CITAT (Piccante @ 19-01-2013, 00:43)

Du missade min poäng där... McDonalds användes som exempel i debatten om sänkningen av restaurangmomsen. Den momssänkningen (skatterabatten) skulle ju öka jobben men de blev väl 5- 10 st totalt samtidigt som det minskade skatteintäkterna med miljoner. Istället för att subventionera hamburgare och städning hos överklasskärringar så kunde man satsat de miljonerna på forskning. Nu är inte forskning lika prioriterat, därför "tigger" de som stödjer forskning så att projekten kan fortsätta.
Nu gör du ju som som Rädda Barnen, Majblomman med flera, dvs. använder av helt felaktiga siffror i ditt debattinlägg. Tycka vad man vill kan man göra men man bör nog använda sig av fakta i sitt argumenterade, eller hur?
Sänkningen av restaurangmomsen har hittills givit 5000 nya jobb enl. SCB, och jobb till just ungdomar som behöver få in en fot på arbetsmarknaden. Rut har väl givit betydligt fler jobb skulle jag tro, ca 500 000 personer utnyttjade ju avdragsmöjligheten 2012 och så många lär inte de du föraktfullt kallar för "överklasskäringar" vara. (f.ö. är det säkert lika många män som kvinnor som behöver hjälp med städning??)
När det sen gäller de ihoptiggda pengarna så vet man ju inte heller hur mycket som verkligen går till det behjärtansvärda ändamålet det sägs att det skall gå till. Hur det är med just Hjärtfonden vet jag inte men när det gäller t.ex. Röda Korset så upptäcktes ju för ett par år sedan en väldigt kostsam administration och skyhöga löner till generalsekreterare m.fl.
Efter 35 yrkesverksamma år i landet med världens högsta skatter på arbete så anser jag mig mer än väl betalat min del till samhället och nog borde väl landet med just världens högsta skatter få en slant över till forskning.
Jag håller med Motti, jag gillar inte det offentliga tiggeriet som lever på att få folk att känna dåligt samvete och rent osmakligt tycker jag "testamentestiggeriet är.
Gita
P.s. Vilka avser du med uttrycket "överklasskärringar? Är det sådana som jag, dvs. heltidsarbetande medelinkomsttagare? D.s
Redigerat av Gita: 19-01-2013, 07:15