CITAT (malcolm @ 24-01-2013, 13:36)

Mäklaren som var här och tittade på mitt hus häromdagen ringde igår och jag fick ett preliminärt besked och det var mer än vad jag hade hoppats på men hon tyckte att jag skulle försöka tömma huset först innan försäljning vilket ställer till vissa problem eftersom det är svårt att få tag i lägenheter häromkring. Har i alla fall ställt mig i bostadskö men skall även luska runt lite på egen hand, risken är att jag kan råka ut för dubbla bostadskostnader under en tid vilket knappast gagnar min redan ansträngda ekonomi.
Tömma är ju inte nödvändigt men du måste ju ha annan bostad ordnad innan du säljer.
Det du behöver få bort är ju all bråte men den kan du ju inte ta med dig i alla fall. Ett helt tomt hus utan möbler är ingen fördel när man skall ha visning. Det ser kallt och trist ut.
Jag har svårt att tro att mäklaren verkligen menade tömma så att du måste flytta först. Det bör vara rent och fräscht men lite mysigt och bebott.
Gammalt ingrott fett i köket eller smuts i badrummet är ingen hit. Med tanke på vad du kan få ut för huset så har du ju råd att anlita en städfirma inför visningen om du inte orkar skrubba igenom allt själv.
Man kan köpa styling av huset också om man inte är nöjd med inredningen. Lite kan göra mycket.