kring trädgård och om hur ni använder vårt forum. Lite kul kuriosafrågor som favoritväxten, bästa trädgårdstipset, största tabben i trädgården. Vad säger ni?

Hoppas att många tycker det skulle vara roligt att satsa mycket på att vårt trädgårdsforum ska bli riktigt livligt, kul och givande under 2013! Jag tycker det i alla fall!

Varma hälsningar Katarina

Rihane
Jag är tacksam över er som skriver i trädgårdstrådarna. Jag hoppas att ni inte tappar sugen. Jag skriver när jag har frågor och då måste det ju finnas någon som svarar. Men vi kan ju inte sitta och hitta på frågor et märks ju och blir konstigt.

Jag kommer vara tjatig nu. Forumet är inte anpassat alls till små skärmar. Jag sitter med en mobil just nu. Har riktigt ansträngt mig för att hitta både läsare och öva upp mig så att det ska gå att skriva. Jag har försökt flera ggr skriva inlägg men inte skickat iväg dom för att jag blivit mer och mer irriterad.
Jag skulle förstås kunna vänta tills jag sitter vid datorn. Men i praktiken ägnar jag mig istället åt tapatalk och mobilanpassade siter.

Försöker ändå läsa här , för att jag gillar odla så mycket och så att jag lätt ska kunna söka mig fram till information när jag är ute. Tror det är så dom flesta hittar hit, när dom söker information.

Tänk er bara admin. om ni är ute på någon mässa och i princip bara kan ta bilder och leverera inlägg och bilder direkt. Jag kan idag vara ute någonstans ta en bild och direkt skicka den till min blogg med några kommentarer. Jag är inte på FB men vad jag förstått r det likadant där.
"Dela ut" finns det som funktion på mobilen, skulle väl sitta fint om odla fanns som val för blomman trädet som man hittade när man var ute? Vadå vänta tills man kommer hem? Här väntas det inte längre när andra saker går snabbare.

Odla är förstås fortfarande attraktivt när man vill ställa frågor.
Katarina Odla.nu
Rihane, du är inte tjatig!
Mobilanpassning är ett av våra viktigaste projekt nästa år. Självklart bör Odla funka precis som du är inne på - att man direkt kan få hjälp när man står där och vill veta vad en växt heter eller få tips om odling av den. Och att man direkt kan dela med sig till andra av något vackert eller kul.

Vi jobbar på detta och ibland drömmer jag om ett trollspö som fixade tekniken med ett bibbidi babbidi do!

Tack för bra och viktig input!
/Katarina
Rihane
Låter bra.

Eva 33c
Kul tråd! Jag har varit här ganska länge och Odla är mitt förstahands val när det gäller trädgårdsforum, även om jag också är på andra forum.
En sak som jag önskat förut, och som jag sett att andra också önskat, är att funktionen "Nya inlägg" skulle kunna ställas in så den bara tar med trädgårdsavdelningen. Som det är nu kan man lätt tro att forumet består mer av "småprat" än trädgård om man väljer den inställningen, vilket jag tror kan avskräcka en del. Själv använder jag inte den funktionen alls, och besöker nästan uteslutande trädgårdsavdelningen. Det "tjafs" som en del pratar om finns väl bara på "den andra sidan"?
kerstin z5-6
Låter bra om det puffas för Odla på FB.smile.gif Alla sätt är ju bra.
Senhöst och innan jul brukar det vara lite lugnt för att senare bli mer intensivt när man tröttnat på mörkret och börjat planera nästa säsong,med vilka frösådder och plantor man ska satsa på.

Nya medlemmar brukar producera roliga och intressanta frågor.Som i sin tur ger andra ideer och diskussionsunderlag.

