|
Christa
10-12-2012, 17:27
Om du skulle skräddarsy en person som du gärna skulle vilja umgås med.
Hur skulle den personen vara?
För min del tycker jag det är roligt att umgås med människor som jag kan lära mig något av.
Aqvakul
10-12-2012, 17:40
Rolig, ärlig och överraskande...
Christa
10-12-2012, 17:51
CITAT (Aqvakul @ 10-12-2012, 17:40)  Rolig, ärlig och överraskande... Det håller jag ju med om. När det gäller rolig så kan det nog dock vara lite olika vad man uppskattar. Vilken form av rolighet är det du gillar Aqvakul?
Jubbe063
10-12-2012, 18:09
CITAT (Christa @ 10-12-2012, 17:27)  Om du skulle skräddarsy en person som du gärna skulle vilja umgås med.
För min del tycker jag det är roligt att umgås med människor som jag kan lära mig något av. Sann mot sig själv, ärlig och våga ta ansvar för sina ord tankar och gärningar. Orkar inte med folk som vänder kappan efter vinden eller ägnar sig åt bakfalskhet eller rövslickeri :-)
Eva i Skåne
10-12-2012, 18:13
Jag föredrar nån som är trygg och omtänksam, står med båda fötterna på jorden
Christa
10-12-2012, 18:38
CITAT (Jubbe063 @ 10-12-2012, 18:09)  Sann mot sig själv, ärlig och våga ta ansvar för sina ord tankar och gärningar. Orkar inte med folk som vänder kappan efter vinden eller ägnar sig åt bakfalskhet eller rövslickeri :-) Håller fullständigt med dig! Tyvärr är min erfarenhet att dom som stryker medhårs ändå är dom som blir mest omtyckta. Alltså människor som medvetet säger saker som andra gillar att höra för att göra sig själva omtyckta.
Det beror lite på vad du avser med umgås. Den ende som kommer mig riktigt nära, som får se in i min själ är min man, och så vill jag ha det. Sen kommer mina barn och mina bröder och ett fåtal riktigt nära vänner. Men om du menar kompisgänget/ungängeskretsen så gillar jag glada, intelligenta, kvicka och lite lättsinniga personer. Jag gillar dem som dansar till kl. fem på morgon, som är prestigelösa och som vågar utmana.Jag gillar att umgås med livsnjutare som kan ha kul här och nu. Kan väl tillägga att jag inte gillar när personer som inte står mig nära delger mig sitt livs misslyckande och bekymmer. Gita
Ingen människa är ju perfekt, men är dom bara äkta i sitt sätt att vara så kan umgänget vara givande. En människa som säger ja o amen till allt eller skvallrar om allt o alla undviker jag som pesten. Hellre få ärliga människor omkring mig än en hel hop ytliga människor. Tillit är nog ordet jag sätter högst.
malcolm
10-12-2012, 21:21
CITAT (Christa @ 10-12-2012, 17:27)  Om du skulle skräddarsy en person som du gärna skulle vilja umgås med.
För min del tycker jag det är roligt att umgås med människor som jag kan lära mig något av. De skall vara som du.
Christa
10-12-2012, 21:34
CITAT (malcolm @ 10-12-2012, 21:21)  De skall vara som du.  Äsch, det är bara som du säger
Piccante
10-12-2012, 22:16
Jag är inte så kräsen. Tycker det är ganska kul med folk som inte är som jag. Blir lite inskränkt att bara umgås med folk som alltid tycker som jag.
Spontana humoristiska ärliga livsbejakande som ställer upp när man behöver det och som man gärna själv ställer upp på när dom behöver det  Vänner som bryr sig när det är tufft vänner som ringer när man sörjer någon som stått en nära .Och de får gärna vara lite busiga påhittiga och spontana .Jag skulle nog inte vilja ha skräddarsydda vänner skulle bli alldeles för trist .
Myosotis
10-12-2012, 23:05
Ärlig, rak, sig själv. Omtänksam.
Omtänksam, stabil, intelligent och med stillsam humor.
Ser att Gita har i stort set samma syn på vänner och livet som jag :)Gillar också att dansa till 0005 men man får äta upp det dagen efter :)men ibland måste man få släppa loss utan att känna alla måsten och borde inte .Man har bara ett liv och det ska man försöka leva bra och ha kul under tiden  sedan kan livet jäklas med en och man tycker det är tungt ibland !man får väl göra som Fågeln Fenix resa sig ur askan !
