Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vattna nyplanterade reaperenner nu?, - eller risk för frostskador av vattning?
          EKLO
          Inlägg 27-10-2012, 15:26
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Hej,

sent om sider kom jag iväg till perennrean, och nu har jag några nävor, smörbollar, timjan, och lite annat i krukor.

Här i södra Bohuslän (zon 1-2) har det varit några vassa frostnätter, men från måndag ska det bli milt o lite fuktigt igen.

Nu till min fråga: Det står ju ofta att man ska vattna ymnigt före tjälen, men ska man göra det också med växter som inte hunnit etablera sig så länge på platsen, eller finns det då risk att det blir för blött o isigt om rötterna?

tacksam för råd och dåd

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          HelénE
          Inlägg 27-10-2012, 16:06
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 926
          Medlem nr: 1 028

CITAT (EKLO @ 27-10-2012, 16:26) *
          Hej,

sent om sider kom jag iväg till perennrean, och nu har jag några nävor, smörbollar, timjan, och lite annat i krukor.

Här i södra Bohuslän (zon 1-2) har det varit några vassa frostnätter, men från måndag ska det bli milt o lite fuktigt igen.

Nu till min fråga: Det står ju ofta att man ska vattna ymnigt före tjälen, men ska man göra det också med växter som inte hunnit etablera sig så länge på platsen, eller finns det då risk att det blir för blött o isigt om rötterna?

tacksam för råd och dåd

Jag hade sett till att jorden jag satte dem i var lagom genomarbetat fuktigt, sen planterat och sen hållt koll genom att hänna efter med fungrarna en bit ner i jorden om det känns torrt eller fuktigt.. Blir det + grader och inget regn en lägre period skulle jag helt klart vattna dem. Om du vattnar när det är risk för -grader så vattna lite försiktigt och se till att det du vattnar hinner rinna ner så det inte ligger precis på ytan och fryser. Ovansidan av jorden fryser men bara någon cm ner så är det fortfarande + grader om det bara är några - på nätterna.

Helén

--------------------
          Helén
          Zon 2, utanför Stockholm

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 01:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon