CITAT (havasi60 @ 07-01-2013, 21:14)

Till KTR!
Lura dig inte själv, tror inte att du kan allt! Tror du, att våran förfäder gick till Apoteket, eller Indianer har fått recept från läkare?
Men snälla, ta det lugnt. Du kan fråga vilken (utbildad, inte självlärd) läkare som helst, och få samma svar om du nu inte tror mig (utan att ha någon som helst aning om vad jag har för utbildning, erfarenhet eller yrke). Självklart kan jag inte allt - vem kan det - du?
Vad gäller våra förfäder så är det en utomordentligt dum jämförelse, eftersom medelåldern förr (beror ju iofs på hur länge sedan vi talar om) var 35-45 år, barnadödligheten var hög, folk dog som flugor av olika infektionssjukdomar osv. Man använde självklart det bästa man hade baserat på de kunskaper man hade - tack och lov vet vi mer idag och vi har bättre medel idag. Förr trodde man arsenik var hälsosamt och använde det både i make up och i medicin - är det också något du vill prova eftersom man använde det förr? Du gör självklart PRECIS som du själv vill, men råd inte andra att sätta hemmagjorda salvor på brännskador och operationssår. Skulle de få infektioner skulle det vara väldigt trist även för dig.
Nu har vi kommit väldigt långt från ämnet och jag stoppar diskussionen här, med uppmaningen till alla att använda sunt förnuft. Gör gärna egna salvor och vatten, det är jätte kul och kan vara jättebra. Men det är ett stort steg från att göra lite hemmagjorda skönhetsmedel, till att praktisera någonslags kvacksalvarmedicin...