Medlem
Antal inlägg: 23
Medlem nr: 3 098
Hej, när snön smälte undan i förra veckan, upptäckte vi att vårt ena äppelträd har gått i två delar (se bilder)! Vad ska vi göra, ska vi försöka ta bort den stora gren som gått av, eller är det bara att ta ner trädet helt och hållet???
Medlem
Antal inlägg: 112
Medlem nr: 4 705
Trädet klara sig troligtvis säkert ett par år till, men är naturligtvis försvagat och kommer att i större utsträckning angripas av röta. Jag har sett träd i mycket värre skick och dessa kan i många år efteråt hålla ihop och ge bra skördar. Jag tycker du ska hjälpa trädet lite genom att stötta upp så fläkningen inte förvärras. Detta gör du enklast genom kraftiga klykor som du stöttar de tyngsta grenarna mot marken. Sen tycker ag också du ska börja tänka på livet efter detta trädet. Är det ett träd som har mycket betydelse för dig, eller/och är det en sort som är god och fungerar bra? Om ja, så tycker jag du ska ta ympris från trädet och antingen föröka upp ett nytt träd eller be en plantskolist göra detta. På så vis kan du ha kvar "ditt" träd, även när det gamla skulle falla.
Tillägg: Nu när jag tittade nogrannare såg jag att den vänstra grenen är väldigt mycket av...Det är den grenen i så fall som inte klarar sig. Men man vet aldrig. Du förlorar åtminstonde inte på att låta den vara och se om den överlever. För resten av trädet gäller det som är skrivet överst fortfarande.