CITAT (Ida_Sävast @ 19-10-2012, 18:32)

Tack för utförligt svar, Cilla! Jag hann inte skriva det i mitt inlägg (sonen vaknade och krävde uppmärksamhet), men jag hoppades att du skulle ta dig tid att svara. Det var när jag hittade in på dina sidor som jag insåg att det jag gjorde förra året inte var helt lyckat.
Hej Ida,
Tack ,det är lätt att ge råd med så bra bilder som du tog. Roligt också. Samtidigt är det här trädet inte självklart (jag gillar sådana och de har en massa potential att bli hur originella som helst, träd som man fascineras över och beundrar när de blir 50 år och halvvuxna).
Du har inte gjort mycket som är livsförkortande för det här trädet. Det är kapningarna rakt av på ett par grenar som är minst lyckat, men också det kan träd ordna till i så här ungt grenverk,. Det komemr helt enkelt grenar invid som slingrar sig upp och efter 20 år ser man det som ett litet slinger. Men inuti grenen finns då också en rötskada, som träet lever med sedan hela livet. Denna uppstår för att snitten är lagda så att det inte kan ske snabb övervallning/tillslutning. Men också det kan träd leva med mycket länge, decennier och flera sådana.
Kika på det snitt du lagt längst ned mot huset till, det är lagt utanför grenkragen och bra gjort. Ett annat snitt också högre upp på den gren jag föreslår att du överväger att ta bort helt. Också bra lagt.

Om jag gör en sådan beskärning nästa år bör jag vänta med ytterligare kapningar till året därpå, eller hur? Så att trädet inte blir alltför "chockat" och börjar göra massor av vattenskott.
Ja det skulle jag gjort. Det får räcka för ett år. Lite i taget...

Sedan en annan fråga. Jag var förra året dum och tog bort massor av sporrar och ringsporrar och säkert även många fruktskott och fruktspjut. Kan dessa växa ut igen? Eller behöver jag låta nya grenar växa ut så att det kan bli nya "fruktanlag" på dem?
Ingen fara att ta bort fruktanlag. Men, ja, för att få nya fruktanlag (blomknoppar) låter du trädet växa ja. Det gäller av flera skäl att låta trädet växa - det är fortfarande mycket ungt och för att bli helt trädlikt med rik förgrening och många fruktanlag så låter du det helt enkelt växa och tar bort sådant som växer korsvis eller långt in i kronan. Det blir inte så många snitt än så länge för trädet har aningen låg tilllväxt. Man ser det på snitten också, de väl lagda. de har itne övervallat alls i sommar trots att jag antar att du inte haft snustorrt. Med gödsel elelr kompostpålägg på gräsmattan ökar du tillväxten och det är bra.

Och tack för de härliga inspirationsbilderna, Cilla! Jag som har tänkt att det var en dum placering av trädet vid husgaveln ska tänka om och göra det till en underbar husdekoration istället!

Det kommer att bli helbra det här. Träd som växer intill hus är som sagt vackrare och mer spännande än vilken dyr grindstolpe eller annan husdekoration som helst...