Annlo
Jag är lite nyfiken på vad ni har för åsikter om facket! Är det nödvändigt eller har det tjänat ut sin roll??
Jag skriver en uppsats i ämnet negativ föreningsrätt (rätten att stå utanför en förening, ex facket) och inför diskussionsdelen vill jag ha lite olika infallsvinklar och var kan man hitta mer blandat med folk som har olika åsikter om inte här!!

Jag är icke intresserad utav hetsig pajkastning utan vill ha alla olika aspekter positiva som negativa, helt sakligt!!

Annlouice
Copycat
Hejsan Annlo ! Att vara med i facket har verkligen både för och nackdelar. Fördelarna är ju inte så många längre, måste man stämpla kan man vara med i A kassan.
Men om man behöver hjälp MOT sin arbetsgivare så är det nödvändigt att vara med i facket.
Det som stör mig mest med facket, är alla dessa resor dom som arbetar inom facket gör, på medlemmarnas bekostnad. Det är resor både inom och utomlands, och middagar till höger och vänster.
Jag tror faktiskt att facken själva håller på att lägga strypsnara runt sin egen hals. Kontoren läggs ner på många orter och vill man ha tag i någon person på facket så får man vänta till dödagar. Det kan vara ca 20-30 mil till närmaste fackkontor om man har otur, då gäller det att inte vilja göra ett besök för personlig rådgivning.
Själv är det inte aktuellt för min egen del, men för mina barn, jag hävdar ändå att det är bättre för dom att vara med i facket.
Låter det lite dubbelt? Jo, jag känner mig ganska kluven i den frågan. unsure.gif wub.gif
kristerh
Vet många som gått ur facket och de tänker bara på pengarna, visst tjänar du ett par hundra kr i mån men är man med i facket så har man hjälp o stöd av facket om något skulle hända, tex om man blir oense med arbetsgivaren och inte är någon bra förhandlare kan man ta hjälp av dem,
tex löneförhandlingar eller om du har en idiotisk chef som tror att han kan göra vad han/hon vill, (det finns ju regler som måste följas)
Om man är missnöjd med arbetsmiljön kan man oxså konsultera facket och om något är fel så ser de till att felet åtgärdas.
Sedan kan man ju tycka att vissa fackföreningar har blivit alldeles för stora och byråkratiska giganter.
En sak som jag absolut inte tycker att facket skall göra är att beblanda sig med politiska saker o partier (tänker på LO:s stöd till socialdemokraterna.)
krister
Hannele
Jag har haft många gånger nytta och hjälp av facket.
De som klagar, kan väl gå med själva?
Iza
På mitt jobb får vi ingen hjälp av facket mot arbetsgivaren, efetsom facket sitter i knät på företaget och gör som det vill! mad.gif
flower
Min personliga åsikt är att facket är nödvändigt.. för bara ett par år sedan tyckte jag att facket kunde man lika gärna vara utan men idag har jag en annan syn på saken.. det är vi som arbetar som är facket och vill vi att ändringar ska ske så måste vi oxå jobba för det..
Ewa L
CITAT (kristerh @ 06-12-2004, 11:39)
Vet många som gått ur facket och de tänker bara på pengarna
- - -
En sak som jag absolut inte tycker att facket skall göra är att beblanda sig med politiska saker o partier (tänker på LO:s stöd till socialdemokraterna.)

Exempelvis grafiska ger bidrag till socialdemokraterna. Jag kämpade hårt för att slippa det. Och då pratar jag inte om pengarna. Jag kan gärna skänka till DHR, RB eller vad som helst. Men inte ett politiskt parti oavsett färg!!!!

Min kamp hade till resultat att jag bjöds på en lunch i LO-borgen. Tog för givet att vi skulle diskutera frågan efteråt. Men nej; det var meningen att jag skulle "hålla käften" nu när jag fått så fin mat!
Fialotta
Facket finns inte när man behöver dom minsann...
ville ha hjälp av dom i min ungdom, men icke dom va så rädda för att
stöta sig med arbetsgivaren så inte fick jag nån hjälp inte...va 18 år och hade behövt de då...blev senare arbetsgivare själv med anställda och
jag såg till att mina anställda hade det bra och ingen orättvisa skulle drabba dom inte...detta är handels.

Dom ringde nån gång o sa att er behöver vi inte besöka...finns inga problem...nä det va ju tack vare oss inte dom unsure.gif
Annlo
Visst är man kluven i frågan! wacko.gif
Fördelarna med facket är ju att de ska ta till vara den enskilda individens intresse, samt se till att alla arbetsgivare följer de lagar som finns!
(Nu är det inte alltid det sker...)
Men vitsen med facket (eller dess styrka!) är ju just att så många i Sverige är medlemmar!
Vi och Finland är "världsmästare" på antalet medlemmar och det är säkert därför vi har sådan reglerad arbetsmarknad som vi har, vilket oftast är bra! (Titta på arbetsförhållanden i USA t.ex.!)

