Ibland blir man betraktad som mindre begåvad för att man är kvinna, det är sant. Men även andra grupper råkar ibland ut för samma sak. För några år sedan hade jag förmånen att träffa en fransman som saknade en hand. En mer fantastisk människa har jag nog inte träffat. Han hade ett suveränt sätt att "ta" folk, och otroligt händig med det mesta (det var bara att sy och att knäppa den andra manchettknappen som kunde vara lite knepigt).
Han konstaterade att saknar man en kroppsdel så är det många som tror att det automatiskt saknas något i huvudet samtidigt.
Men han hade inte bara lärt sig att överse med det, utan även att utnyttja det! Ville han ankra sin båt (han hade segelbåt) på en plats som var bekväm för honom själv men inte var tillåten enligt reglerna, så la han helt enkelt båten där i alla fall. Strax kom förstås hamnmyndigheterna dit och skulle sjasa bort honom. Då sätter han upp sin allra mest korkade min (han måste ha tränat framför en spegel!

) och låter dem se att handen fattas. Nästan varje gång ruskade de bara på huvudet och lät honom vara kvar.
Säkert är det många av de "korkade fruntimren" som också bara utnyttjar männens fördomar för att slippa göra smutsjobben. Bra eller dåligt? Fråga dem!
Eller fråga mig, som får göra det mesta själv. För att jag kan. Och jag som trodde att
jag var intelligent.