CITAT (Peyote @ 18-11-2012, 19:05)

Förstår inte riktigt hur ni menade med vatten problemet. För torr jord!? Ja, inte kan kaktusarna stå i fuktig jord i alla fall, då ruttnar dem direkt. Eller har jag missuppfattat er helt?
Fin suckulent på bilden (ej kaktus)
Torr jord ja men inte kompakt, jorden ska vara luftig och lätt kunna rinna igenom vatten, dvs det ska inte bli kompakt jord som man ska låta dra vatten som sedan stannar kvar och torkar ut sakta till att bli cement.
Utan luftig, lucker där vatten snabbt rinner igenom och låter kaktusen suga åt sig som sedan snabbt torkar ut men ändå behåller struktur där vattnet senare vid nästa vattning snabbt kan gå igenom.
Till mina känsligaste suckulenter (odlar inte kaktusar längre) har jag bara en grus och mineraljord vilket aldrig förlorar struktur som är väldigt nära naturen.
Men det finns olika kaktusar allt från djupaste regnskogen i Brasilien till vanligt tempereratklimat i norra USA och södra kanada till riktiga öknar där det inte regnar mycket. Alla har där för olika krav på temp, ljus, jord, ph, näring, vattning.