Aqvakul
10-12-2012, 23:43
CITAT (Christa @ 10-12-2012, 17:51)  Vilken form av rolighet är det du gillar Aqvakul? Glimten i ögat, se det komiska i det vardagliga, uppmuntrande..
Måste säga att den där ärligheten och rakheten hittar man inte i många i dag ,men vi har ett fåtal vänner som har den,dom andra har vi skippat .Falskhet är ingen bra egenskap .
Har nu funderat en stund, på vad jag uppskattar med de vänner jag gillar mest att umgås med. Har kommit fram till att, de alla, har en positiv grundsyn till livet och alla dess omständigheter och förvecklingar ! Naturligtvis är alla mänskor sura, vrånga och allmänt besvärliga ibland, men de mänskor JAG föredrar låter inte vrångheten ta över deras vanliga goda humör. Att de dessutom är chosefria och skrattar mycket, det gör dem RIKTIGT trevliga att umgås med !
Jag har många andra goda vänner som jag uppskattar, men som inte riktigt uppfyller dessa kriterier och de är helt okej, MEN jag skulle INTE sätta mig i ett tält på fjället, i en vecka, med dem, direkt ...
De först omnämnda däremot ... Det skulle kunna bli SÅ kul !!
Biggan_
11-12-2012, 01:53
Ärlig, lojal, skall ha humor,omtänksam, vara varm och empatisk, rak och enkel.
Christa
11-12-2012, 06:54
När jag tittar igenom tråden så ser jag att omtänksam verkar vara det som flest har skrivit. Vad innebär det då att vara omtänksam?
Vilken form av omtänksamhet är det ni uppskattar?
Anki på Öland
11-12-2012, 09:09
CITAT (Christa @ 10-12-2012, 17:51)  Det håller jag ju med om. När det gäller rolig så kan det nog dock vara lite olika vad man uppskattar.
Vilken form av rolighet är det du gillar Aqvakul? Vilken form av rolighet uppskattar du då Christa?
Christa
11-12-2012, 09:16
CITAT (Anki på Öland @ 11-12-2012, 09:09)  Vilken form av rolighet uppskattar du då Christa? Samma som Aqvakul. Ett hysterisk skämtande tycker jag är rätt jobbigt och allra värst är människor som skämtar på andras bekostnad. Rolighet är inte det jag prioriterar högst när det gäller umgänge. Vad tycker du själv?
Med mina goa barnbarn umgås jag med allra helst.De är fortfarande nyfikna på livet,de är glada och lyckliga.De ser på livet på ett annorlunda sätt än vuxna gör.
CITAT (Christa @ 11-12-2012, 06:54)  När jag tittar igenom tråden så ser jag att omtänksam verkar vara det som flest har skrivit. Vad innebär det då att vara omtänksam?
Vilken form av omtänksamhet är det ni uppskattar? Vilken form av omtänksamhet uppskattar du Christa?
Christa
11-12-2012, 12:04
CITAT (pejori @ 11-12-2012, 11:35)  Vilken form av omtänksamhet uppskattar du Christa? Det vet jag inte, jag hörde inte till dom som skrev det. Dom som gjorde det hade säkert något i tankarna som dom upplevt.
Biggan_
11-12-2012, 12:18
CITAT (Christa @ 11-12-2012, 12:04)  Det vet jag inte, jag hörde inte till dom som skrev det. Dom som gjorde det hade säkert något i tankarna som dom upplevt. Precis! När man har varit med om något traumatiskt (i mitt fall, sambons död) så vet man vilka ens vänner är!
Christa
11-12-2012, 12:42
CITAT (Biggan_ @ 11-12-2012, 12:18)  Precis! När man har varit med om något traumatiskt (i mitt fall, sambons död) så vet man vilka ens vänner är! Ja då behöver man verkligen någon som bryr sig. Jag har en bekant vars far ligger för döden och jag känner mig osäker på hur jag bäst visar omtanke. Jag känner henne inte så bra men i höstas pratade hon om det varje gång jag stötte ihop med henne. Nu vet jag inte om han gått bort eller hur det är men på vintern ser jag henne inte så ofta. Vi brukar besöka varandras trädgårdar och prata om odlingar.
Biggan_
11-12-2012, 12:54
Du kan väl ringa henne och bjuda in henne på en kopp adventskaffe så kan ni ju prata och resten ger sej själv.
