CITAT (pejori @ 24-11-2012, 16:54)

OK. Har jag förstått dig rätt nu.
Vi betalar kyrkoskatt till kyrkan.
Likt för***at måste staten bidra med pengar för att hålla kyrkan flytande. (skattemedel alltså, då statens pengar, är mina och andras skatter och konsumtion.)
Då betalar alltså medlemmar i svenska statsskyrkan dubbelt upp och måste ändå stå för underhållet av en gravsten???
Bedrövligt enl. min åsikt.
kyrkan får,liksom övriga som äger kulturbyggnader, stöd till dessa kulturbyggnader.inget konstigt i det enl. min mening.
avseende kyrkans tillgångar kan det tyckas vara mycket men det är ju inte i pengar utan oftast t.ex skog och mark,byggnader m.m.de ger ju avkastning och de pengarna tillsammans med skatten används till verksamheten och underhåll,löner m.m.
skulle kyrkan sälja av t.ex skogsmark för att bekosta ett nytt tak till kyrkan får de ju efter det mindre intäkter i framtiden och har kanske inte råd med takrenovering nästa gång.
det är alltså intäkterna som hjälper till att driva kyrkan,värdet på marken är ju egalt i det sammanhanget.
sedan är det ju så att det framförallt på landsbygden som problemen avseende att få det att gå runt finns.
i mindre församlingar med sviktande befolkningsunderlag där intäkterna minskar men utgifterna är lika som innan.
sedan är det ju gravrättsinnehavaren som är ansvarig för graven,att hen köpt sig gräsklippning och dylikt
tar ju inte bort ansvaret. greta- 92 får väl skicka ut barnen eller barnbarnen för det andra?
alternativet att enkelt lägga ner stenen finns också.
för mig framstår landets minneslundar som ett bättre alternativ,jordbegravningarnas tid är snart förbi och med dem kyrkogårdarna.
är folk ändå utan religion behövs varken det ena eller andra.eller? ulf