[QUOTE]Albert Einstein Albert började tala relativt sent, enligt honom själv konsulterade hans föräldrar en läkare: "Hur gammal jag då var, kan jag inte säga, säkert inte under tre." Det är naturligtvis en lättnad för alla oroliga föräldrar, och för all del oroliga barn - Valentin berättar om hur släktingarna berättade för barnen om farbror Albert som lärde sig tala så sent - men extremt sent är det inte, och något tecken på dyslexi är det absolut inte.
------------------- Min svåger brukar berätta följande historia om första gången unge Albert talade. (Om den är sann vet jag inte, men den är ganska rolig):
Vid middagbordet öppnade Albert (då ca 4 år gammal) munnen och sade: "Die Suppe ist kalt!" (Soppan är kall!) Modern utbrast då: "Aber Albert, mein Shatz, warum hast du nichts bisher gesagt?" (Men Albert lille, varför har du aldrig sagt någonting tidigare?) Albert svarade: "Bisher war alles in ordnung!" (Tdigare var det inga problem!)
------------------------ Angående dyslexi, så går det faktiskt att träna bort, åtminstone de lindrigare formerna. Det borde jag ju veta, eftersom både jag själv och flera andra i min familj har det. Bästa sättet är att läsa, läsa och åter läsa. Eftersom det kan finnas ett visst motstånd mot detta hos ett barn med lässvårigheter, gäller det att sätta en bok i handen på ungen som är tillräckligt lätt och tillräckligt attraktiv för att det ska vara värt besväret.
Jag tränade upp min hästtokiga och dyslektiska systerdotter genom att ge henne en enkel hästbok, (Jag tror den hette Britta och Silver). Första dagen kom hom stolt ner från sitt rum och berättade att 'Nu har jag läst 2 kapitel', efter några dar bad hon om nästa bok i serien (jag tror det fanns 7 eller 8). Inom ett par veckor hade hon kommit över sitt läshandikapp och avancerat till betydligt svårare böcker.
Det gäller mest att starta processen.
--------------------
Viveka i Alingsås
|