Eftersom min sambo har barn och jag också så blir det många barnbarn, 13 st. här. Skall vi ta hand om alla?
När man står i yrkeslivet och kommer hem trött och sliten, då orkar man inte med annat. Ofta har man en gammal anhörig också som man måste bry sig om.
När man sedan blir pensionär så tycker jag att man äntligen också skall ha rätt till ett eget liv. Och att man vårdar sitt umgänge är ju också viktig. Vi såg det hos svärmor när hon blev änka och inte längre hade ett umgängesliv hur mera belastande det blev för hennes 2 barn.
När hon bleb sjuk sen för 10-12 år sedan och med en icke fungerande hemtjänst så var det scvårt för oss. Under den tiden hade vi ingen tid alls för barnbarnen.
Sen är det inte lätt heller när barnen är van med att bo i ett hus och sedan inte kan göra allt det dom är van med i en lägenhet. När vi hade stugan var det enklare men nu bor vi i bostadsrätt och då får man ta hänsyn till grannarna. Våra 2 yngsta barnbarn som fyller nu 4 och 6 tycker säkert att det är jobbigt när dom inte får hoppa och springa här som hemma.
Sen finns, tyvärr, många unga föräldrar som gärna lämnar över barnen till föräldrar utan att tänka. Inte alla förldrar klarar av att säga nej.
Elisabeth
|