CITAT (mamamaggan @ 12-01-2013, 11:54)

Klart att Motti skulle tacka nej till hjälp. Enligt mitt sätt att se på det hela så ska Motti heller inte ha någon hjälp.
Ställer man inte upp för andra så ska man heller inte förvänta sig att andra ställer upp för en själv , så enkelt är det.
Jaså, så välgörenhet ska vara villkorad? Trodde välgörenhet var villkorslös och gjord med hjärtat för att man vill bidra utan baktankar.
Om villkoret att få hjälp är att man har "skänkt pengar till forskning" så är det ju inte frågan om välgörenhet mer utan en form av avgift eller försäkringslösning där man måste kunna visa på att man betalat sina bidrag för att få del av forskningsresultatet.
Nej, frivilliga bidrag är frivilliga och ska inte kopplas ihop med den eventuella nytta man kan få via forskningsresultaten. Vill man att det ska vara på annat sätt så får man lov att omvandla systemet till att bli något obligatoriskt för att kunna villkora nyttan av forskningen.
CITAT (Rebecca @ 12-01-2013, 12:16)

Bestämmer inte du själv var dina testementespengar ska gå?
Varför är det skandalöst? Jag tycker det är en jättebra idé som man kanske inte själv har kommit på. Vill man skänka pengar är det väl en toppengrej - man kanske inte känner för att ge alla pengar till barn osv och då är det ju perfekt att kunna göra en sån grej.
Vill man inte göra det är det väl bara att avfärda. Precis som att avfärda all annan reklam. Jag sitter ju inte och hetsar upp mig bara för att det gåtr en schamporeklam på tv som jag ogillar. "Åh, de vill att jag ska köpa deras produkt så de kan komma åt mina pengar, tiggeri, ARGH!!" Nej, man avfärdar det. Det är väl bättre att pengar går till forskning då som faktiskt kan hjälpa folk på riktigt.
Dagens sanning. Kunde inte säga det bättre själv. Trots allt finns det bra många personer som inte har några arvtagare och om de då får tips och ide om att testamentera bort sina pengar till en god sak är väl bara bra. Annars skiter man i det och pengarna går till allmänna arvsfonden istället. Och sen har vi de som inte vill att släkten ska ha pengarna av en eller annan orsak och då är det väl bra om de testamenterar bort sina pengar till nåt som de tycker känns vettigt.