Jag tror att nog fanns det olika modeller av samma sak som vi numera använder. Hos bönderna och hantverkarna på landet som jag såg i min barndom brukades det hjälpas åt att göra ett och samma redskap till olika storlekar och olika ändamål och sen vete katten vad de hette, ..... oftast ägarens eget namn+det ursprungliga. Det gick ju runt kringfarande folk både vinter (då de kunde stanna kvar som hjälpredor på större gårdar) samt på sommaren kom mest kreatursfolket med sina kunskaper. Flera bysmedjors folk kunde även samlas o tillverka tillsammans det som behövdes...då blev det lite av en marknad när det kom något nytt de hittat på eller förbättrat på att sälja till bönderna.
Det hände flera gånger att jag blev tillsagt att gå till någon annan gård och be o få låna "farbror Göstas grej" och det var en ära att kunna fixa det antingen åt min far eller åt grannen. Oftast visste de ju vad man var ute efter, el. man hade med sig ett brev fr. föräldrarna om de tvekade att man inte kunde hålla kvar det i huvudet hela vägen ....... äh ymmmm.... vilket kunde lätt ske med min vilda fantasi.... :rotfDl: men jag var kvickaste i foten, så jag blev ofta anlitad med dylika ärenden och på vintern hade man ju med sig kälken, så man kunde ta med sig ett större verktyg......
Denna tråd väcker upp många gamla minnen, om ni bara visste, men det är en annan sak o OT här.
Redigerat av Ugglemormor: 26-11-2012, 02:13
|