CITAT (*Stintan* @ 19-01-2013, 18:35)

Outlook som nu tar över Hotmail ÄR ett nytt program som är webbaserat. Som jag förstår det måste man uppkopplad och vara inloggad för att kunna använda det. Det kommer att ha funktioner så att det kan sammankopplas med en del sociala medier såsom facebook, twitter m.fl. Programmet ligger alltså inte i din dator så att du kan läsa mailen utan att vara uppkopplad.
Det gamla Outlook var en del av Officepaketet och det är möjligt att det finns vissa likheter med det nya, det vet jag inte eftersom jag inte använt något av dem utan bara kollat lite. Man kunde köpa Outlook separat förr tror jag. Jag har för mig att jag tyckte det såg lite för affärsmässigt ut på nåt sätt.
Outlook Express var ett annat fristående mailprogram där åtminstone jag hade en teliaadress eftersom telia var min internetleverantör. När jag bytte leverantör fick jag skaffa en ny mailadress genom den nya leverantören. Från början gick det inte att använda hotmailadressen i Outlook Express men senare kunde man konfigurera hotmailadressen till OE om man betalade en mindre avgift.Det berodde nog på att då var Microsoft och Hotmail konkurrenter. Hotmail hörde ju ihop med Messenger och gick att komma åt den vägen.
Nu när Microsoft tagit över båder Hotmail och Messenger så tar dom bort båda och ersätter Hotmail med nya Outlook och Messenger med Skype. Surt sa räven...jag gillar det inte men vänjer mig kanske.
Jag gillade OE eftersom det var enkelt men ändå kunde man göra mailen personliga på olika sätt och det var lätt att dela bilder mm.
I Windows Vista kom Windows Mail som program och nu är det bytt till Windows Live Maili Windows 7 och det är det mailprogram jag använder numera eftersom OE inte fungerade längre utan bara i gamla operativsystem. Där har jag min privata mailadress inlagd och även hotmailadressen och det programmet ligger ju i datorn så jag behöver bara vara uppkopplad när mail ska skickas eller tas emot. Sen kan jag läsa dom utan att vara uppkopplad om jag vill. Jag hoppas att dom inte tar bort det programmet också.
Tack, Stintan! Nu skall jag kolla på nya Outlook. Min dator börjar bli gammal och trött (ca 5 år) så det börjar bli dags att fundera på att byta upp sig.
Ja, jag fick betala en vacker slant för gamla Outlook 2007 som det hette då, har för mig att det var 2008. Jag köpte Office Student 2007 (ca 1300:-) men där ingick inte Outlook, därav separat inköp (ca 1000:-). Och ja, jag gillade affärsmässigheten eftersom jag var var van vid det från jobbet. Jag jobbade fortfarande heltid då. Emellertid, jag har varit hemma i snart tre år nu och affärsmässigheten känns inte lika aktuell. Förutom Excel då! Eller One Note! Väldigt OT!)
Över till Google....