Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Min nya fågelkompis, Råkungen
          Flemming
          Inlägg 29-10-2012, 18:29
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 775
          Medlem nr: 38 520

Råkungen dök upp för lite mer än en månad sedan och då var den nästan helt klädd i babydunen...
          Nu har den tack och lov skaffat en rejäl fjäderdräkt och kylan (-4 - +7°) är inga problem.
          Den dyker upp flera gånger varje dag och landar alltid i min blomlåda,första tiden satt den uppe i hängrännan på taket och dök/singlade ner som en svart plastpåse.
          Numera flyger den som alla dom andra men någon familj verkar den inte ha,kommer alltid ensam och flyger lika ensamt iväg...
          Ibland har den en eller två kajor i släptåg men det verkar mest vara "snyltfåglar" som gör det lätt för sig,råkan hittar och vi tar resterna...

Råkan sitter alltid kvar när jag öppnar dörren och tidigare har grannen sett den sitta och vänta i över en timme,på att jag skulle komma hem wub.gif

Ostbitar,hackad pannkaka och grovt bröd är vad den vill ha eller åtminstone får den det serverat.
          Läste att dom måste ha potatis men inga potatistärningar dög åt råkan.
          Den äter om man håller maten mellan fingrarna men helst vill den äta direkt från blomlådan.

Några större röstresurser har den inte utan låter mest som om den harklar sig...

Fotogenisk verkar den inte vara men jag fick åtminstone en bild på den...
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  R_kan.jpg ( 485.26k ) Antal nedladdningar: 32

--------------------
          Avskyr jakt och slakt men räddar gärna djur från döden.
          Skänker pengar till Djurrättsalliansen, WSPA, Svenska Hästars Värn och Djurskyddet Sverige.
          Zon 1 enligt kartan men ibland känns det som zon 13

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Flemming
          Inlägg 30-10-2012, 21:11
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 775
          Medlem nr: 38 520

Aloa: Om den får mer "röst" det vet jag faktiskt inte,faktum är att jag vet ganska så lite om råkor men rent personligt är det helt okej om den är tystlåten...
          Den är nog ganska så lättlärd men tyvärr är mina arbetstider så att jag får köra hem på lunchen och ge den mat för morgon och kväll är just nu mörka.
          Har precis inlett två veckors semester och det "vet" råkan tydligen...
          Småfåglar matar vi året runt och här är många,tyvärr lite för många enligt vissa grannar.

Monarda och Huggorm: Lite tråkigt att ni inte har råkor och kajor för dom är väldigt lättlärda när man väl har fått kontakt med dom,ni får hålla tillgodo med att läsa om min...
          Har för mig att det var någon på forumet boendes i Malmö som hade en råka i kolonin och den satt på bordet och åt frukost,kan inte hitta tråden just nu.
          Någon som hittar tråden/inlägget ?

Omk: Den är smart,idag provade jag nykokta makaroner som fått svalna men råkan tog dom i näbben,bar över dom i den andra blomlådan,öppnade näbben och lätt dom trilla ner i blomlådan.
          Den lutade huvudet och tittade väldigt noggrant på makaronerna,därefter gick den raka vägen bort till osten och pannkakorna...
          Makaroner är tydligen ingen mat för en riktig gourmet...
          Provade även idag med potatis men nä,endast kajorna ville ha...
          Jag kan inte kalla råkan för Håkan,det heter min grannen och han är en tv-kändis (Ensam mamma söker) men råkis det går bra men även kompis,tror den mer vill veta vad som serveras...
          Lägger in en bild även idag och råkan är faktiskt inte speciellt förtjust i kameror men kanske blir den mer van så småningom.

Sparvuggla:Den fågeln är mer tam än min men vi får väl se,råkis stirrar väldigt mycket in genom ytterdörren,kanske den bor i hallen till vinter...

Sqrulan och Silos: Visst är det både roligt och gulligt men den skall nog inte bli för tam,skall helst klara sig i naturen på dess regler...

Idag har jag lärt mig att råkis äter "vanlig" fågelmat om jag inte är på plats men så fort den ser mig genom fönstret då hoppar den upp i "sin" blomlåda och låser blicken,ser mig skära ost och pannkaka på diskbänken/skärbrädan,följer mig med blicken när jag rör mig på tvären i köket och när jag är i hallen då har den flyttat sig en halvmeter så att den är precis rakt ut från dörröppningen.

Tittade i min slarvigt uppdaterade "fågeldagbok" och ser att råkis har varit här sedan början av september.
          Skrev följande "väldigt lugn och fin,kan stå en ½ meter från den utan problem"
          Ser även att jag har haft en kajunge här hela sommaren och då är det förmodligen den som syns på en bild som jag tog idag...
          Läser vidare i dagboken att kajungen brukar göra sällskap med råkungen...
          Slutet av september drar jag slutsatsen att råkis kommer inte kommer att klara vintern,förmodligen pg.a. babypälsen som den,hade då,men numera har bytt mot riktiga fjädrar.
          Samma dag har jag konstaterart att råkis svarta tunga håller på att bli röd och jag tror den utvecklas,vilket den faktist har gjort.
          Skriver även följande "Den tittar ofta in mot hallen genom den öppna dörren och kanske saknar den värmen,vill den bo i hallen,då får den gärna göra det"
          Den tittar fortfarande in mot hallen men jag vet faktiskt inte vad den vill,kanske lite nyfiken eller väntar på en inbjudan...

Nä,nu får det räcka för idag,det kommer ju en dag även i morgon..

Redigerat av Flemming: 30-10-2012, 21:49
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  R_kis.jpg ( 616.58k ) Antal nedladdningar: 35
          Bifogad fil  V_nd_dom_aldrig_ryggen.jpg ( 616.45k ) Antal nedladdningar: 22

--------------------
          Avskyr jakt och slakt men räddar gärna djur från döden.
          Skänker pengar till Djurrättsalliansen, WSPA, Svenska Hästars Värn och Djurskyddet Sverige.
          Zon 1 enligt kartan men ibland känns det som zon 13

Citera
          Huggorm
          Inlägg 30-10-2012, 22:02
          Länk hit: #3

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Flemming @ 30-10-2012, 21:11) *
          Monarda och Huggorm: Lite tråkigt att ni inte har råkor och kajor för dom är väldigt lättlärda när man väl har fått kontakt med dom,ni får hålla tillgodo med att läsa om min...
          Har för mig att det var någon på forumet boendes i Malmö som hade en råka i kolonin och den satt på bordet och åt frukost,kan inte hitta tråden just nu.
          Någon som hittar tråden/inlägget ?

Jag kommer ihåg inlägget du menar, men jag tror det var en kaja den gången? Jag minns inte vem det var tyvärr, men jag skall leta lite

Här är tråden jag tänker på, en kaja som kallas för "Kråkan", men ändå inte är någon råka biggrin.gif

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=85782

Citera

Inlägg i den här tråden
          Flemming   Min nya fågelkompis   29-10-2012, 18:29
          aloa   Charmig! Har mest småfåglar här så nu har jag ...   29-10-2012, 19:10
          Monarda   Vilken mysig kompis! I mina trakter finns det ...   29-10-2012, 19:26
          Huggorm   Jag har bara sett råka en enda gång, det var när j...   29-10-2012, 19:46
          omk   Ostbitar,hackad pannkaka och grovt bröd är vad den...   29-10-2012, 21:25
          sparvuggla   http://www.svt.se/landet-runt/se-program/d...?auto...   30-10-2012, 09:12
          sqrulan   :wub: Men så roligt och gulligt med en tam Råka. D...   30-10-2012, 09:44
          silos   Så roligt! :wub:   30-10-2012, 17:20
          Flemming   Jag kommer ihåg inlägget du menar, men jag tror de...   30-10-2012, 22:19
          gunsta   Råkor är enl mitt tycke en mycket sympatisk fågel ...   30-10-2012, 21:46
          Huggorm   Jag hälsade på en kaja idag, en stackare som hade ...   30-10-2012, 23:38
          Flemming   Jag hälsade på en kaja idag, en stackare som hade ...   01-11-2012, 21:38
          Huggorm   Råkans stämband är nog inte helt okej för den har ...   01-11-2012, 22:57
          Flemming   Intressant. Det kanske är så att de måste kunna ...   02-11-2012, 23:20
          Huggorm   Potatisen som jag skrev om häromdagen skall tydlig...   02-11-2012, 23:37
          Flemming   Ja det stämmer, potatis måste vara kokt för att dj...   02-11-2012, 23:45
          dahla   Ja det stämmer, potatis måste vara kokt för att dj...   04-11-2012, 07:54
          Flemming   Jodå Huggorm,den äter gladeligen kokt potatis ...   03-11-2012, 23:59
          kerstinbern   Kognitionsforskaren Mathias Osvath har råkor som m...   04-11-2012, 05:12
          fvd   Väldigt intressant jag odlar inte potatis för till...   04-11-2012, 10:36
          Flemming   Kerstin Bern: Tack för länkarna ljudfilen hade jag...   07-11-2012, 18:10
          dahla   dahla: Tack för det uttömmande svaret om potatis m...   26-11-2012, 14:33

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 11:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon