CITAT (Cacki @ 19-12-2012, 14:00)

Mer skvaller kan det nog iofs bli, men att man som nyinflyttad inte skulle bli accepterad hänger nog mer ihop med hurdan man är själv. Eftersom det bor färre personer på en liten ort blir ju varje enskild individ viktigare och det väcker ju nyfikenhet hos grannarna. Jag tror tvärtom, att det kan vara svårare att få nya vänner i större städer eftersom man är så anonym där och märks inte på samma sätt.
Varför skulle det bara hänga ihop med hur man själv är ? Du kan vara hur trevlig , social och glad som helst men inte få så mycket som en trevlig blick av ortsbefolkningen.
Tror mera på vilken sorts ort det är . Orter som är som gamla tiders brukssamhällen , där de flesta varit bofasta i generationer och c:a 90 % är släkt med varandra tror jag är de värsta att komma som ny till.
Efter 37 år på en sådan ort så finns det fortfarande personer som inte hälsar på mig om inte min man , infödd , är med. Jag ses som mycket suspekt person i dessa människors ögon , jag har bott på fler än 3 - 4 platser innan jag kom hit .
Den nye kan bli betraktad som någon " farlig " individ. Varför har h*n flyttat på sig ? Måste finnas något skumt i bakgrunden för inte flyttar man ?!
Har varit med om att personer på föräldramöten " slutit leden " mot nya , t o m pekat på dem och viskat om dem med grannen ( gärna en kusin e d ) i stället för att vara öppen och säga " Hej , jag heter xxyy och är förälder till xyxy . Kom och sätt er här . "
Kan faktiskt tycka synd om en del av dessa " typer " , de är nog jätterädda för all förändring och alla nya människor . Oj vad mycket de kan gå miste om .