CITAT (duo2010 @ 01-11-2012, 16:26)

Hej Preussen, Fågelvägen m fl kännare
Hittade idag hos Mannerströms (köksmästaren) delikatess avd en tjusig låda med ngt som kallas Hammarvitlök, har ni hört talat om den? www.hammargarlic.com. Kunde ju inte låta bli att införskaffa en som skall i jorden när det är dags. Men eftersom den är avsedd att ätas är den väl kanske inte virusfri och bör bo för sig själv i egen plantering eller vågar jag chansa? Bara namnet Witchbone company låter ju lite sådär.
Halloween!
gunilla
Hej Gunilla! Jag tog utsäde från samma leverantör för 4-5 år sen men det var sista året som jag odlade i år. Det är en bra sort men min stam blev mindre för varje år pga att jag fick mycket dubbelklyftor. I och med det blev det det inte fullt så stora klyftor som blev utsäde.
Det är främst svampsjukdomar som du ska vara på atlerten mot. Om du har tillgång till svampdödande medel kan du alltid badda klyftorna i det. Virus är eg inte besvärligare att bekämpa men kräver andra medel. Om inte så odla i avgränsad jord, tex pallkragar och var noga med redskapshygien. Jag odlade avgränsat på annan ort, var sista skörden på gamla gården. Det gick fint för mig men behöver inte göra det för dig. Det är chansning och ett risktagande man får kalkylera med.