CITAT (Jan af Lisö @ 10-01-2013, 14:28)

Jag tror inte man tar bort grässvålen för gamla, stora träd utan främst för unga, det blir ju ett jättejobb för gamla träd. Visst stjäl gräsmattan näring och vatten, men gamla träd skall ju ha så utvecklade rötter att de borde klara sig ändå. Visst är det en fördel att minska eller ta bort gräset, man kanske inget måste för gamla träd.
Ok, tar det lite lugnt med detta då.

Mossa tyder på att marken är sur, den skulle kanske behöva att kalkas försiktigt, kanske lite försiktigt flera år i rad än massa kalk på en gång.
Ja, gräsmattan hade jag tänkt kalka till våren så det blir även kring träden.

Kogödsel (brunnen) på marken vid dropplinjen borde hjälpa till, även om det blir många säckar. Jag skulle kanske även ge lite konstgödsel, eller något annat gödsel som innehåller alla andra mineraler som träden behöver, det räcker inte med NPK. Men jag vet inte exakt vilken som är bäst. Det skall inte vara för mycket kväve.
Får kolla upp de olika gödningalternativ som finns och hitta en lämplig kombination.

Och som Mia skrev tidigare, förvänta dig inte för mycket i år, det är årets knoppar som blir 2014 års blommor och frukter.
Det har jag koll på

En annan sak du borde göra är hälsokontroll, finns det kräfta i trädet, finns det skorv, kan det finnas en massa insekter som angriper karten så att det inte blir någon frukt? Hur ser blomningen ut ?
Har inte sett till nåt angrepp av kräfta men ska göra en noggrann genomgång när vädret tillåter... blomning och kart ska jag hålla koll på.

Yes, PK gödsel (sk höstgödsel). Men jag vet att inte alla är förtjusta i konstgödsel. PK gödsel ger jag mina fruktträd i augusti.
Aha, kanske det. Funkar det med aska från kolgrillen annars? Där blir det ju faktiskt en del varje säsong.