Jag har precis gått ur facket. Hade en mor som kämpade fackligt med näbbar och klor hela sitt liv, och jag är tacksam för vad den kampen gett, är absolut inte okunnig om vilka fördelar vi har här i landet. Tyvärr jobbar jag för ett företag som skriver sina egna lagar, och att de har avtal med mitt f.d. fack är inte vatten värt. Alla på min arbetsplats är anslutna, ändå har svaret i två olika konflikter varit "Hoppsan, arbetsgivaren KUNDE visst göra så...." och "Vi kan ju ge er rättshjälp om ni vill stämma dem...." En gång har de utdömt bötesbelopp för brott mot avtalet. Summan var 100 000:-, och fackrepresentanterna vill gärna tro att det sved för arbetsgivaren.... För ett världsledande multinationellt företag, etablerat i 70 länder - skrattretande eller hur? Det roliga är att facktidningen tiger som muren om detta jättemisslyckande, de vill väl inte skrämma bort fler medlemmar kan tänka.... Nej, min stora lärdom av detta är att jag söker jobb för fulla muggar, och tänker aldrig mer ta anställning hos så stora företag. Så jag säger - Tack för forna insatser, kom igen när medlemmarnas bästa kommit i fokus igen.
|