Medlem
Antal inlägg: 9
Medlem nr: 33 635
Vårt äppelträd har nog aldrig blivit omhändertaget tidigare. Det är flerdelat väldigt nära marken och står dessutom i ett läge där den förhärskande vindriktningen är rakt mot husväggen, vilket har resulterat i att trädet lutar ganska mycket mot huset. Efter att vi flyttade till huset för tre år sedan har jag försökt beskära litegrann varje år och tyvärr tog jag desto mer förra året. Jag trodde att jag hade hittat en bra sida på nätet om beskärning men det känns nu i efterhand som att det blev rejält fel och att jag tog bort för mycket. Huvudorsaken till att jag beskar mer var för att få bort de stora grenar som pekade rakt mot husväggen och att jag ville försöka börja "höja kronan" och möjligtvis få trädet att växa lite rakare uppåt. Och som om det inte var nog med försummelse i många år och därefter min överdrivna beskärning så målade vi om huset i somras och sargade trädet ytterligare med sky liften. Vi försökte räta upp trädet med "pinnar" och snöre för att både rikta det och hålla det ur vägen för sky liften men det var ändå några grenar som gick av. Dessa kapade sambon då så att de fick ett renare snitt (syns på sista bilden).
Trots den minst sagt omilda behandlingen gav trädet mycket frukt i år, vilket gläder mig, men trots det förstår jag att trädet förmodligen inte mår så bra nu. Vad kan jag göra för att hjälpa det? Jag fotade igår, så det som syns på bilderna nedan är alltså nuläget. Jag inser också att något borde ha gjorts mycket tidigare (alltså i sommar/höst), men då det kom en bebis till världen den 19 juli blev läget lite annorlunda... Vi har haft några minusgradersnätter och det kommer förmodligen snö på tisdag. Kallt kallt för ett träd att bli beskuret nu med andra ord. Sambon är ändå inne på att göra något, eftersom snön i vinter förmodligen kommer göra en del skada. Men vad är bäst? Jag tror trots allt mer på att vänta till våren...?
Medlem
Antal inlägg: 7 985
Medlem nr: 12 723
Hej Du har rätt Cilla, att problem med stora skador på stammen, så det är svårt att behåller trädet, det är svårt att man bestämma, så tycker jag nu att ta bort träden och satsa på ny träd. Obs: Man behöver inte försummelse träd, på grund av kan vi bota sjukdom bättre när vi upptäcker dem tidigt. H. Bassam