Du startar trevliga trådar Katarina,men jag har samma känsla som du och det beror inte på dej som person utan att du är just admin.
Jag vill lyfta forumet mycket mer på sajten genom att berätta för våra läsare vad som händer här och visa att de kan hitta massor av hjälp bland våra forummedlemmar.
Detta tycker jag är en mycket viktig synpunkt,därav min undran om FB mm.Ett kort svar och en hänvisning till forumet för ett mer utvecklat svar kan ge nya medlemmar.Oavsett var detta görs.

Jag har varit på Odla i eviga tider med ett längre avbrott pga sjukdom i familjen.Återkom 2010.
Har nog minnen som är nostalgiskt påverkade men jag minns inte att det var så djupa dippar i trädgårdsdiskussionerna ens på vintern då.

Känns bra att ha kontakt med en fungerade ledning,vi får alla göra vad vi kan för att dra hit lite nytt blod:)
Katarina Odla.nu
Att kunna styra vilka inlägg man vill ha i Nya inlägg är det flera som önskat. Jag har kollat med tekniken men inte fått så positiva gensvar än så länge. Jag återkommer om jag får nya besked.

Också en kort kommentar till om frågan kring när jag startar trådar och aktiviteten i dem inte blir så stor. Egentligen är det ju medlemmarnas trådar som är det intressanta och livgivande så detta är inget konstigt eller ett stort problem. Det är väl bättre om jag lägger mitt krut på att pusha forumet i olika sammanhang och locka nya medlemmar samt stärka gemenskapen bland er som redan är aktiva.

Finns någon spontan kommentar om det jag skrev ovan om Forumprofil på sajten? Jag skrev så här:
Vad tror ni om att presentera en av er medlemmar med jämna mellanrum på sajten? - Forumprofilen. Där berättar jag om någon av er, om era tankar kring trädgård och om hur ni använder vårt forum. Lite kul kuriosafrågor som favoritväxten, bästa trädgårdstipset, största tabben i trädgården. Vad säger ni?

Jag och Heléne tycker det är en kul idé. Kanske varje fredag - Veckans forumprofil. Är det någon som känner på sig att ni skulle vara et utmärkt förstaval så skicka mig gärna ett PM eller skriv här vem ni tycker skulle passa.

/Katarina
hattstugan

Tycker det där med Forumprofil är en fin ide!

Sånt kan gör folk extra nyfikna på vad som finns mer att utforska på forumet!

Mina tankar om det!
RitRat
Alla odla-medlemmar har ju angett sin emailadress när de registrerade sig.
Kan inte Odla skriva ett marknadsförande mejl till samtliga medlemmar, påminna att forumet finns, att det har skett små förbättrinar - ja - hälsa dem som varit passiva hjärtligt välkomna tillbaka till trädgårdspratet!

Förmodligen kan man inte separera de aktiva från de passiva, så mejlt skulle gå till alla. Men det skulle inte göra mig något som även jag fick ett "påminnande" mejl. Jag vet ju att jag är aktiv.

Lite tankejobb till Katarina och annan Odlapersonal
:-)
Krolliljan
Vilken bra idé. smile.gif
Hoppas att den tekniken finns.
Peztis
Jag är envist trogen och håller mig mest i trädgårdsdelen där jag lär mig nytt och förhoppningsvis kan lära eller inspirera någon annan i tur...

Och så måste jag säga att jag tar oftast varje tillfälle i akt att rekommendera Odla. T ex som nu när jag sålt pelargonsticklingar via Tradera och fått roliga kommunikationer med köparna så har jag inviterat dem hit.

Jag försöker att ställa frågor så ofta jag kan och att kommentera i olika inlägg om det så ibland bara är något ord eller så. Det lyfter trådarna och gör dem aktiva. I stort sett alla har ju något att tillföra även om det så bara är ett ja eller ett nej.
HelénE
Jag vill också ha mer trädgårdsprat. Inland tycker jag skriver i massa trådar så jag tänker att andra tänker att "hon har nog inget för sig", men jag tycker det är intressant. Speciellt nu när det blir åt hösten så tunnas trådarna ut, men jag tänker hela tiden på trädgården och kikar på odla varje dag.

En sak jag tycker kan förbättras är utrymmet för bilder. Jag tänker många gånger att jag VILL lägga in lite bilder på trädgården eller nån speciell växt eller som i går i tråden " vad blommar nu", men max-utrymmet får vara 1000K och det är ett väldigt jobb att lyckas förminska bilderna till så pass liten storlek att man får med det man vill. Många gånger faller det på att jag har inte tid att förminska ner bilderna. Jag kan förstå att man inte har rum för hur stora bilder som helst men lite mer utrymme än 1000K i ett inlägg vore tacksamt.

Odla finns ju på FB men det är inte så väldigt mycket aktivitet där, och dessutom gillar jag denna form av forum bättre. Lättare att söka i och få överblick över inlägg.

Men Allt om trädgårds forum är känt av många fler, fast jag tycker det är sämre. Kanske behövs mer reklam helt enkelt, men reklam kostar ju.

Idéen med att alla ska skapa en tråd har jag faktiskt missat, men det är en bra idé som kanske skulle lanseras högst upp i forumet under en period.

Helén
Natur liv
Jag som amatör och ny på odling tycker att odla.nu har många trädgårdstrådar och när man frågar får man svar av många kunniga. Frågan jag har är om det behövs särskilda trådar för er som är yrkeskunniga och behöver utmaningar av annat slag än vi amatörer. Vad tror ni?
Eva 33c
CITAT (Natur liv @ 25-10-2012, 22:11) *
Jag som amatör och ny på odling tycker att odla.nu har många trädgårdstrådar och när man frågar får man svar av många kunniga. Frågan jag har är om det behövs särskilda trådar för er som är yrkeskunniga och behöver utmaningar av annat slag än vi amatörer. Vad tror ni?

Nej, det tro inte jag. Och gränsdragningar skulle bli jättesvåra! Dessutom är trädgård ett så stort område så även om man är erfaren på vissa saker kanske och helt nybörjare på annat. Och en enkel fråga kanske inte alltid har ett enkelt svar. Ofta utvecklas ju trådarna allt eftersom det görs olika inlägg.
Men en liten påminnelse om att skapa nya trådar är väl jättebra. Tror jag har en fundering på gång. Återkommer...
kerstin z5-6
FEL FEL FEL smile.gif ..jag förstår hur ni tänker men nej,alla här har varit nya och INGEN fråga är dum eller för enkel.
Det är bara det att gamla rävar coolgleam.gif sitter o väntar på att få svara mer, än att komma på nya frågor som de ev har om sin trädgård mm.
Jag vet" ju min stil vid det här laget,mina odlingsförutsättningar, jag har testat massor men jag har än inte sått alla frö jag vill och jag kommer inte att hinna det innan jag dör.Vilket är en väldigt bra känsla, en hobby som aldrig tar slut, där du aldrig kan kalla dig fullärd där du alltid är en amateur-en som älskar..men inte vet allt än."

Fråga smile.gif!!!

ps jag vet nada om grönsaker mkt lite om krukväxter och mycket mera..smile.gif
HelénE
CITAT (kerstin z5-6 @ 25-10-2012, 22:53) *
FEL FEL FEL smile.gif ..jag förstår hur ni tänker men nej,alla här har varit nya och INGEN fråga är dum eller för enkel.
Det är bara det att gamla rävar coolgleam.gif sitter o väntar på att få svara mer, än att komma på nya frågor som de ev har om sin trädgård mm.
Jag vet" ju min stil vid det här laget,mina odlingsförutsättningar, jag har testat massor men jag har än inte sått alla frö jag vill och jag kommer inte att hinna det innan jag dör.Vilket är en väldigt bra känsla, en hobby som aldrig tar slut, där du aldrig kan kalla dig fullärd där du alltid är en amateur-en som älskar..men inte vet allt än."

