CITAT (Gunilla T @ 13-01-2013, 09:56)

Här håller jag faktiskt helt och fullt med Motti!
Att beundra naturen och de levande djuren på avstånd men så fort de inkräktar på vårt livsutrymme önska deras död är väldigt egoistiskt enligt mitt sett att se. Vi människor brer ut oss och djurens livsutrymme krymper.
Våra trädgårdar mår som allra bäst när de kryllar av liv från allra minsta småkryp, som alla är en del av det viktiga livet i naturen.
Djuren äter för att överleva - inte för att jäklas med oss.
Vill man inte ha skador av klövdjur får man inhägna - svårare än så är det inte.
Undrar om det är tillåtet med viltstängsel i ett villaområde. Hade nog sett lite konstigt ut i alla fall. Jag lade ut blodmjöl, ulltussar och satte upp pappersrumpor som skulle föreställa flyende rådjur. Blodmjölet hjälpte till viss del men när min enda lilja blev uppäten innan jag ens hunnit lukta på den då blev jag så ledsen. Allt som återstod var ett rosa glittrande kronblad.
Jag satt varje år och suktade över blomsterkatalogerna och drömde om vad jag skulle kunna odla om inte rådjuren fanns. Varje år förstörde dom mina odlingsvävar också och ett år åt dom till och med upp potatisblasten. Hade det funnits varg och lo i skogarna så hade det inte blivit så in i vassens många rådjur. Jag var 17 år första gången jag såg ett rådjur så det kanske finns ytterligare orsaker till att dom ökat så dramatiskt. Det påstås också att rådjursexplosionen är orsaken till att vi har så mycket fästingar nu.
När vi hittat vårt drömställe på landet DÅ skall jag sätta upp viltstängsel. Då skall jag odla tulpaner, liljor och rosor och allt annat som man inte kan odla för rådjurens skull.
Att du Motti inte får så mycket förstört kanske beror på att du har hund. För det har du väl om jag minns rätt?