Elisabeth-Västkustkolonisten
11-12-2012, 13:14
CITAT (Biggan_ @ 11-12-2012, 12:54)  Du kan väl ringa henne och bjuda in henne på en kopp adventskaffe så kan ni ju prata och resten ger sej själv. Ja Christa ring henne. Gör inte som så många gör att dom försvinner när någon behöver som mest hjälp
11-12-2012, 13:22
Ärlighet är väldigt viktog för mig, inga falska människor runt omkring mig.
Att man kann lita på en människa också och så klart också omtänksamhet.
Att man sen också kan ha roligt ihop är ju ingen nackdel. Jag skttade förut gärna och ofta, har blivit lite mindre. Vill inte bara prata sjukdomar för dom har jag själv så det räcker och blir över.
Men jag finns alltid om nån behöver mig och försker att stötta så mycket jag förmår.
Christa
11-12-2012, 13:23
CITAT (Biggan_ @ 11-12-2012, 12:54)  Du kan väl ringa henne och bjuda in henne på en kopp adventskaffe så kan ni ju prata och resten ger sej själv. Vi har aldrig ringt varandra tidigare. Vi bor så nära varandra så det har mer varit att vi fått syn på varandra när vi varit utomhus. Vi har dock mejlat ett par gånger så jag vet vad hon heter i efternamn och kan kanske hitta telefonnumret på det viset. Tycker ni att jag skall försöka trots att vi inte umgåtts på det viset tidigare?
11-12-2012, 13:41
CITAT (Christa @ 11-12-2012, 13:23)  Vi har aldrig ringt varandra tidigare. Vi bor så nära varandra så det har mer varit att vi fått syn på varandra när vi varit utomhus. Vi har dock mejlat ett par gånger så jag vet vad hon heter i efternamn och kan kanske hitta telefonnumret på det viset. Tycker ni att jag skall försöka trots att vi inte umgåtts på det viset tidigare? Skickar ett mail kanske om det känns bättre
Christa
11-12-2012, 15:46
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 11-12-2012, 13:41)  Skickar ett mail kanske om det känns bättre Jag har gjort det men det är hennes jobbmejl och jag vet inte om hon fortfarande är ledig för vård av nära anhörig. Hon var det i höstas och hon har ingen mejl hemma. Hon har inget kontorsjobb och jobbar mycket utomhus så hon brukar inte svara så fort heller men jag väntar väl ett tag så får vi se. Hon kan ju behöva omtanke ett bra tag framöver och hon kanske inte vill träffa andra än dom närmaste den första tiden. Men att visa att man bryr sig är ju alltid något.
Ugglemormor
11-12-2012, 15:51
De vänner som jag uppskattar mest är de som har lärt sig mer av livets skola på olika sätt och att man kan bli förstått utan att behöva säga något, bara finnas till med varandra....... De förstår vad som gäller mellan oss och kan dela med oss massor av olika tankar o åsikter utan att det uppstår frågetecken........
De är ytterst få men har haft lyckan att ha dessa likasinnade vänner kring mig där jag är accepterad och accepterar dem utan att sätta ord på det.....
Smickrare och falska vänner har man fått nog av, de som vill ha del av det liv de inte når annars, men de är rätt att genomskåda och man lämnar dem åt sitt öde, vilket det än är .......
Jag har de vänner då vi kan pratas vid om livet och även allvar, samt att man kan ha roligt ihop i det planet. Ytterst få kommer inpå mig, även att många tror att jag är lättsam att ha med o göra och de tror att mitt öppna sinne visar mitt rätta jag, så gör det inte det och många tror sig känna mig, men de berör mig inte mer än för stunden........de ser inte in i mitt innersta o kommer inte att göra det heller för jag släpper endast ytterst få till mitt innersta rum.......
Christa
11-12-2012, 15:58
CITAT (omk @ 11-12-2012, 01:38)  Har nu funderat en stund, på vad jag uppskattar med de vänner jag gillar mest att umgås med. Har kommit fram till att, de alla, har en positiv grundsyn till livet och alla dess omständigheter och förvecklingar ! Naturligtvis är alla mänskor sura, vrånga och allmänt besvärliga ibland, men de mänskor JAG föredrar låter inte vrångheten ta över deras vanliga goda humör. Att de dessutom är chosefria och skrattar mycket, det gör dem RIKTIGT trevliga att umgås med !