Men vad händer nu med facket när så många väljer att gå ur? De tappar snabbt i styrka i en förlust av medlemmar och hur går det då med vår svenska modell av arbetsmarknad som nästan bara styrs av arbetsmarknadens parter? Inte mycket är reglerat av lagar...

Annlouice
andersen
CITAT (Annlo @ 06-12-2004, 11:21)
Jag är lite nyfiken på vad ni har för åsikter om facket! Är det nödvändigt eller har det tjänat ut sin roll??
Jag skriver en uppsats i ämnet negativ föreningsrätt (rätten att stå utanför en förening, ex facket) och inför diskussionsdelen vill jag ha lite olika infallsvinklar och var kan man hitta mer blandat med folk som har olika åsikter om inte här!!

Jag är icke intresserad utav hetsig pajkastning utan vill ha alla olika aspekter positiva som negativa, helt sakligt!!

Annlouice

Annlouice, hej jag vet inte om jag är rätt människa att svara på din fråga, pga att jag jobbar fackligt på en stor arbetsplats med ca 160st medlemmar och jag har ett förtroende uppdrag där.

Så här ser jag på frågan, utan fackförening så är det bara en tidsfråga när vi arbetare får jobba för 40kr i tim, pga har vi inget fack så har vi inget kollektivavtal då blir vi konkurent utsatta och det är dom"svaga" som förlorar, kollektivavtalen reglerar mycket på våra arbetsplatser.

Många människor har åsikter om facket, men jag tycker att man ska tänka så här vilka är facket, jo alla som är medlemmar och om man inte är nöjd med vad facket gör så kan man göra något själv, tex starta en lokal klubb eller välja bort dom som sitter på den lokala klubben, det är inget ovanligt att det väljs in en helt ny klubb på en arbetsplats och det är väll bara bra.

Rätten att stå utanför facket att vara så kallad "guling" tycker jag inte om pga det urvattnar hela den fackliga iden och vi kan inte ha samma kraft i tex förhandlingar,samma synsätt har jag med konkurerande "militanta" fackförening tänker då på syndikalisterna.

Mvh andersen
Sollan
Enligt min erfarenhet är kvalitén varierande på de olika fackförbunden. Var en tid med i ett "låglönefack" där medlemmarna (och även jag) saknade högre utbildning. Jag gick ur efter att ha blivit mycket dåligt bemött.
Har på senare år varit medlem i ett "akademikerfack" och upplever att jag blir bemött på ett helt annat sätt. Om det beror på att man bemöter människor med högre akademiska utbildningar annorlunda än de som inte har dem, ska jag låta vara osagt (misstanken finns dock....).
Anser att det självklart är varje individs eget val huruvida man vill vara med eller ej, då vi lever i en demokrati.
Att bli kallad för "guling" och andra oförskämdheter om man väljer att stå utanför säger väldigt mycket.... sad.gif
Tesa
(Detta blir väl ramaskri om)...men jag tycker nog att facken har för stor makt i dagens läge..och att löneförhandlingar var och vartannat år är mer slentrian är nödvändighet....Hur länge skall bubblan växa??...hur stor skall den bli innan den spricker???....för hjulen kan inte rulla hur fort som helst...och det är väl det vi ser nu när företag flyttar utomlands till "låglöneländer"....
ALLA svenskar kan inte leva som kungar....det går inte....och sluta att räkna i %...det ökar ju bara klyftorna...lyft dom som har sämst betalt men låt de andra ha det dom har....man måste inte ha som princip att ett "finare" jobb skall vara bättre betalt...det är möjligt att utbildning kostar men det kostar på att ha en sliten kropp också...så en städare som gör jobb ingen annan vill göra borde väl ha bättre betalt än t.ex en journalist som det finns överskott på...tillgång och efterfrågan även på arbetsmarknaden kanske....
MEN jag tycker att det är bra att facket finns och har "koll på läget"....tyvärr verkar dom helt ha tappat konceptet....det handlar inte om bra arbetsvillkor och skälig lön längre utan om profit...många ggr är lönerna rent oskäliga...företag som går dåligt kan inte öka lönerna till sina anställda...dom kanske ska vara glada att dom har jobben kvar.....

Som mjölkbonde ser man hur det slår....när anställda på mejerierna får höjda löner så får vi sämre betalt för mjölken...för det går inte att ta ut i konsumentledet för då blir de svenska produkterna för dyra i förhållande till import från länder där lönerna är lägre...vilket i slutänden betyder att bönder lägger av och därmed några arbetstillfällen fler + att bönderna också skall ut på arbetsmarknaden....Därmed biter facket sig själv därbak....

Därmed inte sagt att facket inte behövs...det är jätteviktigt... men det måste finnas balans...just nu så är facket för starkt.....men det är lika illa om det blir för svagt...om inte värre...
Så tycker jag .....som hade problem med att gå ur facket när jag blev "egenföretagare"...dom hotade att utesluta mig om jag inte betalade...och dom vägrade släppa ut mig om jag inte betalade....

blink.gif
Kattgräs
Jag har bara gott att säga om mitt senaste fackförbund, har fått den hjälp jag behöver.
Annlo
Andersen, jag håller med dig om att det är VI som själva utgör facket och att vi har möjligheten att påverka det som inte är bra! Men samtidigt så är det en mänsklig rättighet enligt Europakonventionen att faktiskt ha rätten att stå utanför en förening wub.gif

Detta säger naturligtvis tvärt emot fackets grund att alla måste vara med för att annars faller allt... för varje oorganiserad som kan jobba under kollektivavtalslön så blir hotet större mot fackets styrka för konkurrensen ökar. Men skulle inte en lag kunna reglera lönegränserna, i stället för facket idag?

Annlouice
netaave
Jag har precis gått ur facket, kommunal, det finns helt enkelt inte kompetent personal där som kan hjälpa till när det behövs.
Sen jag blev min egen förhandlare har jag lyckats med en del förändringar, bl.a. fått en ny tjänst och höjt min lön. Arbetsgivaren verkar bara positiv över att jag inte är med.
Kommer aldrig att gå med igen, och det handlar inte om pengarna.
Posse
Facket? Det är väl typ som en slags maffia som lever på att ta procent av dem som har ett arbete.

Och som sett till att trissa upp lönerna så att det numer är permanent massarbetslöshet.
Och som hjälpt till att förorsaka att stora mängder arbetslösa numer tvingas delta i arbetslivet utan riktig lön. Med ersättning endast på socialbidrags- eller akassenivå.
ah56
Facket är en sak och kollektivavtal en annan. Om man jobbar i ett större företag eller i offentlig tjänst är det är så lätt att tro att alla har det som man själv och att villkoren är lagstadgade, men det gäller inte dom som arbetar i företag som saknar avtal.
På mitt senaste arbete hade företaget inget kollektivavtal. Det medförde att dom inte ens behövde löneförhandla om dom inte kände för det, vi hade sämre tjäntepensionsvillkor, ingen övertidsersättning, inga traktamenten m m. Det var en liten arbetsplats (12) varav ungefär hälften var fackligt anslutna. Facket kunde inte göra något för att hjälpa sina medlemmar. Det är därför intressant att höra om fackstriden som pågår med det estniska byggbolaget där Byggnads anser det som självklart att försätta bolaget i blockad för att tvinga fram ett avtal medan SIF inte hade några påtryckningsmedel alls.
Annlo
Annika, facket kan absolut göra något!
Det fack som har medlemmar på arbetsplatsen kan kräva att arbetsgivaren antingen går med i en arbetsgivarförening eller skriver på ett hängavtal som är ett riksavtal som baseras på senast gällande för branschen! Annars kan de vidta stridsåtgärder! När det handlar om dessa typer arbetsgivare är det helt rätt!!

MEN säg att det finns arbetsgivare som faktiskt följer de gällande kollektivavtal som finns vad gäller förmåner och löner för de anställda men av ideologiska skäl inte vill vara skiva på avtal med facket?? DE kan också tvingas med på samma sätt som en oseriös arbetsgivare!

Det är i detta fall jag tycker att man har en rättighet att stå utanför en förening. mad.gif

Annlouice
ah56
CITAT (Annlo @ 07-12-2004, 08:07)
Annika, facket kan absolut göra något!
Det fack som har medlemmar på arbetsplatsen kan kräva att arbetsgivaren antingen går med i en arbetsgivarförening eller skriver på ett hängavtal som är ett riksavtal som baseras på senast gällande för branschen! Annars kan de vidta stridsåtgärder! När det handlar om dessa typer arbetsgivare är det helt rätt!!

MEN säg att det finns arbetsgivare som faktiskt följer de gällande kollektivavtal som finns vad gäller förmåner och löner för de anställda men av ideologiska skäl inte vill vara skiva på avtal med facket?? DE kan också tvingas med på samma sätt som en oseriös arbetsgivare!

