CITAT (malarmaster @ 27-10-2012, 18:23)

visst kan en del sorter se lite skräpiga ut men det finns ju massor av andra varianter att välja på som håller sig vackra hela säsongen,min egen favorit är spansknävan,ger. endressi som blommar snällt hela växtsäsongen,alls ingen ovanlig sort men just det att det alltid är blommor på den gör den till en favorit.
ulf
Säkert är det så att jag sett fel nävor förr. Tyvärr minns jag inte vilken sort jag köpte, ska kolla i morgon har lapparna kvar ute vid dem.
Jag tycker i vart fall de varit fantastiska. Enda är att de redan fyllt rundeln. Det stod förvisso att de var snabbväxande, men jag lär nog få dela dem redan nästa år. Men det är ju å andra sidan bra för då kan jag plantera en del på min slänt som jag försöker plantera starkväxande växter på för att slippa ogräs. Behövs lite till där bland japanska lyktor, praktlysing och bergklint för att inte nässlorna och annat skit inte ska lyckas återta området.
Helén
CITAT (Monarda @ 27-10-2012, 19:16)

Kan verkligen rekommendera flocknäva. Den tycks växa varsomhelst och är en utomordentlig marktäckare för besvärliga områden. Dom här planterade jag för två år sedan. Jorden är egentligen bara avfall från grävningar trädgården och stora granar står bredvid. Tyvärr hittar jag ingen senare bild men kullen är helt täckt nu och dessutom blir det vackra höstfärger på bladen, blommorna är dock ganska blygsamma.
[attachment=73074:P1010583a.jpg]
Praktnävan är vacker och bildar stora rundade ruggar.
[attachment=73075:P6270207.jpg]
Praktnäva var det nog ja, ser ju precis ut som mina.
Helén