Jag har många andra goda vänner som jag uppskattar, men som inte riktigt uppfyller dessa kriterier och de är helt okej, MEN jag skulle INTE sätta mig i ett tält på fjället, i en vecka, med dem, direkt ...
De först omnämnda däremot ... Det skulle kunna bli SÅ kul !! Det där med att vara glad och positiv är ju inte alltid så lätt. Jag är nog inte den lättsamma typen som kan ta saker med en klackspark. Jag känner ofta att det ligger på mina axlar att fixa samhället så att det blir bra för alla. Jag har jobbat mycket idéellt och kämpat för det ena och det andra. Jag skulle nog behöva lära mig att vara lite mer lättsam och lyfta fram det positiva som ändå finns. Samtidigt är nog någon likasinnad att diskutera med det jag saknar mest. Var hittar man andra människor med ett brinnande intresse för samhällsfrågor?
Eva i Skåne
11-12-2012, 16:21
Christa. Jag säger som Biggan och Elisabeth - ta kontakt! Om du inte hittar hennes telefonnummer så gå och ring på eller lägg ett kort i hennes brevlåda. Jag tror alltid det känns bra att någon bryr sig. De flesta är så rädda för att höra av sig till den som har det svårt, men jag tror aldrig det är fel. Hellre en gång för mycket... Skulle det vara alldeles olämpligt tillfälle så kommer hon i alla fall att känna att du bryr dig och du kan återkomma nån vecka senare. Det är sådana omtänksamma vänner alla vill ha!
andersen
11-12-2012, 16:46
Människor som man har roligt med, och aktiva människor som man kan vara ute med i skog och mark, ev orkar hänga på en tiomila tur med cykeln. Annars så är väl jag inte så kontakt sökande av mej, jag träffar många människor i mitt arbetsliv, och kan tycka att det är rätt skönt att bara vara med sig själv när man är ledig från arbete.
Man kan ju ha goda vänner för att man delar ett visst intresse. Umgås med olika människor beroende på situationen. Några är bra på att ge råd, andra har andra goda egenskaper. Är ju inte hur ofta man umgås som avgör hur nära vänner man är. Goda grannar har ju ett staket mellan sig.
CITAT (Christa @ 11-12-2012, 12:04)  Det vet jag inte, jag hörde inte till dom som skrev det. Dom som gjorde det hade säkert något i tankarna som dom upplevt. Tänkte mest på, att du ändå ställde frågan. Kanske hade DU någon tanke om, vad omtänksamhet är. CITAT (gnon49 @ 11-12-2012, 17:04)  Man kan ju ha goda vänner för att man delar ett visst intresse. Umgås med olika människor beroende på situationen. Några är bra på att ge råd, andra har andra goda egenskaper. Är ju inte hur ofta man umgås som avgör hur nära vänner man är. Goda grannar har ju ett staket mellan sig. Tycker nog också att man bör vara något sånär likasinnade. Inte nödvändigtvis likatänkande, men ha ungefär samma intressen.
Monarda
11-12-2012, 19:41
Humoristisk, intelligent, generös (kunna bjuda på sig själv), tolerant och empatisk. Sådana människor skulle jag vilja ha runt omkring mig och sådan skulle jag även vilja vara själv. Intelligensen är ju som den är, men det andra kan man ju jobba på.
Huggorm
11-12-2012, 20:43
För mig är det viktigt att folk är sig själv och inte försöker vara något bättre, jag orkar inte med pretentiösa människor
CITAT (Christa @ 11-12-2012, 15:58)  Det där med att vara glad och positiv är ju inte alltid så lätt. Jag är nog inte den lättsamma typen som kan ta saker med en klackspark. Jag känner ofta att det ligger på mina axlar att fixa samhället så att det blir bra för alla. Jag har jobbat mycket idéellt och kämpat för det ena och det andra.
Jag skulle nog behöva lära mig att vara lite mer lättsam och lyfta fram det positiva som ändå finns. Samtidigt är nog någon likasinnad att diskutera med det jag saknar mest. Var hittar man andra människor med ett brinnande intresse för samhällsfrågor? Nej, det är inte lätt och inte heller alltid det bästa, att försöka vara glad och positiv, men att man ändå, trots livets virrvarr, har en positiv inställning att luta sig emot. Man måste kunna skratta, eller iaf le, åt sig själv och åt sina, ibland fruktlösa, strävanden att leva schysst. Att, som du Christa, tycka att "allt" ligger på dina axlar, kan ju INGEN mänska må bra av ! Alla människor måste lära sig att säga nej till vissa saker, med gott samvete och sen försöka slappna av. Det är DITT enda liv och den enda som kan och ska leva det, är DU ! Din fråga om andra samhällsintresserade människor, besvarar du väl själv ? Du engagerar dig ideellt. Edit; det där med "klackspark". De människor som lever livet med en klackspark, "råkar" oftast sparka på någon. Så vill jag INTE vara.
Christa
13-12-2012, 08:48
CITAT (Huggorm @ 11-12-2012, 20:43)  För mig är det viktigt att folk är sig själv och inte försöker vara något bättre, jag orkar inte med pretentiösa människor Kan du ta något exempel? På vilket sätt menar du att människor kan vara bättre eller sämre?
Undrar om Huggorm tänker på Jantelagen
*Stintan*
13-12-2012, 17:36
CITAT (Huggorm @ 11-12-2012, 20:43)  För mig är det viktigt att folk är sig själv och inte försöker vara något bättre, jag orkar inte med pretentiösa människor Jag håller med dig. Och nej Motti det har inte med Jantelagen att göra!
Aqvakul
13-12-2012, 17:58
CITAT (Huggorm @ 11-12-2012, 20:43)  För mig är det viktigt att folk är sig själv och inte försöker vara något bättre, jag orkar inte med pretentiösa människor Absolut viktigt för mig också... Man får gärna sticka ut, men absolut inte vara pretentiös...
Christa
13-12-2012, 18:25
CITAT (Aqvakul @ 13-12-2012, 17:58)  Absolut viktigt för mig också... Man får gärna sticka ut, men absolut inte vara pretentiös... Men vad innebär det i praktiken? För mig låter diet lite diffust. Jag retar mig sällan på andra människor. De får vara hur de vill bara dom inte är elaka. När det gäller umgänge så är det viktigaste att det blir en bra dialog där man lyssnar på varandra och säger vad man tycker.
Huggorm
13-12-2012, 19:00
Det är ganska svårt att förklara konkret. För mig innebär det att man är den man är, och inte hela tiden strävar efter att bli bättre enligt sina egna eller allmänna ideal. Vissa kan försöka spela intellektuella och andra kanske lägger alla sina pengar och lånade pengar på att ständigt ha det senaste i prylar och i klädväg. Andra är helt besatta av bantning eller gymträning. Ytterligare andra lägger hela sitt liv på att klättra i karriären, inte för att man är intresserad av arbetet i högre befattningar utan för statusen. Det ständiga strävandet mot att synbarligen bli en "bättre" människa, medan man fortfarande egentligen är samma person. Jag har lite svårt för sådana personer. Det känns mycket bättre om folk är sig själva och är nöjda med det.
CITAT (Christa @ 13-12-2012, 18:25)  Men vad innebär det i praktiken? För mig låter diet lite diffust. Jag retar mig sällan på andra människor. De får vara hur de vill bara dom inte är elaka.
När det gäller umgänge så är det viktigaste att det blir en bra dialog där man lyssnar på varandra och säger vad man tycker. http://faktatexter.se/vad-betyder-pretentios
Christa
13-12-2012, 19:32
CITAT (Huggorm @ 13-12-2012, 19:00)  Det är ganska svårt att förklara konkret. För mig innebär det att man är den man är, och inte hela tiden strävar efter att bli bättre enligt sina egna eller allmänna ideal. Vissa kan försöka spela intellektuella och andra kanske lägger alla sina pengar och lånade pengar på att ständigt ha det senaste i prylar och i klädväg. Andra är helt besatta av bantning eller gymträning. Ytterligare andra lägger hela sitt liv på att klättra i karriären, inte för att man är intresserad av arbetet i högre befattningar utan för statusen. Det ständiga strävandet mot att synbarligen bli en "bättre" människa, medan man fortfarande egentligen är samma person. Jag har lite svårt för sådana personer. Det känns mycket bättre om folk är sig själva och är nöjda med det. Om du menar människor som jämför sig med andra och gärna vill framstå som bättre så förstår jag nog vad du menar. Att det skulle vara detsamma som pretentiös visste jag dock inte. Statusjägare brukade mamma kalla dom och dom framstod mest som löjliga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|