Bokhäckar har också ofta sina blad kvar, precis som avenboken. En sak bör man dock tänka på om detta och det är att de flesta bokplantor (och avenboksplantor) är fröförökade. Det betyder många positiva egenskaper men dessutom en viss individuell variation i plantmaterialet. Vissa plantor får en tidigare lövsprickning eller behåller sina gröna blad längre än andra. Köper du svenska e-plantor (e-planta=kvalitet! Rekommenderas starkt!) är dessa alltid tagen från samma frökälla och variationen är betydligt mindre.
Snabbväxande eller inte? Både bok och avenbok kan rent allmänt betecknas som mer långsamväxande. Men, som jag tidiagre har tjatat om, är tillväxttakten helt avhängig av etableringsskötseln samt plantmaterialet. Dålig etableringsskötsel och/eller dåligt plantmaterial =sämre tillväxt. Etableringsskötsel handlar framför allt om kontinuerlig stödbevattning i minst ett år efter plantering. Sköts detta ordentligt är förutsättningarna goda för en relativt snabb tillväxt oavsett vad du planterar för något. Vad man också kan säga om bokhäck är att när den väl har etablerats och blivit några år är det en j-vla växtkraft i den. Därför måste den klippas regelbundet och strikt, gärna lite sluttande för att bli så tät som möjligt.
Vill du kolla in bokhäckar kan jag rekommendera ett besök i Alnarpsparken mellan Lomma, Åkarp och Arlöv. Där finns flera exempel på bok- och avenbokshäckar (och fantastiskt mycket annat). Jag har själv varit med och restauererat de bokhäckar som står norr och väster om Lantan mot Alnarpsgården till.
|