Det är i detta fall jag tycker att man har en rättighet att stå utanför en förening. mad.gif

Annlouice

SIF sa till oss att de inte kunde vidta några stridsåtgärder om inte samtliga var anslutna till facket. Dessutom tillhörde de anslutna olika fack. SIF och CF. Företaget tillhörde dessutom en stor koncern där moderbolaget hade avtal och alla dotterbolag utom just vårt.
När jag anställdes stod det i annonsen att de hade kollektivavtal, när jag senare kom på att avtal saknades sa dom att tidningen skrivit fel men att de följde avtalen. DE VILLE INTE AV IDEOLOGISKA SKÄL TECKNA AVTAL. Med det lät jag mig nöja till en början. Efter en tid flyttade flera dotterbolag in i gemensam fastighet och då började det gå upp för oss hur villkoren skilde sig åt. Vi började ställa frågor och krav på våra chefer, vi hade flera krismöten, vi drog in koncernledningen. Alla gick med i facket och tillslut skrev dom under avtalet. Då blev jag uppsagd pga arbetsbrist!! Tack och hej leverpastej. FACKET KUNDE INTE GÖRA NÅGOT DÅ HELLER DÅ DET SKULLE BLI SVÅRT ATT BEVISA ATT UPPSÄGNINGEN BERODDE PÅ DETTA.
Annlo
Jag ska naturligtvis inte påstå att facket ljuger! Men ett liknande fall har varit uppe inför Europadomstolen och då hade facket rätt att vidta stridsåtgärder trots att bara en anställd var medlem i facket!

Men detta låter mer invecklat med olika bolagskonstelationer.... Det är otroligt synd för enskilda anställda att de kan få komma undan genom att säga upp folk på dessa grunder, men de har rätt, det är säkert jättesvårt att bevisa annan orsak!

MEN jag hävdar fortfarande att det kan finnas arbetsgivare (om än få) som fasktiskt är ärliga och håller en god nivå för de anställda och som då ska få ha sin mänskliga rättighet att stå utanför en förening, då det inte kränker någon annans (anställds) positiva föreningsrätt (rätten att vara med i en förening)!

Annlouice
Mia, zon 3
Jag har precis gått ur facket.
Hade en mor som kämpade fackligt med näbbar och klor hela sitt liv, och jag är tacksam för vad den kampen gett, är absolut inte okunnig om vilka fördelar vi har här i landet.
Tyvärr jobbar jag för ett företag som skriver sina egna lagar, och att de har avtal med mitt f.d. fack är inte vatten värt. Alla på min arbetsplats är anslutna, ändå har svaret i två olika konflikter varit "Hoppsan, arbetsgivaren KUNDE visst göra så...." och "Vi kan ju ge er rättshjälp om ni vill stämma dem...." En gång har de utdömt bötesbelopp för brott mot avtalet. Summan var 100 000:-, och fackrepresentanterna vill gärna tro att det sved för arbetsgivaren.... För ett världsledande multinationellt företag, etablerat i 70 länder - skrattretande eller hur?
Det roliga är att facktidningen tiger som muren om detta jättemisslyckande, de vill väl inte skrämma bort fler medlemmar kan tänka....
Nej, min stora lärdom av detta är att jag söker jobb för fulla muggar, och tänker aldrig mer ta anställning hos så stora företag.
Så jag säger - Tack för forna insatser, kom igen när medlemmarnas bästa kommit i fokus igen.
birgitek
På facket är jag jättebesviken, iallafall HTF. Man silar mygg och sväljer kameler. Denna jättekampanj mot Ryanair, men man gör inget åt alla dessa callcenterföretag med slavliknande anställningsvillkor. En månadslön på 10000:- eller enbart provision, vilken företaget f.ö. utan förvarning kan sänka om någon råkar tjäna lite mer. Endast 20% av dessa företag har tecknat kollektivavtal.
Lettiska byggföretag kan man ta till storsläggan mot, när kommer man att göra något åt dessa callcenterföretag, där nästan 300000 människor arbetar nästan utan några rättigheter alls.
Posse
CITAT (birgitek @ 09-12-2004, 00:06)
På facket är jag jättebesviken, iallafall HTF. Man silar mygg och sväljer kameler. Denna jättekampanj mot Ryanair, men man gör inget åt alla dessa callcenterföretag med slavliknande anställningsvillkor.

Exempel på LO:s dubbelmoral är också att man bejakat försämringarna i arbetslöshetsförsäkringen och införandet av den s.k. Aktivitetsgarantin vilket medför att stora mängder arbetslösa numer tvingas delta i arbetslivet utan riktig lön. Med ersättning endast på socialbidrags- eller akassenivå och utan riktig semester m.m. sådant som normalt räknas som fullständigt självklart.

Däremot bedriver LO varje vår intensiva kampanjer om att unga sommarjobbande ska, i förhållande till nyss nämnda, kräva förhållandevis hög lön, semesterersättning m.m., m.m. för att acceptera en anställning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon