Bäst-före-datum är inte mycket att bry sig om. Kött ska man vara försiktig med förstås men jag kan inte begripa vad det är för vits med datum på t.ex. socker, ris eller knäckebröd. Jag köper Åsens mjölk som inte är homogeniserad, den har blivit dålig en enda gång under alla år och det var när jag var bortrest. Ändå är det svårt att göra av med 2l och den står ibland för varmt. Ägg behöver inte ens förvaras i kylen sägs det, fast jag gör det i alla fall och det ökar hållbarheten ytterligare. Äggen från mina egna höns spar jag tills de är 2 månader gamla, då är de aldrig dåliga. Två gånger måste det ha varit en osynlig spricka i ägget och då blev de dåliga mycket tidigare. Grädde blir det klumpar i men den är inte dålig för det. Yoghurt har jag nog aldrig varit med om att det blivit dåligt, men däremot kvarg en gång, den verkade må bra och luktade gott men det skar sig när jag blandade den med citron så jag slängde den för säkerhets skull. Möglig ost slänger jag fast jag har hört att man kan skära bort men det vågar jag inte. Allt som inte är mögligt men gammalt eller tveksamt går till hönsen. De får inte mycket matrester här! Te och kaffe tappar arom, då får man ta lite mer. Jag har bakat med uråldrigt mjöl, men både bakegenskaper och vitamininnehåll försämras nog, för till surdeg ska man ta färskt mjöl och det måste ju betyda något. Svenskarna har saker i kylskåpet som inte ska vara där: olivolja, honung, bananer... Gammal honung förresten, den kristalliserar och kan bli stenhård.
--------------------
Det ska gå.
|