CITAT (Gossen Ruda @ 06-12-2004, 18:38)
Det är så go vänner att efter årsskiftet kommer kalabaliken i televärlden bara att öka. Mer än vad det är nu. Framför allt är det så att användarna vet inte vart dom skall vända sig och andra operatörer vet inte sitt ansvar.
Exakt vad som skall ske vid årsskiftet vet jag inte men jag bävar. Själva nätet tillhör givetvis Telia fortfarande som Telianet skriver. Hur det sen tekniskt fungerar vet jag inte, förmodligen något liknande utporteringen som sker nu.
Tro inte att dom andra operatörerna bygger egna telenät med egna stationer över hela landet. Nej, dom snyltar som vanligt på Telias anläggningar.
Idag ringde en kund som hade problem. En enkel koll sa mig att han var utporterad till RSL Com eller vad dom nu kallar sig. Han visste detta och hade ringt dit men dom bollade honom till Telia med hänvisning till att det var fel i Telias nät. Det är möjligt att det var ett nätfel MEN DET SKALL RSL AVGRÄNSA OCH LÄMNA ÖVER TILL OSS(eller Skanova). Kunden skall inte behöva göra detta, han är ju kund tos RSL vad gäller nätbiten. Att han sen hade en liten växel med serviceavtal hos Telia gör soppan bara värre. Välkommen du sköna nya värld. :angry:
Det intressanta är att det är alltid är användarna (alt. andra operatörer) som inte känner till rutinerna när man har kontakt med Televerket...
Om min telefon är död ringer jag Televerket eftersom det är de som äger nätet och tar ordentligt betalt för det. Det är ju inte operatörens ansvar.
Med tanke på Televerkets långa historia med monopolställning och hur de har betett sig mot kunderna pga detta, så är det inte förvånande att många väljer bort dem... Tyvärr är det inte alla på Televerket som har förstått att monopoldagarna är över och att man behöver både ha bra priser och vara serviceinriktade för att behålla kunderna.
I vilket fall som helst kommer jag att behålla Televerkets abonnemang tills allt är utrett om reparationer och så... (man vet vad man har att göra med men inte vad man får...)