Fråga smile.gif!!!

ps jag vet nada om grönsaker mkt lite om krukväxter och mycket mera..smile.gif

Trädgårdsrävarna skulle kanske behöva dela med sig mer av vad de har för sig i sina trädgårdar...
Jag kan inte räkna mig som räv än tycker jag, har bara haft trädgård i 6 år, men ibland skulle man kanske ändå skriva ett litet inlägg om vad man ägna sig åt i helgen tex med nån ny plantering eller rensning eller ja nåt annat som man kanske själv tycker inte är så intressant för andra, för att det just inte direkt innehåller nån frågeställning, men just att läsa vad andra gör och hur de tänker kan ju vara inspiration för andra.

Ska tänkt på det framöver.

Och jag håller med, ingen fråga är för dum. Något av det roligaste i forumet är när nån vill veta vad det är för växt, jag blir alltid direkt nyfiken eftersom jag själv undrar om jag vet vad det är.

Helén
Krolliljan
CITAT (HelénE @ 25-10-2012, 23:01) *
Trädgårdsrävarna skulle kanske behöva dela med sig mer av vad de har för sig i sina trädgårdar...
Jag kan inte räkna mig som räv än tycker jag, har bara haft trädgård i 6 år, men ibland skulle man kanske ändå skriva ett litet inlägg om vad man ägna sig åt i helgen tex med nån ny plantering eller rensning eller ja nåt annat som man kanske själv tycker inte är så intressant för andra, för att det just inte direkt innehåller nån frågeställning, men just att läsa vad andra gör och hur de tänker kan ju vara inspiration för andra.

Ska tänkt på det framöver.

Och jag håller med, ingen fråga är för dum. Något av det roligaste i forumet är när nån vill veta vad det är för växt, jag blir alltid direkt nyfiken eftersom jag själv undrar om jag vet vad det är.

Helén

Man kunde ha en tråd "Vad har du gjort idag" med trädgårdsinriktning/ odlainriktning. Jag skulle tycka att det vore roligt att läsa i den
hattstugan

Den här tråden är ju en bra start på ideerna till att öka aktiviteten och intresset!

Skulle också gilla att läsa vad andra gör och hur i sina trädgårdar eller på sina lotter eller balkonger!
Piccante
En anledning att jag inte har startat så många nya trådar är att jag ibland känt att jag är ganska ensam om vissa intressen eller att väldigt få kommer svara. Men om fler känner att de vill liva upp odla och försöka hålla trädgårdsdelen aktiv så blir det kanske mer diskussion och utbyte.
kerstin z5-6
CITAT (Piccante @ 25-10-2012, 23:17) *
En anledning att jag inte har startat så många nya trådar är att jag ibland känt att jag är ganska ensam om vissa intressen eller att väldigt få kommer svara. Men om fler känner att de vill liva upp odla och försöka hålla trädgårdsdelen aktiv så blir det kanske mer diskussion och utbyte.

Vilket är ditt specialintresse Piccante? undrar nyfiken smile.gif
HelénE
CITAT (Piccante @ 25-10-2012, 23:17) *

Kanske det är fler som känner så. Tror kanske många tänker just så, att vem är intresserad av detta än just jag...Vi får försöka prova.

Helén

CITAT (Krolliljan @ 25-10-2012, 23:05) *
Man kunde ha en tråd "Vad har du gjort idag" med trädgårdsinriktning/ odlainriktning. Jag skulle tycka att det vore roligt att läsa i den

Bra idé!

Helén
kerstin z5-6
Helen:) vi väntar:) på dina frågor och inte bara det utan utbyten av erfarenheter-du har en jag en annan för jag bor så kallt till.Alla kan tillföra något.Inget är "fel" o rätt".Trädgård är inte och kan inte bli en exakt vetenskap om om den kan ..så somnar jag zzzzzzzzzzzzzzzzzzzz..
'Det som är kul är andras erfarenheter sen gör man det som passar eller inte.
HelénE
CITAT (kerstin z5-6 @ 25-10-2012, 23:31) *
Helen:) vi väntar:) på dina frågor och inte bara det utan utbyten av erfarenheter-du har en jag en annan för jag bor så kallt till.Alla kan tillföra något.Inget är "fel" o rätt".Trädgård är inte och kan inte bli en exakt vetenskap om om den kan ..så somnar jag zzzzzzzzzzzzzzzzzzzz..
'Det som är kul är andras erfarenheter sen gör man det som passar eller inte.

Frågorna är inte så många längre...även om de forfarande tyker upp, men då frågar jag, men jag får kanske börja dela med mig bättre av erfarenheten jag fått tack vare alla frågor jag ställt genom åren på Odla.

Helén
Piccante
CITAT (kerstin z5-6 @ 25-10-2012, 23:27) *

Ja egentligen inga speciellt ovanliga saker men det känns som det inte är så mycket diskussion ibland. Jag har väldigt lite plats för t.ex. "krukväxter" och prydnadsväxter så jag odlar mest örter, kryddor och köksväxter samt chili och tomater. Preussen hade en tråd om bönodling vilket jag uppskattade för det är jättekul att jämföra erfarenheter med sorter mm. Men man drar sig lite för att starta nya trådar om fänkålsodling eller härdiga örter.
Det känns lite så att startar jag en tråd i småprat t.ex. "Madeleines förlovning" så kommer 50 pers ha något att tycka om det men vill jag diskutera om det finns erfarenhet av en härdig salvia jag kan använda så svarar 2. Många aktiva på odla är inte så aktiva inom trädgård och då dör de trådarna ut lite...
kerstin z5-6
OK tack själv smile.gif

CITAT (Piccante @ 25-10-2012, 23:41) *
Ja egentligen inga speciellt ovanliga saker men det känns som det inte är så mycket diskussion ibland. Jag har väldigt lite plats för t.ex. "krukväxter" och prydnadsväxter så jag odlar mest örter, kryddor och köksväxter samt chili och tomater. Preussen hade en tråd om bönodling vilket jag uppskattade för det är jättekul att jämföra erfarenheter med sorter mm. Men man drar sig lite för att starta nya trådar om fänkålsodling eller härdiga örter.
Det känns lite så att startar jag en tråd i småprat t.ex. "Madeleines förlovning" så kommer 50 pers ha något att tycka om det men vill jag diskutera om det finns erfarenhet av en härdig salvia jag kan använda så svarar 2. Många aktiva på odla är inte så aktiva inom trädgård och då dör de trådarna ut lite...

Ok du är en sån grösaks/krydd odlare-tyvärr ett område jag vet lite om,härdig salvia borde finnas den vanliga perenna sorten,går det att äta? Kolla innan du gör det.:)men salvia nemorosa är helt härdig i alla delar av landet.Och vacker dessutom.
Alexander-VG-zon3
CITAT (kerstin z5-6 @ 25-10-2012, 23:27) *

Jag känner lite så också att man inte vågar starta trådar för att diskutera det man gillar av flera anledningar
1 - man känner sig tjatig. Att folk tröttnat på en.
2 - ingen annan eller få har just intresse för samma som jag.
3 - man skriver om extremt ovanligt som kanske folk inte vågar skriva eller känner att dom inte har kunskap om.
4 - man kanske blir bedömd, typ fy vad töntigt eller oj men vilken växt snobb denna person är.

Själv skulle jag i oändlighet kunna diskuterar trachycarpus-palmer, kryddor och medicinal växter, asiatiska växter (nytt intresse), växter från mellan östern, bananplantor, exotiskt, citrus, frukt/bär, klimat, olika stilar m.m.

Sedan skulle jag vilja se fler bild trådar, lite nu på hösten och vintern kanske. Skulle vara kul att se växter som ''växer i fel klimat'' men som ändå klarar sig. Och bilder från folksträdgårdar med olika stilar.

En vad har du gjort idag typ tråd för trädgård skulle vara kul, där kan man skriva lite vad som som händer. Eller varför inte starta bild trådar för olika områden/växttyper/kategorier/trädgårdstyper typ en för kryddväxter en för krukväxter en för azalea en för rosor typ.

Sedan går väl aktiviteten ner nu under höst-vinter.

CITAT (Piccante @ 25-10-2012, 23:41) *
Jag har väldigt lite plats för t.ex. "krukväxter"

Den platsen tar jag giggle.gif
Eva 33c
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 25-10-2012, 23:48) *
Jag känner lite så också att man inte vågar starta trådar för att diskutera det man gillar av flera anledningar
3 - man skriver om extremt ovanligt som kanske folk inte vågar skriva eller känner att dom inte har kunskap om.
4 - man kanske blir bedömd, typ fy vad töntigt eller oj men vilken växt snobb denna person är.

1. Jag tycker aldrig att folk är tjatiga.
2. Även om jag inte delar ett specialintresse är det alltid roligt att läsa sånt som folk som brinner för en sak skriver. Jag har snappat upp mycket kunskap i dina svar och inlägg under åren, även om jag inte haft nåt att tillägga.
3. På det sätten kan man ju få nya intressen som man inte visste att man hade!
4. Kanske blir man bedömd, kanske inte, men det är inget att bry sig om. Jag tänker inte på folk här på forumet som töntar eller snobbar, utan bara växtintresserade personer av olika slag.

Ibland får man inga svar, en fråga om "härdig vinranka för kallväxthus i zon 5 förutom Zilga" för länge sedan, gav inget napp. Man får inte ta sånt personligt. Det var väl helt enkelt ingen som hade nåt bra tips, eller så var det få som läste.
kerstin z5-6
Men snälla Alexander kom igen smile.gif
Du kan aldrig bli tjatig
även om jag aldrig i världen kan ha de där palmerna.nu...så vem vet..jag tänker jobba tills jag kan gå o inte en dag till,sen ska jag sätta palmer där jag bor.Jag kan spara dina tips till dess:)För här tänker jag inte stanna

Bedömd här i trädgårdsforum? det faller på bedömaren ,inte på dej.Kunskap är aldrig någonsin töntigt.
hattstugan

Det där med medicinalväxter är intressant!

Men tycker det är så kul att läsa vad som skrivs om växter som iaf inte jag känner till!

Det kan väcka intresse att prova något man aldrig har tänkt sig att odla!
Krolliljan
Jag tycker att det är roligt att läsa om odling av det jag inte odlar så att jag kan få nya intressen.
T ex alla bildtrådarna om rosor har gjort att jag numera har blivit jätteintresserad av rosor.

Då är det bra med albumen också .Ett "ställe" på Odla som jag tillbringar mycket tid i är i albumen.
Ett stort tack till alla som lägger in bilder där.
(Jag ska göra om några av mina album och skulle uppskatta om det hade gått att ordna bilderna i den ordning jag vill ha. Jag ska skriva det i en annan tråd som önskemål)
Jag tror att man kan puffa mer för de fina albumen.Och kanske tekniken där. Sökfunktionen t ex är ju suverän.

( verkar som om "synpunkter och förslag" fortfarande är låst så jag får väl vänta med önskemålet om att kunna ordna bilderna)
evelina
Jag har varit medlem ganska länge men har varit borta några år pga flytt etc. Odla har gett mig mycket bl.a har jag fått en kick att förgro perenner och för att inte tala om ros trådarna rolleyes.gif.

Alla kan vi lära av varandra och alla tillför ngt.

En del har jag träffat i riktiga livet och det var såååå roligt.

Skriver inte så mycket men ska komma igen jag lovar.

Jag VILL också har mer trädgårds trådar men det är ju upp till mig också, det är ju vi som gör forumet levande.

Sedan har ju FB tagit över en del för mig med alla trädgårds sidor.
Katarina Odla.nu
CITAT (RitRat @ 25-10-2012, 19:15) *
Alla odla-medlemmar har ju angett sin emailadress när de registrerade sig.
Kan inte Odla skriva ett marknadsförande mejl till samtliga medlemmar, påminna att forumet finns, att det har skett små förbättrinar - ja - hälsa dem som varit passiva hjärtligt välkomna tillbaka till trädgårdspratet!

Förmodligen kan man inte separera de aktiva från de passiva, så mejlt skulle gå till alla. Men det skulle inte göra mig något som även jag fick ett "påminnande" mejl. Jag vet ju att jag är aktiv.

Lite tankejobb till Katarina och annan Odlapersonal
:-)

Bra tanke! Den ska vi verkligen fundera på. tummenupp.gif

Jag vill också fundera kring detta som ni kommenterar om att man slutar starta trådar när man inte får respons på dem. Och det stämmer ju verkligen. Lika kul som det är när många nappar på ett ämne man själv förslår , lika nedslående är det om man ser sitt namn stå kvar hela tiden, inga nya inlägg. Har man ett specialintresse inom trädgård så vore det ju toppen om man kunde hitta likasinnade här i forumet. Då ska vi bara få hit dem!! Tål att tänka på.
Rihane
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 25-10-2012, 23:48) *

Själv skulle jag i oändlighet kunna diskuterar trachycarpus-palmer, kryddor och medicinal växter, asiatiska växter (nytt intresse), växter från mellan östern, bananplantor, exotiskt, citrus, frukt/bär, klimat, olika stilar m.m.

Sedan skulle jag vilja se fler bild trådar, lite nu på hösten och vintern kanske. Skulle vara kul att se växter som ''växer i fel klimat'' men som ändå klarar sig. Och bilder från folksträdgårdar med olika stilar.

En vad har du gjort idag typ tråd för trädgård skulle vara kul, där kan man skriva lite vad som som händer. Eller varför inte starta bild trådar för olika områden/växttyper/kategorier/trädgårdstyper typ en för kryddväxter en för krukväxter en för azalea en för rosor typ.

Sedan går väl aktiviteten ner nu under höst-vinter.
Den platsen tar jag giggle.gif

Snälla du skapa trådar. Jag kommer häcka där och ställa frågor.(om jag upptäcket dom) Har en tomt där en massa olika träd av citrus, fikon mm är planterade. Det byggs för fullt på tomten och kanske åker jag dit till jul och isf vill jag vara fullladdad med vad mer jag kan odla. Tomten ligger precis vid havet. Nuweiba heter orten som ligger mellan Sharm el sheik och Taba på Sinai-halvön, Egypten.

Peztis
Vet ni, man kan väl kalla sig för trädgårdsnörd! biggrin.gif Tönt eller snobb? Nä.

Medicinalväxter avhandlas väldigt lite här, det är trist. Jag tycker det är oerhört intressant men kan väldigt lite.
Monaxe
Medicinalväxter skulle jag vilja läsa om, kan lite, vill lära mej mycket!

Kryddor och örter är också roligt!

Tycker också att en tråd med "dagens trädgårdsgöra" eller något liknande vore bra, gärna med foton.
Rihane
Kom på att jag inte vet var jag ska fråga om medicinalväxter någonstans? Har hittat en underbar krydda(sumak), maten blir jättegod, den ska vara jättenyttig men när jag googlar hittar jag inget om på vilket vis den är nyttig.
Trodde det var givet att jag skulle fråga om den i köksträdgården men blev lite osäker för det känns inte alls självklart. (Sumak är väl exempelvis en buske?)

Ps. Jag frågar inte om sumak här. Utan jag exemplifierar och frågar var frågorna hör hemma någonstans.
kerstin z5-6
För mej känns kryddväxter höra till köksträdgården,eftersom många medicinalväxter,även hör dit kanske de kan vara i samma.Eller i perenner -perenna örter är de ju ofta med.
solbrud
Jag håller med Helen, jag vill också vara mer aktiv med bilder men det tar sån tid att förminska så jag ger upp, känner att så lång tid har jag inte över och så kul är den tekniska biten inte. Jag har gett upp när det gäller att skapa album här tyvärr.
Jag är också mest intresserad av trädgårdstrådar men drar mig oftast för att ställa frågor själv av rädsla att bli illa bemött vilket skrämmer mig från bråk i andra trådar.

