Hej. Ja jag har inte börjat sått så mkt ännu, har beställt lite härifrån (odla) och köpt törnrosas kjortel som jag blev totaly in love i somras då jag såg den. så den har jag läst om lite, därav att man ska ha den varmt under för att det lättare skulle gro. Jag har en källare som är sval och mkt stort utrymme med vanliga lysrör (om det nu räcker) så jag har möjligheter men lite kunskap. Det jag mest hållt på med är lökar (dahlior och kanna) sen köpt alla blommor i affärerna. Jag har en trädgårds som är under uppbyggnad och man kan i princip göra allt med den... Jag bor i dalarna. det fröer jag tänkte försöka mig på är iaf.
smultron "red & white", Tvillingsporre "pink queen", taklök, stockros "Nigra", Stjärnöga "salmon", Sommarrudbeckia "Cherrybrandy" silvermarton "miss wilmots", påfågelblomster "kontiki rose", purpurvinda "grandpa oats" luktärt "lisbet", hänglobelia "saphire trailing", Blåkudde "cascade mix"
det är en hel del... vet inte om jag kommer så alla sorter men man kan ju lätt köpa på sig för mkt... har mkt pelargoner hemma som jag heller inte har hållt på med, men hade i somras och ställt ned i källaren.
det ska bli spännande att se hur det går. Känner mig som en svamp som suger åt sig ALL information man kan få om blommor...
man får lite olika råd om när man ska så olika saker. Fast det är väl som du säger, 8-10 veckor innan jag kan ställa ut de... dvs vecka 13-15 för min del då. Hehe... man e väl lite knäpp tror jag..
Tack för att du tog dig tid att svara! /Emha
|