Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Min nya fågelkompis, Råkungen
          Flemming
          Inlägg 29-10-2012, 18:29
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 775
          Medlem nr: 38 520

Råkungen dök upp för lite mer än en månad sedan och då var den nästan helt klädd i babydunen...
          Nu har den tack och lov skaffat en rejäl fjäderdräkt och kylan (-4 - +7°) är inga problem.
          Den dyker upp flera gånger varje dag och landar alltid i min blomlåda,första tiden satt den uppe i hängrännan på taket och dök/singlade ner som en svart plastpåse.
          Numera flyger den som alla dom andra men någon familj verkar den inte ha,kommer alltid ensam och flyger lika ensamt iväg...
          Ibland har den en eller två kajor i släptåg men det verkar mest vara "snyltfåglar" som gör det lätt för sig,råkan hittar och vi tar resterna...

Råkan sitter alltid kvar när jag öppnar dörren och tidigare har grannen sett den sitta och vänta i över en timme,på att jag skulle komma hem wub.gif

Ostbitar,hackad pannkaka och grovt bröd är vad den vill ha eller åtminstone får den det serverat.
          Läste att dom måste ha potatis men inga potatistärningar dög åt råkan.
          Den äter om man håller maten mellan fingrarna men helst vill den äta direkt från blomlådan.

Några större röstresurser har den inte utan låter mest som om den harklar sig...

Fotogenisk verkar den inte vara men jag fick åtminstone en bild på den...
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  R_kan.jpg ( 485.26k ) Antal nedladdningar: 32

--------------------
          Avskyr jakt och slakt men räddar gärna djur från döden.
          Skänker pengar till Djurrättsalliansen, WSPA, Svenska Hästars Värn och Djurskyddet Sverige.
          Zon 1 enligt kartan men ibland känns det som zon 13

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Huggorm
          Inlägg 30-10-2012, 23:38
          Länk hit: #2

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Jag hälsade på en kaja idag, en stackare som hade skadat ena foten. Tvärtemot mina principer stannade jag på burger king på vägen hem, och den kom och satte sig på backspegeln. Jag hissade ner rutan och matade den med pommes frites, som den gärna tog ur handen. Jag hade nästan dåligt samvete, det är väll ännu sämre mat för en kaja än för människor. Men har man bara en fot är det nog jobbigt att skutta omkring i gräset och leta efter mask. Flyga kunde den i alla fall utan problem.

Citera
          Flemming
          Inlägg 01-11-2012, 21:38
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (Huggorm @ 30-10-2012, 23:38) *
          Jag hälsade på en kaja idag, en stackare som hade skadat ena foten. Tvärtemot mina principer stannade jag på burger king på vägen hem, och den kom och satte sig på backspegeln. Jag hissade ner rutan och matade den med pommes frites, som den gärna tog ur handen. Jag hade nästan dåligt samvete, det är väll ännu sämre mat för en kaja än för människor. Men har man bara en fot är det nog jobbigt att skutta omkring i gräset och leta efter mask. Flyga kunde den i alla fall utan problem.

Den måste ha varit väldigt tam "min" kaja har börjat förstå att jag inte är farlig och det har väl råkan lär den...
          Pommes i sig är nog inte så skadligt i små mängder men saltet däremot kanske inte är så bra,vi får väl hoppas på att den fick en slurk cola av någon annan...
          Det finns nog ganska så många kajor som har defekter,här fanns en halt kaja förra året men den har jag inte sett i år,däremot kommer "Vingakaja" hit dagligen och den har en hängade vinge men även den flyger obehindrat,det är nog bara vi människor som springer till doktorn när vi har en f*s på tvären...

Idag har råkan varit här som vanligt och den har ätit en och en halv pannkaka,käkat ostbitar och tittat på när jag har städat balkongen.
          Den är inte ens rädd för grovdammsugaren som väsnas ganska så duktigt.

Egoist är den också,för all mat skall vara till råkan och inget till dom andra,fråga kajan som försökte sig på att äta samtidigt med råkan...
          Samtidigt förstår jag råkan,för varje gång den lättar med en massa mat i munnen,då flyger kajor och skator efter och troligtvis försöker dom ta maten ifrån råkan.

Råkans stämband är nog inte helt okej för den har fortfarande ett väsande ljud och inte det vanliga kraxande ljudet,kanske därför den är ensam...

--------------------
          Skänker pengar till Djurrättsalliansen, WSPA, Svenska Hästars Värn och Djurskyddet Sverige.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 01-11-2012, 22:57
          Länk hit: #4

Moderator

CITAT (Flemming @ 01-11-2012, 21:38) *
          Råkans stämband är nog inte helt okej för den har fortfarande ett väsande ljud och inte det vanliga kraxande ljudet,kanske därför den är ensam...

Intressant. Det kanske är så att de måste kunna "prata" för att bli en i gruppen?

Citera
          Flemming
          Inlägg 02-11-2012, 23:20
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (Huggorm @ 01-11-2012, 22:57) *
          Intressant. Det kanske är så att de måste kunna "prata" för att bli en i gruppen?

