svenskt medborgarskap är ju bara en juridisk och teknisk formalitet,huruvida man är svensk beror ju på om man anammat den svenska kulturen,språket m.m. många nysvenskar gör sitt bästa för att smälta in och anpassa sig dock med bibehållande av sina egna traditioner. helt okej enligt mig,man skall vara stolt över sitt ursprung huruvida man talar språket felfritt eller ej spelar mindre roll,fråga en stockholmare och en skåning vad som är svenska... men tyvärr finns det medborgare som inte bryr sig om att smälta in utan föredrar att leva som om de befinner sig i sitt ursprungsland med de religiösa regler och lagar som finns där,är de svenskar om de har svenskt medborgarskap? inte enligt mig,de kommer för alltid att vara invandrare,marginaliserade och utanför, förhoppningsvis anpassar sig deras barn till samhället. dubbelt medborgarskap blir ju vanligare och vanligare,en dårskap tycker jag,man kan bara vara lojal till ett land. tyvärr är det så att många kommer hit för att få ett svenskt pass,det ger en frihet att resa i världen,oftast bara för att hitta på jävelskap någon annanstans. just lojaliteten för dessa brukar visa sig när de väljer sida,sällan sidan är svensk,men oftast beskrivs de i media som svenskar.forskar man är de av ett annat ursprung och lojala till något annat. ulf
|