CITAT (Peztis @ 15-01-2013, 18:22)

Kött och fisk är jag rätt noga med, framför allt köttfärs. Brukar försöka slänga in i frysen om sista förbr.dagen närmar sig.
Mögel på ost skärs bort såvida inte hela osten luktar och ser äcklig ut.
Minsta lilla mögellukt/-smak på bröd - då slängs hela påsen.
Mjölk kan man kolla i t ex kaffe: är det dåligt så flockar det sig.
Ägg kan man använda lååååångt efter bäst före, de där två veckorna de sätter är en EU-bestämmelse. Jag kör med vattenmetoden om jag är osäker, dvs jag lägger ägget i ett glas med vatten: om det ligger ned är är allt ok, ställer det sig upp börjar det bli gammalt men är fortfarande ok, flyter det är det dåligt och ska slängas. Har ännu aldrig råkat på ett flytande ägg...
Försöker att verkligen använda mig av mina sinnen och inte bara stirra blint på datumet som står på etiketten.
Jag gör ungefär som du men det där att lägga ägget i vatten har jag inte provat. Det var ju ett bra tips när man vill ha ett kokt ägg. Skall man ha det i matlagningen brukar jag knäcka ett och ett i en separat skål men just när man skall koka dom så funkar ju inte det.
Jag har ytterst sällan råkat ut för något dåligt ägg jag heller trots att jag ibland haft dom stående i flera månader efter utgånget datum. Ibland har man kunnat se att vitan blivit lite gulare men det har inte gjort något på smaken. Ingen risk att man råkar äta ett ruttet ägg av misstag i alla fall
Undrar hur många fina ägg som slängts bort i onödan. Sådan vardagskunskap borde dom lära sig i skolan.