Nja,som jag skrev tidigare så vet jag inte speciellt mycket om råkor/kråkfåglar och därför chansade jag på dåliga stämband,den kanske inte ens har stämband...
          Ett långt Haaaa med lite av en harkling är det kraftigaste den klarar.

Blir nog till att forska lite i saken.

Den har blivit lite mer "förmänskligad" då den endast (idag) ville äta från en liten skärbräda.
          Potatisen som jag skrev om häromdagen skall tydligen vara kokt och grannen under mig fick en över idag,vilket vi testar i morgon.

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 02-11-2012, 23:37
          Länk hit: #6

Moderator

CITAT (Flemming @ 02-11-2012, 23:20) *
          Potatisen som jag skrev om häromdagen skall tydligen vara kokt och grannen under mig fick en över idag,vilket vi testar i morgon.

Ja det stämmer, potatis måste vara kokt för att djur skall äta den. Det gäller även om man har fått potatis över och vill husdjur som grisar eller höns, eller grävlingen för den delen. Jag tror till och med potatisodlare går säkra för vildsvinsangrepp mot odlingarna?

Citera
          dahla
          Inlägg 04-11-2012, 07:54
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 504
          Medlem nr: 6 154

CITAT (Huggorm @ 02-11-2012, 23:37) *
          Ja det stämmer, potatis måste vara kokt för att djur skall äta den. Det gäller även om man har fått potatis över och vill husdjur som grisar eller höns, eller grävlingen för den delen. Jag tror till och med potatisodlare går säkra för vildsvinsangrepp mot odlingarna?

Många av våra vilda djur äter rå potatis om det är ont om annan föda. Jag har "förmånen" att ha både morots och potatisåker intill min trädgård där det odlas i stor skala och jagar på marken häromkring och funderade en del över varför grisar och andra djur INTE äter potatisen vid vissa tidpunkter på året.

Potatis innehåller massor av stärkelse. Stärkelse är sammanhållna sockermolekyler (glukos, som är en monosackarid). Stärkelse smakar inte sött, men om den delas upp i sina smådelar av glukos kommer den söta sockersmaken fram. (Godis är sött och gott även för djuren)

I den naturliga potatisen bevaras stärkelsen, men när potatisen fryser bildas iskristaller som spränger membranväggarna i cellens olika organeller. Cellsafterna i potatisen blandas därför och stärkelsen kommer i kontakt med ett enzym, amylas, som katalyserar nedbrytningen av stärkelsen.

Så lika gärna som att koka potatisen till det vilda kan man förvara äldre potatis som man själv inte vill äta i frysen för att sen ge till djuren.

Problemet på en potatisåker kommer om man sätter potatis två år i rad och det blir en kall vinter med tjäle i marken så "arvpotatisen" får frysa... då blir dessa (förra årets potatisar) som godis för många djur och dessvärre så lyckas dom oftast peta upp även årets sättpotatis i jakten på arvpotatis.

Citera

Inlägg i den här tråden
          Flemming   Min nya fågelkompis   29-10-2012, 18:29
          aloa   Charmig! Har mest småfåglar här så nu har jag ...   29-10-2012, 19:10
          Monarda   Vilken mysig kompis! I mina trakter finns det ...   29-10-2012, 19:26
          Huggorm   Jag har bara sett råka en enda gång, det var när j...   29-10-2012, 19:46
          omk   Ostbitar,hackad pannkaka och grovt bröd är vad den...   29-10-2012, 21:25
          sparvuggla   http://www.svt.se/landet-runt/se-program/d...?auto...   30-10-2012, 09:12
          sqrulan   :wub: Men så roligt och gulligt med en tam Råka. D...   30-10-2012, 09:44
          silos   Så roligt! :wub:   30-10-2012, 17:20
          Flemming   Aloa: Om den får mer "röst" det vet jag ...   30-10-2012, 21:11
          Huggorm   Monarda och Huggorm: Lite tråkigt att ni inte har ...   30-10-2012, 22:02
          Flemming   Jag kommer ihåg inlägget du menar, men jag tror de...   30-10-2012, 22:19
          gunsta   Råkor är enl mitt tycke en mycket sympatisk fågel ...   30-10-2012, 21:46
          Flemming   Ja det stämmer, potatis måste vara kokt för att dj...   02-11-2012, 23:45
          Flemming   Jodå Huggorm,den äter gladeligen kokt potatis ...   03-11-2012, 23:59
          kerstinbern   Kognitionsforskaren Mathias Osvath har råkor som m...   04-11-2012, 05:12
          fvd   Väldigt intressant jag odlar inte potatis för till...   04-11-2012, 10:36
          Flemming   Kerstin Bern: Tack för länkarna ljudfilen hade jag...   07-11-2012, 18:10
          dahla   dahla: Tack för det uttömmande svaret om potatis m...   26-11-2012, 14:33

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 05:46

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon