Usch, jag har ini det längsta undvikit den här tråden men måste få skriva av mig lite. Vår dotter som går i 5:an går på dyslexiutredning och vi har varit på möte idag. Läsningen går ganska hyfsat nu om det är ett stycke med ett sammanhang i. Enstaka ord går sämre särskilt om de är långa. Hon vänder på b och d, blandar stora och små bokstäver och är dålig på att stava. specialläraren trycker på att hon inte klarar ordkedjor, vad man nu ska ha för nytta av det, ex. cykeljulgrankulorfot, ja det ska alltså vara 4 ord som hon snabbt ska kunna plocka ur, där klarar hon inte tiden som är satt för hennes ålder. Hon älskar att skriva små berättelser och läsa upp dem för klassen, men ingen annan än hon ser vad det står. Positivt är ju att hon gör det och att hon inte har problem med att prata inför klassen. Hon har svårt att koncentrera sig, vill gärna prata och skratta med kompisarna i stället för att jobba, klart man känner så, när det är svårt.
Det värsta jag vet är att sitta på dessa möten, vi vet vad vi ska träna henne på och gör så också men jag får alltid en känsla av att inte bli trodd på det. Nu ska hon testas av en psykolog och få komma på utredning till en logoped, men det tar tid de är överbelastade på den avd.
Jag ringde på eget bevåg upp en logoped och han sa att eftersom det lossnat med läsningen så skulle det säkert ordna sig med resten också och att det ofta vänder fort när det väl vänder. När jag berättade det på mötet idag säger specialläraren att det var det underligaste hon hört och förstod inte hur han kunde uttrycka sig så. Jag tycker att det var bra sagt av honom för det är ju lite så det gått framåt. Det sa jag också och fick faktiskt medhåll av rektorn på det.
Ja jobbigt är det iaf, och jag lider med dottern som ska behöva vara så annorlunda Vi har ju haft en dotter som varit allvarligt sjuk de senaste 10 åren och ibland tror jag att det är för att hon fått för lite uppmärksamhet under sin uppväxt som är orsaken till dyslexin, fokus har ju varit på det sjuka barnet både från oss och släkten, hon har iofs alltid varit med aldrig blivit lämnad till någon annan, men kvalitetstid har det inte alltid varit.
Usch ja det är inte alltid lätt att vara mamma.
--------------------
|