|
Javisst, det är ju så naturen fungerar, småfåglarna här sköter om lössbekämpningen så det blir aldrig något problem. Hittar de ingen mat försvinner de från trädgården och bladlössen får ett eldorado.
Det är bra att även sätta upp många fågelholkar som blir natthärbärgen för småfåglarna. De sover många tillsammans och kan då hålla värmen bättre.
När jag tittar ut så fladdrar det överallt, hundratals småfåglar - har många matställen och så varierande föda som möjligt, lika lite som vi människor mår bra av ensidig kost så mår fåglar inte heller bra av att äta en sorts frön en hel vinter. Tyvärr är de solrosfrön vi matar med också kraftigt besprutade.
De fåglar som inte är fröätare av naturen har det riktigt kämpigt. Koltrasten är numera delvis en stannfågel men kosten är insekter, maskar, sniglar, frukt och bär och inget av det finns tillgängligt nu. Jag klyver äpplen varje dag och sätter ut mängder med russin till koltrastarna, russin är bra när det är kallt för de fryser inte. Maten till koltrastarna sätter jag under stora granar där jag skottat undan lite snö, de hittar den alltid.
|