CITAT (duo2010 @ 13-11-2012, 21:00)

hej
Bulbiller ja, glömde fråga hur man gör med dem? Skall de ner som klyftorna eller "sår" man dem ytligare som frön? Hur lång grobarhet har de? Hur kallt kan de stå? Tänkte gräva ner en kruka i lövhögen när det blir vinterkallt.
hälsningar
gunilla

Jag sår mina i rader, som frö. Hur det är med grobarhet över tid vet jag inte men att de även gror vid vårsådd året efter vet jag. Sen kanske det är sortberoende.. Du kan nog sätta dina i lövhögen nu.
CITAT (duo2010 @ 13-11-2012, 16:55)

Hej
Nu får det allt bli kallt här utanför Göteborg för jag kan inte vänta längre så idag har alla 59 kyftorna kommit i jorden som mätte 5-7 grader lite beroende på vilken rabatt jag valde. Gödslade för ett par veckor sen med benmjöl, algomin och den finaste Lappländska björkaska medförd från Björkliden. Det blev 9 Sabadrome, 9 Messidrome, 9 Vigor 15 Hammarlök och 17 st av obestämbar sort, förmodligen fransk sådan inköpt på Bondens marknad. Bonden själv visste inte för han odlar så många olika sorter. Så nu blir det spännande att se vad det resulterar i. Jag orkade ju inte bada lökarna i antisvampmedel (men de såg väldigt fina ut allihop) så jag håller tummarna för att regnandet skall sluta ngn gång (här har ju öst ner vareviga dag senaste månaden) och att det blir kallt.
gunilla
Jag hoppas kunna göra dito på fredag. Lite stressad att det inte blivit gjort då några börjat skjuta rötter. Kul att du fått dina i jorden,du får gärna skriva mer om dina "okända" som blir kul att följa.