Jag har lite svårt att orientera mig på bilderna. Det är en viss dysterhet över bilderna. Jag tror att det är för att det ser lite skrangligt och plottrigt ut. Det är ju svårt att säga exakt vad som ska till för att det ska passa er utan en plan, men för ett "modernare" utseende, tror jag på att flytta bort allt från husfasaden förutom det strikt geometriska, typ spaljeträdet och bolllarna. göra en stenrad en 50cm ut och fylla upp mot huset med en vacker sjösten. Det är inte så svårt och inte så dyrt och lyfter det rätt ordentligt. De små tunna spaljeerna bör ersättas med ordentliga träkonstruktioner, gärna målade i nån färg från fasaden.
Vart du ska sätta växterna är svårt. Jag är inte mycket för Öar men en rabatt istället för häcken vid carporten tror jag är ett bra steg. Komplettera med ett par höga gräs, miscanthus eller pampasgräs för höjd och insynsskydd. Ett litet träd eller en planta att formklippa kan vara fint i den rabatten. Avenbok är ju rätt "trendigt" och det går att göra snygga pelare med dom.
Annars så tror jag att hörnorna hade varit bra ställe för växter, så att man ser dom inomhus och från uteplatsen men ut vägen för lekar osv.
Roddisar han man hotta upp med lite torvblock i runda planteringar, lite underplantering av tex amerikanska blåbär etc.
Stora barrträd kan man stamma upp och låta murgröna klä in. Då ser man den mörkgröna färgen på ett annat sätt än tidigare. Lite vitrandiga hostor intill gör att det också blir fräschare.
Ett sätt att snabbt binda ihop det, och få trädgården att se mer omskött ut, är ju att köra krukor i samma utseende över hela tomten, tex vita eller fyrkantiga betongkrukor och sjösten på fiberduk under. Det ger en snabb, rätt billig, humörhöjare innan det är dags att ta itu med det på allvar. Hostor är rätt billiga och tåliga i krukor.
En liten ljusslinga i granen kanske =)
Redigerat av Lavin: 25-10-2012, 13:53
|