CITAT (Annlo @ 07-12-2004, 08:07)
Annika, facket kan absolut göra något!
Det fack som har medlemmar på arbetsplatsen kan kräva att arbetsgivaren antingen går med i en arbetsgivarförening eller skriver på ett hängavtal som är ett riksavtal som baseras på senast gällande för branschen! Annars kan de vidta stridsåtgärder! När det handlar om dessa typer arbetsgivare är det helt rätt!!
MEN säg att det finns arbetsgivare som faktiskt följer de gällande kollektivavtal som finns vad gäller förmåner och löner för de anställda men av ideologiska skäl inte vill vara skiva på avtal med facket?? DE kan också tvingas med på samma sätt som en oseriös arbetsgivare!
Det är i detta fall jag tycker att man har en rättighet att stå utanför en förening.
Annlouice
SIF sa till oss att de inte kunde vidta några stridsåtgärder om inte samtliga var anslutna till facket. Dessutom tillhörde de anslutna olika fack. SIF och CF. Företaget tillhörde dessutom en stor koncern där moderbolaget hade avtal och alla dotterbolag utom just vårt.
När jag anställdes stod det i annonsen att de hade kollektivavtal, när jag senare kom på att avtal saknades sa dom att tidningen skrivit fel men att de följde avtalen. DE VILLE INTE AV IDEOLOGISKA SKÄL TECKNA AVTAL. Med det lät jag mig nöja till en början. Efter en tid flyttade flera dotterbolag in i gemensam fastighet och då började det gå upp för oss hur villkoren skilde sig åt. Vi började ställa frågor och krav på våra chefer, vi hade flera krismöten, vi drog in koncernledningen. Alla gick med i facket och tillslut skrev dom under avtalet. Då blev jag uppsagd pga arbetsbrist!! Tack och hej leverpastej. FACKET KUNDE INTE GÖRA NÅGOT DÅ HELLER DÅ DET SKULLE BLI SVÅRT ATT BEVISA ATT UPPSÄGNINGEN BERODDE PÅ DETTA.