minnet sviker för många men jag som bor mitt i området som drabbades vet att det var regnigt,blidväder och marken var vattensjuk.det hade ju regnat i en lång period. det var det som orsakade att så mycket föll,rotsystemen gungade loss sig och förvandlade marken till "kvicksand". hade det varit tjäle hade endast en bråkdel fallit. skadorna efter gudrun har ju inte läkt än,stora områden består nu av nyplanterad ungskog och de bönder som drabbades har inte mycket inkomst från skogen. sågverket här i byn sågade för övrigt upp de sista stockarna från lagret efter gudrun i höstas. dessförinnan hade de fått sortera bort en del rötskadat som skickades till norge för att bli vaniljarom.
själv klarade jag mig bra,träd hade fallit runt om tomt och hus men inte skadat något,el var intakt mest tack vare att min fastighet går på tätortens nät,grannarna som går på landsbygdsledning var utan i en vecka. närmsta grannen fick låna el genom att vi la ut en lång kabel så att panna och kylskåp m.m funkade. men många drabbades av träd över hus och bilar även i tätorten. per orsakade inte så stora skador,mest vindfällen i gränsen mellan kalhyggena efter gudrun. det var ju inte heller så blött i marken när per kom. ulf
|