Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> En stenknäck!, Den satt så fint på sargen
          Christa
          Inlägg 05-01-2013, 12:58
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Vi satt och tittade på fåglarna som hämtade frön i fröautomaten. Det var mer trafik idag än någon annan dag den här vintern. Plötsligt satt det en stor vacker fågel på sargen till uteplatsen 2 meter från fönstret.

Hjärnan jobbade frenetiskt för det var många år sedan jag såg en Stenknäck. Så grann men kan den ta frön i en automat? Det är modellen grön kineshatt som är ganska stor men ändå.

Mycket koltrastar har vi också och nu är äpplena slut så jag vet inte vad jag kan bjuda dom på heller.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Hasse_h
          Inlägg 06-01-2013, 09:50
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 084
          Medlem nr: 933

Har ett gäng stenknäckar som besöker oss varje dag yes.gif
          De tar bara solrosfrön som ramlar ner på marken efter sprättande nötväckor, blåmesar och talgoxar.
          Bifogad fil  DSC_4750.JPG ( 411.49k ) Antal nedladdningar: 49

Redigerat av Hasse_h: 06-01-2013, 09:50

Citera
          Ingela i Segersb...
          Inlägg 06-01-2013, 10:01
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 685
          Medlem nr: 20 750

CITAT (Hasse_h @ 06-01-2013, 09:50) *
          Har ett gäng stenknäckar som besöker oss varje dag yes.gif
          De tar bara solrosfrön som ramlar ner på marken efter sprättande nötväckor, blåmesar och talgoxar.
          Bifogad fil  DSC_4750.JPG ( 411.49k ) Antal nedladdningar: 49

Om jag ser rätt så är dina fåglar Bergfinkar, inte Stenknäckar!

Citera
          Hasse_h
          Inlägg 06-01-2013, 10:08
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 084
          Medlem nr: 933

CITAT (Ingela i Segersberg @ 06-01-2013, 10:01) *
          Om jag ser rätt så är dina fåglar Bergfinkar, inte Stenknäckar!

Oj, det kan du ha rätt i! Sorry!

Citera
          Cacki
          Inlägg 10-01-2013, 06:57
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (Hasse_h @ 06-01-2013, 10:08) *
          Oj, det kan du ha rätt i! Sorry!

Det är definitivt bergfinkar.

Vi har också stenknäckar här. I år har jag som mest sett 4 st framme vid fågelmatningen på en gång, men året innan höll en flock på 8 st till här.
          Dom är verkligen jättefina, ser nästan lite exotiska och papegojlika ut med sina kraftiga näbbar och läckra färg.

Christa, vi har medvetet samlat på oss olika buskar och träd med bär just för att locka hit/hålla kvar fåglar. Vårt stora gamla fågelbärsträd är en favvo för stenknäcken och jag tror att det påverkar att de även stannar när vi börjar vintermata. Dom älskar även solrosfrön och sitter ofta och kivas med varann uppe på fågelmataren.

Att mata direkt på marken är alltid lite problematiskt om man brukar ha mycket snö, men vi har löst det med att lägga ut en kryssfanerskiva som blev över då vi renoverade. När det har snöat går vi ut och lyfter upp den öch lägger den ovenpå snön igen. Skivan rengör vi med jämna mellanrum för att minska smittspridning.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Christa
          Inlägg 11-01-2013, 21:08
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (Cacki @ 10-01-2013, 06:57) *
          Det är definitivt bergfinkar.
          Vi har också stenknäckar här. I år har jag som mest sett 4 st framme vid fågelmatningen på en gång, men året innan höll en flock på 8 st till här.
          Dom är verkligen jättefina, ser nästan lite exotiska och papegojlika ut med sina kraftiga näbbar och läckra färg.

Christa, vi har medvetet samlat på oss olika buskar och träd med bär just för att locka hit/hålla kvar fåglar. Vårt stora gamla fågelbärsträd är en favvo för stenknäcken och jag tror att det påverkar att de även stannar när vi börjar vintermata. Dom älskar även solrosfrön och sitter ofta och kivas med varann uppe på fågelmataren.

Att mata direkt på marken är alltid lite problematiskt om man brukar ha mycket snö, men vi har löst det med att lägga ut en kryssfanerskiva som blev över då vi renoverade. När det har snöat går vi ut och lyfter upp den öch lägger den ovenpå snön igen. Skivan rengör vi med jämna mellanrum för att minska smittspridning.

Vilken typ av fågelmatare har ni? Jag undrar ju om stenknäcken är för stor för att kunna sitta på vår automat.

Jag har inte sett den igen så jag vet inte om den är kvar i området. Vilka mer träd och buskar har ni än fågelbärsträd som stenknäcken gillar?

Citera
          Myosotis
          Inlägg 11-01-2013, 22:36
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Christa @ 11-01-2013, 21:08) *
          Vilka mer träd och buskar har ni än fågelbärsträd som stenknäcken gillar?

De gillar avenbok.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Christa
          Inlägg 12-01-2013, 21:16
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (Myosotis @ 11-01-2013, 22:36) *
          De gillar avenbok.

Avenbok har jag aldrig sett som annat än klippta häckar. Funkar det inte med vanlig bok? Grannen har en stor blodbok som sprider bokollon långt in på vår tomt.

CITAT (Cacki @ 11-01-2013, 22:32) *
          Vi själva har en hemmabyggd fågelmatare modell "XL" som rymmer 6kg solrosfrön whistling.gif. Den är alltså väldigt stadig eftersom den dessutom är förankrad i marken med ett metallrör. Vi har även en liten automat i en buske alldeles bredvid och jag har nog bara sett stenknäck sittandes på den ett par gånger.
          Här är en bild på vårt hemmabygge med en eller om det är 2 stenknäckar, ser inte riktigt eftersom bilden inte är så bra.

Vilka träd och buskar?? Oj, häggmispel, idegran, svartaronia, äpple- och plommonträd, "nyponbuskar", vinbär, amerikansk blåbär, benved, kvitten....är vad jag kommer på just i stunden, men jag har säkert missat en del. Jag håller inte så noga koll på vad just stenknäckarna brukar mumsa i sej mer, men fågelbäret är som sagt favoriten tätt följd av häggmispelbären (har ju förstås inga hårda kärnor men.)

Tack för bilden!
          Menar du att stenknäcken äter av alla dom där olika bären och frukterna?

Citera
          Cacki
          Inlägg 12-01-2013, 22:45
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (Christa @ 12-01-2013, 21:16) *
          Avenbok har jag aldrig sett som annat än klippta häckar. Funkar det inte med vanlig bok? Grannen har en stor blodbok som sprider bokollon långt in på vår tomt.
          Tack för bilden!
          Menar du att stenknäcken äter av alla dom där olika bären och frukterna?

Förmodligen inte men det finns ju fler fågelarter som jag gärna ser som gäster i vår trädgård. Just nu glädjer jag mej åt att vi har en liten flock steglitser som brukar komma hit och fylla sina krävor mest varje dag.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Christa
          Inlägg 13-01-2013, 10:34
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Cacki @ 12-01-2013, 22:45) *
          Förmodligen inte men det finns ju fler fågelarter som jag gärna ser som gäster i vår trädgård. Just nu glädjer jag mej åt att vi har en liten flock steglitser som brukar komma hit och fylla sina krävor mest varje dag.

Åååå dom som är så fina wub.gif

Har bara sett en enda i mitt liv och det var utanför matsalen på mitt jobb där jag skötte fågelmatningen. En av karlarna kom springande för att visa mig och där satt en steglits. Han var inte så intresserad annars men den där steglitsen pratade han om i flera år efteråt.

Bor du i en trakt med mycket lövträd eller är det just din trädgård som har sådan dragningskraft på sällsynta fåglar?

Citera

Inlägg i den här tråden
          Christa   En stenknäck!   05-01-2013, 12:58
          *Stintan*   Kul! Vivara http://www.vivara.se/main_categor...   05-01-2013, 13:18
          Gunilla T   Underbart att få se en stenknäck - här är dom säll...   05-01-2013, 13:26
          Christa   Tack för tipsen! Känner ni till hur det är me...   06-01-2013, 09:27
          Myosotis   Avenbok har jag aldrig sett som annat än klippta h...   13-01-2013, 23:27
          Christa   Jag har en stor fin avenbok och i den brukar stenk...   14-01-2013, 16:40
          Cacki   Vi själva har en hemmabyggd fågelmatare modell ...   11-01-2013, 22:32
          Huggorm   Fågelbärskärnor kan de ju bara äta en kort period ...   11-01-2013, 22:56
          Cacki   Fågelbärskärnor kan de ju bara äta en kort period ...   11-01-2013, 23:20
          Cacki   Jag bor i ett litet villakvarter med relativt stor...   13-01-2013, 17:52
          Christa   Jag bor i ett litet villakvarter med relativt stor...   13-01-2013, 18:35
          Huggorm   Svartmesarna är kul, de flyger inte iväg när jag k...   13-01-2013, 20:57
          Myosotis   De är inte släkt men det stämmer, bladen är snarli...   14-01-2013, 17:24
          Huggorm   Avenboken är närmare släkt med björk, al och hasse...   14-01-2013, 20:34
          Christa   Avenboken är närmare släkt med björk, al och hasse...   16-01-2013, 12:54
          Huggorm   Vad är det som gör att dom är sällsynta? Behöver d...   16-01-2013, 20:17
          Christa   De anses av många som mindre intressanta än fruktt...   17-01-2013, 08:53

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 02:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon