CITAT (pejori @ 24-11-2012, 14:33)

Om nu Svenska kyrkan har så dåligt med pengar, kanske dom ska sälja av lite skog och riva gamla kyrkor, som dom ändå inte underhåller.
Är deras byggnader inte lönsamma, får dom åtgärda det.
Har full förståelse för, att folk begär utträde ur kyrkan.
Jag är på väg ut också.
problemet är ju om du säljer ut tillgångar som ger avkastning och använder de pengarna till drift kommer du förr eller senare att stå med tom kassakista.
det är lätt att säga riv kyrkor men det ligger ett stort kulturvärde i kyrkorna,en del kyrkor är flera hundra år gamla och representerar inte bara nutidens tro utan våra förfäder,här har människor i århundraden döpts,gift sig och begravts.oftast är kyrkan den äldsta byggnaden i byn och den centrala punkten i samhället.
staten skjuter till pengar för vård av dessa kulturbyggnader men det största ansvaret även ekonomiskt har ju församlingen.att folk av tro och många gånger ekonomiska skäl går ur kyrkan kan jag ha förståelse för.
själv räknar jag mig inte som kristen men är genom dopet medlem i sv. kyrkan.kommer nog att vara det resten av livet,inte för trons skull utan just för att genom mina skatter stödja kyrkans kulturbärande funktion.
det ger mig en ro att komma in i en gammal kyrkobyggnad och inse att här har bygdens folk levat och dött,att strosa på kyrkogården och se bygdens historia på gravstenarna.
det är tidens gång att kyrkorna nu töms på folk,att kyrkor blir restauranger,kontor m.m men också sorgligt att se dessa kulturskatter försvinna.
passa på och upplev detta,om 50 år lär de flesta kyrkor vara ruiner som inte är privatägda,några kommer av ålder att bli museer,men aktiva kristna kyrkor lär endast överleva i storstaden.ulf