CITAT (Anma @ 19-11-2012, 21:37)

Varför skulle jag vara mer svensk som är född i Finland än en person med arabiskt ursprung som är född i Sverige men som valt att tro på allah?
därför att islam är främmande för vår kultur,vi har trots allt gemensamma värderingar i europa.
är du rättrogen muslim så skiljer det ju rätt mycket mot vår kultur,ta t.ex vårt julbord.
min systerdotters man är muslim,han kräver speciell mat,dessutom tillagad i ett annat kök och serverad på eget bord.går det till så i finland?
jag respekterar att han inte äter fläskkött men det kan i förlängningen bli absurt.alkohol går däremot bra att dricka,så hur religiös är han då?
just religionsfrågan är ju en stötesten såtillvida att de flesta svenskar är ickereligiösa,muslimer är ju mer troende och följer sin religions påbud,något som svenskar i allmänhet glömt bort.
varför firar vi jul, påsk,midsommar?
varför har vi julbord?
vi har religionsfrihet och den skall givetvis värnas men det betyder också att religionen skall vara underordnad samhället i övrigt oavsett vilken religion det är.lagarna måste vara lika för alla.
krav på sharialagar,egna domstolar,särregler m.m måste beivras
därmed inte sagt att någon religion är bättre än någon annan.
däremot är en religion som förespråkar kvinnoförtryck,särskild klädsel för företrädesvis kvinnor och en syn på kvinnorollen som vi för all del också hade i sverige för 100 år sedan knappast något som är eftersträvansvärt oavsett namn på guden.
vi har partier i riksdagen som kämpar för jämlikhet,feminism,barns rätt i samhället,här har de något att hugga gadden i.men icke,det får inte talas om ev. problem.då är man rasist och islamofob.
tro f-n att sd ökar hela tiden,de är ju i stort de enda som talar klarspråk,något som vanligt folk mer och mer lyssnar till.
för övrigt säger jag som socker-conny " med ett bra järnrör kan man slå under sig hela världen"
tror hitler resonerade likadant.... och tydligen sd,Ulf