Jag som inte haft trädgård länge önskar också när jag väl ställer frågor att fler svarar. Jag är inte ute efter proffsråd utan bara andras erfarenheter. Många kan läsa men få svarar. Tänk på det att för den som frågar är alla svar viktiga.

Jag är ofta inne här och läser andras trådar och lär mig massor.
Utan detta forum hade jag nog inte vågat att fröså så mycket perenner som jag gjort sista året. Andras svar har varit jättebra för mig.
Så på sätt och vis så har jag många här att tacka för att jag i somras hade jättemånga nya frösådda växter. Dessutom så har jag tagit del av andras länkar samt fått frön av flera personer. TACK!
kerstin z5-6
Vilket program har du för att förminska?Bilderna.
Eva 33c
CITAT (solbrud @ 26-10-2012, 20:38) *
... drar mig oftast för att ställa frågor själv av rädsla att bli illa bemött vilket skrämmer mig från bråk i andra trådar....

Upplever du det som att det är bråk i trådar även här på trädgårdssidan? Själv tycker jag inte det men kan ju ha missat nåt. För man ska verkligen inte behöva vara rädd att bli illa bemött!

Jag är lite periodare när det gäller forumet, ibland skriver jag mycket kommentarer och sen kan jag tappa lusten en tid, men jag läser alltid

En annan sak som jag undrar är om det bara är jag som tycker att har för många olika avdelnngar i forumet? Nu har det kommit en ny om Kolonilotter & Stadsodling. Jag förstår inte riktigt vitsen med det. "Problemet" med att odla en morot tex skiljer sig ju inte åt om man odlar på villatomten, på kolonilotten eller i en pallkrage, eller för all del i en kruka på balkongen. smile.gif Eller inlägget för en tid sedan om någon som just skaffat kolonilott. Den var full med tistlar och frågan var Hur blir jag av med ogräset? Och hur jordförbättrar jag? (eller nåt liknande) Var ska en såmn fråga ställas, Kolonilottavdelningen? Ogräs och skadedjur? Jord & gödsel?
Själv har jag inte kolonilott och kommer kanske att missa en del intressanta trådar för att jag glömmer bort att besöka den avdelningen...
Kan tänka mig fler avdelningar som skulle kunna slås ihop också.
Några indelningar vill jag ha, men för många blir lite plottrigt.

Eller vad tycker ni?
hattstugan

Ang rädslan att bli illa bemött så kan jag säga när det gäller trädgårdsrelaterade frågor finns det inte här alls!

Här har åtminstone jag kännt att jag kan och törs ställa vilken fråga som helst!

Hur tokigt den än må vara eller hur många ggr den ställts förut så får man svar!!! yes.gif
kerstin z5-6
Om antalet avdelningar håller jag med.För många ger bara en osäkerhet på var man kan lägga sina nya tråd.
Har inte sett bråk trådar i trädgårdsdelen sen 2003 smile.gif så det är nog ganska lugnt att fråga här.
Däremot kan ju klimat,förutsättningar mm göra att råden kan vara lite olika-och det är ju bara bra och fördjupar trädgårdsdiskussionerna.

Ingen fråga är "dum"
Anki V
CITAT (Eva 33c @ 27-10-2012, 00:03) *
En annan sak som jag undrar är om det bara är jag som tycker att har för många olika avdelnngar i forumet?

Nää, jag går bara in sporadisk och kollar lite översiktligt om det finns några intressanta rubriker. Använder jag funktionen nya inlägg drunknar trädgårdstrådarna i trådar från ”Snack om övrigt”. Jag orkar inte gå in i varje trädgårdsavdelning.

/Anki

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon