Om valet står mellan avenbok och liguster skulle jag se till vilken plats den ska stå på och framför allt ljustillgången för häcken. Ju mer skuggig platsen är, desto mer skulle jag rekommendera avenbok och tvärtom för liguster. Detta har att göra med arternas naturliga ståndorter. Avenbok är en ganska utpräglad sekundärart, d.v.s. den föryngras naturligt i skuggan av andra träd. Vanlig bok, är en ännu mer utpräglad sekundärart.
Liguster har sin naturliga ståndort i mer solbestänkta marker. Dessutom blir liguster ibland sämre i tyngre lerjord, vilket det är på många håll i Skåne.
En sak till du ska tänka på om du väljer vintergrön liguster (Ligustrum vulgare 'Atrovirens') är att du ska vara riktigt j-vla rabiat mot gardencentret/plantskolan där du köper plantorna för att se till att ALLA plantorna du köper verkligen är vintergrön liguster och inte vanlig liguster (Ligustrum vulgare). Jag har sett flera fall av häckar där varannan planta är vanlig och de andra vintergröna. Det ser väldigt konstigt ut på senvintern kan jag lova.
Titta även under denna träden:
http://home.swipnet.se/~w-30905/tf/liguster.shtml