CITAT (EKLO @ 24-01-2013, 15:49)

Hej,
Javisst, det är bara blad och stjälkar och annat grönt som behöver ljus. Och som sagt när fröna väl har grott så vill de helst stå svalt med mycket extraljus (lysrör) - om du har ett utrymme på 12-15 grader är det bra, men det har man ju sällan, ju varmare desto mer ljus kan man säga (annars blir de svaga och rangliga och ränner iväg).
Men tänk på att det är inte så mkt man börjar fröså så här tidigt. Om du berättar vad du tänker så kan du säkert få hjälp här med lämpliga tider - det beror också på i vilken växtzon (var i landet) du bor, för man räknar antal veckor så att säga "baklänges" från när man kan plantera ut plantorna då det säkert är frostfritt.
Jag som själv mest odlar grönsaker börjar med att så de riktigt långsamma sakerna (purjo, rotselleri, kronärtskocka...) i mitten av februari. Resten sår jag inte förrän 6 veckor innan jag kan plantera ut, för min del (zon 2- södra Bohuslän) planterar jag ut i skiftet april/maj och sår då inne i mitten av mars - inte tidigare.
Om det mest handlar om perenna blommor du ska så, kan du få mkt hjälp med tider och tips här, men av andra än mig.
Jag skall så tomater - gurka - paprika - chilli, när skall jag börja? Bor i zon 2, strax utanför Gbg.
// Camilla