Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Lökar i kruka, övervintring
          Boxer
          Inlägg 24-10-2012, 23:45
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 234
          Medlem nr: 4 038

Jag har satt olika lökar i kruka nu i höst. Tulpaner, allium, narcisser m.m.

Det är första vintern jag inte bor i zon ett och jag undrar om de kommer att klara sig utan att de grävs ner, utan står inne i en öppen träram. Krukorna är ca 30 cm i diameter.

Jag bor i Nybro och tror att det är ca zon 2-3 där.

Vad tror ni? Kommer de att överleva vintern?

--------------------
          Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          HelénE
          Inlägg 27-10-2012, 16:49
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 926
          Medlem nr: 1 028

Jag gräver ner mina krukor i trädgårdslandet ungefär så att lite av kurkkanten sticker upp. Det brukar ha tinat i jorden ungefär när det är lagom att ta upp dem, lökarna brukar ha stuckit upp en bit och man får oftast loss krukorna ganska lätt. Nån gång fick jag ta hjälp av en hink ljummet vatten som jag gick hälla på utsidan kring en kruka.

Helén

--------------------
          Helén
          Zon 2, utanför Stockholm

Citera
          Boxer
          Inlägg 27-10-2012, 21:45
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 234
          Medlem nr: 4 038

CITAT (HelénE @ 27-10-2012, 17:49) *
          Jag gräver ner mina krukor i trädgårdslandet ungefär så att lite av kurkkanten sticker upp. Det brukar ha tinat i jorden ungefär när det är lagom att ta upp dem, lökarna brukar ha stuckit upp en bit och man får oftast loss krukorna ganska lätt. Nån gång fick jag ta hjälp av en hink ljummet vatten som jag gick hälla på utsidan kring en kruka.

Helén

Så har jag gjort förr, men nu har jag inte möjlighet till det längre tyvärr. Kanske bäst att täcka med löv och en bit presenning?

Vill inte att allt ska bli förstört...har lagt flera hundra kronor på dessa lökar.

--------------------
          Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 21:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon