Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Trikinfynd hos vildsvin
          *Stintan*
          Inlägg 23-01-2013, 14:05
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

"Ytterligare trikinfynd på vildsvin skjutet i Småland.
          SVA har även dom hittat trikiner i ett vildsvin skjutet i Nöbbele, Vederslöv, Växjö kommun.
          Den skjutna grisen var en sugga på 90 kg. Det har alltså gjorts två trikinfynd under januari månad, båda i Växjö kommun"

Vad säger jägarna om detta? Hur ofta undersöker man sånt och hur lockande är det att skjuta vildsvin om detta blir vanligt förekommande?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Gossen Ruda
          Inlägg 24-01-2013, 11:45
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Inte speciellt snällt mot jägarna om de skall känna ett tvång att skjuta så mycket som möjligt, men att samtidigt betala för "nöjet" både i pengar, arbete och framför allt tid. Samtidigt får de kritik från visst håll över att de öht jagar och lustmördar djur. Hur skall man ha det?

Borde man inte få tag på något slakteri som tar hand om vildsvinen efteråt, betalar jägarna en slant, trikintestar köttet och sen rationellt styckar och försäljer det?

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 24-01-2013, 14:47
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 24-01-2013, 11:45) *
          Inte speciellt snällt mot jägarna om de skall känna ett tvång att skjuta så mycket som möjligt, men att samtidigt betala för "nöjet" både i pengar, arbete och framför allt tid. Samtidigt får de kritik från visst håll över att de öht jagar och lustmördar djur. Hur skall man ha det?

Borde man inte få tag på något slakteri som tar hand om vildsvinen efteråt, betalar jägarna en slant, trikintestar köttet och sen rationellt styckar och försäljer det?

Så borde det naturligtvis vara.

Samtidigt kostar väl nästan all hobbyverksamhet både tid och pengar. Jägarna inskränker dessutom på vanligt folks liv med sin jakt och utsätter dem för risker om de ändå råkar befinna sig ute i naturen under jaktsäsong. Att de dessutom kan fylla sina frysar med billigt kött är väl inget annat än ett privilegium. Att man inte vill jaga vildsvin när det behövs får ju katastrofala följder så det det borde på något sätt åligga jägarna att även se till att vildsvinsstammarna hålls på acceptabel nivå. De har ju fått ett förtroende att hålla efter annat vilt så då borde ju inte vildsvinen undantas bara för att de är svårjagade eller för att det är besvärligt att ta hand om köttet.

--------------------

Citera
          dahla
          Inlägg 24-01-2013, 15:30
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 504
          Medlem nr: 6 154

CITAT (*Stintan* @ 24-01-2013, 14:47) *
          Så borde det naturligtvis vara.

Samtidigt kostar väl nästan all hobbyverksamhet både tid och pengar. Jägarna inskränker dessutom på vanligt folks liv med sin jakt och utsätter dem för risker om de ändå råkar befinna sig ute i naturen under jaktsäsong. Att de dessutom kan fylla sina frysar med billigt kött är väl inget annat än ett privilegium. Att man inte vill jaga vildsvin när det behövs får ju katastrofala följder så det det borde på något sätt åligga jägarna att även se till att vildsvinsstammarna hålls på acceptabel nivå. De har ju fått ett förtroende att hålla efter annat vilt så då borde ju inte vildsvinen undantas bara för att de är svårjagade eller för att det är besvärligt att ta hand om köttet.

Du har ingen aning om vad det kostar att arrendera jaktmark märker jag... jag betalar 175:- per hektar och år... med dryga 130 hektar så skulle jag kunna få ganska mycket kött på ICA för dom pengarna...

På vilket sätt inskränks ditt liv av min jaktutövning menar du?

Vad är det som säger att jägarna inte vill jaga vildsvin? Bara för att det är svårjagat och för att man inte blir av med köttet behöver det inte innebära att man inte vill jaga djuren för att hjälpa lantbruket...

Att man inte FÅR jaga varg hur som helst är ju någonting som verkligen får katastrofala följder för djurägare... men det glömmer eller ser du inte alls...

Vad är en acceptabel nivå på vildsvinsstammen enligt dig? Vad får vildsvinen kosta Sverige?

Jag har inte möjlighet att vaka på gris varje natt eftersom jag har ett vanligt kontorjobb om dagarna... jag orkar helt enkelt inte det vilket innebär att jag bara kan jaga vildsvin under helgerna... men då inskränker jag ju på ickejägarnas liv enligt dig... det går inte at jaga när svensson släpper sina pudlar på marken... "mina hundar jagar inte... dom kanske skäller lite på något rådjur men dom jagar aldrig..." eller hur...

Nä, gå några meter i mina skor innan du berättar för alla hur jävla bra mina skor är...

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 24-01-2013, 17:18
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (dahla @ 24-01-2013, 15:30) *
          Du har ingen aning om vad det kostar att arrendera jaktmark märker jag... jag betalar 175:- per hektar och år... med dryga 130 hektar så skulle jag kunna få ganska mycket kött på ICA för dom pengarna...

På vilket sätt inskränks ditt liv av min jaktutövning menar du?

Vad är det som säger att jägarna inte vill jaga vildsvin? Bara för att det är svårjagat och för att man inte blir av med köttet behöver det inte innebära att man inte vill jaga djuren för att hjälpa lantbruket...

Att man inte FÅR jaga varg hur som helst är ju någonting som verkligen får katastrofala följder för djurägare... men det glömmer eller ser du inte alls...

Vad är en acceptabel nivå på vildsvinsstammen enligt dig? Vad får vildsvinen kosta Sverige?

Jag har inte möjlighet att vaka på gris varje natt eftersom jag har ett vanligt kontorjobb om dagarna... jag orkar helt enkelt inte det vilket innebär att jag bara kan jaga vildsvin under helgerna... men då inskränker jag ju på ickejägarnas liv enligt dig... det går inte at jaga när svensson släpper sina pudlar på marken... "mina hundar jagar inte... dom kanske skäller lite på något rådjur men dom jagar aldrig..." eller hur...

Nä, gå några meter i mina skor innan du berättar för alla hur jävla bra mina skor är...

Din hobby har du väl valt själv och det finns säkert andra hobbies som kostar minst lika mycket så det där är ju bara larv. Antar att du inte behöver stå för hela arrendeutgiften själv eller ni kanske inte är ett jaktlag och du vill ha allt för dig själv.

Såklart att du/ni inskränker mitt liv. Jag kan ju inte gå i naturen hur som helst när det är jakttider. Med min förra hund var jag tvungen att avstå från att träna spår under jakttider t.ex. eftersom "min skog" vimlade av bössförsedda gubbar. Jag kan ta det eftersom jag vet att det tyvärr är nödvändigt med jakten men det skulle uppskattas att få reda på i förväg när dom tänkt jaga.

Ja du säger ju själv att du inte jagar mer än du får plats med. Ingen vill ha ostyckat kött och du vill ju inte slänga bort. Detsamma säger andra jaktlag du känner till. Då återstår att låta bli att jaga dom. Ville ni verkligen jaga vildsvin så hade ni väl jobbat hårdare på att få ut köttet på marknaden och därmed fått en viss ersättning för köttet. Varför kan inte drabbade markägare ersätta jägare för att skjuta av vildsvinen? Det vore väl rimligt kanske men det är bara en tanke. Mun undran från början var dock om detta med trikiner spär på oviljan att jaga vildsvinen.

Nu handlar den här tråden inte om varg utan om vildsvin så var snäll och håll vargarna i de befintliga vargtrådarna och inte här.

Jag har ingen aning om vad som är acceptabel nivå på vildsvinsstammen men den ökar ju lavinartat på sina håll och ställer till stora skador för många. Om då jägarna av olika anledningar inte vill jaga vildsvin så blir det ju ganska fort katastrofalt många.

Varför tar du personligt åt dig och tycker att du behöver försvara dig med att du inte kan jaga vildsvin varenda natt? Det finns ju en hel jägarkår att dela ansvaret med. Självklart har ni som jägare både ansvar och skyldigheter fast en del verkar strunta i det. För övrigt går det att informera och sätta upp lappar när det är jakt på gång. Lappar i brevlådan några dagar innan skulle nog uppskattas av Svenssons i närområdet.

Förstår inte varför du går i så jävliga skor. Väljer du inte dina skor själv?

--------------------

Citera
          dahla
          Inlägg 24-01-2013, 20:19
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 504
          Medlem nr: 6 154

CITAT (*Stintan* @ 24-01-2013, 17:18) *
          Varför tar du personligt åt dig och tycker att du behöver försvara dig med att du inte kan jaga vildsvin varenda natt?

Det är ju mig du anklagar för allt möjligt hela tiden... Lev ditt eländiga liv och skit för fan i mig resten av livet och dö lycklig! Dig tänker jag inte ägna en tanke hädanefter!

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 24-01-2013, 21:20
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (dahla @ 24-01-2013, 20:19) *
          Det är ju mig du anklagar för allt möjligt hela tiden... Lev ditt eländiga liv och skit för fan i mig resten av livet och dö lycklig! Dig tänker jag inte ägna en tanke hädanefter!

Men det begriper du väl att jag inte menar att du som person är ansvarig för att inte vildsvinen jagas i tilllräcklig omfattning i Sverige. Du har ju förklarat din ståndpunkt och även hur andra jaktlag ser på vildsvinsjakt. Min fråga är ju egentligen bara om trikinförekomsten påverkar vildsvinsjakten negativt.

Vad har jag skrivit som upprör dig så mycket? Jag svara ju bara på dina inläggg.

--------------------

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 27-01-2013, 16:12
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem nr: 23 407

CITAT (*Stintan* @ 24-01-2013, 21:20) *
          Men det begriper du väl att jag inte menar att du som person är ansvarig för att inte vildsvinen jagas i tilllräcklig omfattning i Sverige. Du har ju förklarat din ståndpunkt och även hur andra jaktlag ser på vildsvinsjakt. Min fråga är ju egentligen bara om trikinförekomsten påverkar vildsvinsjakten negativt.

Vad har jag skrivit som upprör dig så mycket? Jag svara ju bara på dina inläggg.

Tyvärr slutar dom flesta diskussioner med jägare på detta sätt. Det spelar ingen roll hur man försöker.

Citera

Inlägg i den här tråden
          *Stintan*   Trikinfynd hos vildsvin   23-01-2013, 14:05
          malarmaster   ja,jag är ju inte jägare men intresserad av jaktfr...   23-01-2013, 17:19
          EKLO   Klarar man inte trikiner gm att frysa köttet? Vet ...   23-01-2013, 17:41
          Huggorm   Klarar man inte trikiner gm att frysa köttet? Vet ...   23-01-2013, 18:09
          dahla   Jag lämnar alltid in trikinprov... kostar bara 150...   23-01-2013, 18:37
          malarmaster   trikiner kan förekomma hos alla djur som äter blan...   23-01-2013, 19:00
          *Stintan*   trikiner kan förekomma hos alla djur som äter blan...   23-01-2013, 21:15
          dahla   Nu brukar ju inte människor käka räv, björn, varg ...   23-01-2013, 22:44
          *Stintan*   Björn äts ju givetvis och under krigsåren var det ...   23-01-2013, 23:11
          sparvuggla   Björn äts ju givetvis och under krigsåren var det ...   24-01-2013, 09:15
          Lokan   Här finns ganska mycket info: http://www.slv.se/s...   23-01-2013, 19:19
          Anki på Öland   Det var inte många dagar sen dom pratade om vildsv...   23-01-2013, 23:32
          kerstinbern   Det var inte många dagar sen dom pratade om vildsv...   24-01-2013, 08:24
          Elisabeth-Västkustkolonisten   Det är nog inte därför jägarna inte jagar, utanför...   24-01-2013, 15:52
          *Stintan*   Det var inte många dagar sen dom pratade om vildsv...   24-01-2013, 08:32
          dahla   Då är det alltså precis som jag befarade att jägar...   24-01-2013, 09:55
          *Stintan*   Är det viltvård att därför låta vildsvinsstammen f...   24-01-2013, 10:32
          Ramoth   Är det viltvård att därför låta vildsvinsstammen f...   27-01-2013, 18:17
          *Stintan*   Kan inte vara lätt att vara jägare. Skjuter man är...   27-01-2013, 19:27
          dahla   Jag har inte någon lön eller annan ersättning för ...   24-01-2013, 11:31
          malarmaster   Inte speciellt snällt mot jägarna om de skall känn...   24-01-2013, 12:54
          Motti   Kan ju tillägga att Vildsvin är mycket mer svårjag...   24-01-2013, 12:14
          malcolm   Förr i världen fanns det något som hette skottpeng...   24-01-2013, 12:33
          Gossen Ruda   För att nu komma med något helt annat så här komme...   24-01-2013, 17:59
          Elisabeth-Västkustkolonisten   För att nu komma med något helt annat så här komme...   24-01-2013, 18:02
          *Stintan*   Gossen vad är pickalurven? Inte för att jag är n...   24-01-2013, 18:36
          Gossen Ruda   Inte för att jag är någon gosse men betrunken kans...   24-01-2013, 18:42
          Elisabeth-Västkustkolonisten   Ja visst ni har ju rätt men eftersom allt annat va...   24-01-2013, 19:07
          Gossen Ruda   Ja visst ni har ju rätt men eftersom allt annat va...   24-01-2013, 19:25
          Christa   Jag köpte ett paket vildsvinsskav för flera år sed...   24-01-2013, 19:07
          Motti   Kan tala om att det dessutom är svårt att avytra V...   24-01-2013, 22:49
          Motti   Kan tala om att det i dag blev två Vildsvin mindre...   27-01-2013, 00:12
          *Stintan*   Vad gör ni med köttet?   27-01-2013, 01:31
          CillaM   Det finns idag en hel del djurparker som söker köt...   27-01-2013, 19:52
          Gossen Ruda   Det finns idag en hel del djurparker som söker köt...   27-01-2013, 20:18
          CillaM   Men en besiktning av hästkött förekommer inte om d...   27-01-2013, 20:33
          Christa   Kan man äta okontrollerat kött om det bara är orde...   30-01-2013, 07:42
          Gossen Ruda   Kan man äta okontrollerat kött om det bara är orde...   30-01-2013, 11:33
          Christa   Självklart. Ordentligt genomvärmt är det ingen ris...   30-01-2013, 19:38
          Motti   Svar till Stintan ! jo Grisarna är slaktade oc...   30-01-2013, 22:45
          kerstinbern   Uppenbarligen så anser sig i alla fall en del jäga...   17-10-2013, 11:53
          hattstugan   Ska tilläggas att det kan finnas även i tamgrisen...   17-10-2013, 13:02
          *Stintan*   Ska tilläggas att det kan finnas även i tamgrisen...   17-10-2013, 13:17
          Motti   Alla Vildsvin som skjuts tas trikinprov på innan m...   19-10-2013, 00:03
          pejori   Alla Vildsvin som skjuts tas trikinprov på innan m...   19-10-2013, 00:08
          kerstinbern   Alla Vildsvin som skjuts tas trikinprov på innan m...   19-10-2013, 03:58
          silos   Kan människor få trikiner i sig av svin som har ät...   20-10-2013, 12:22
          *Stintan*   Kan människor få trikiner i sig av svin som har ät...   20-10-2013, 14:29
          gunsta   Svin är inte köttätare. Svin är väl allätare - ät...   20-10-2013, 14:56
          *Stintan*   Svin är väl allätare - äter det dom kommer åt, ex ...   20-10-2013, 15:37
          Motti   Japp de är allätare precis som tamgrisen och vi ...   21-10-2013, 22:40
          Anki på Öland   ..........de som är för lata för att lämna in ett ...   21-10-2013, 23:06
          Monaxe   Japp de är allätare precis som tamgrisen och vi ...   10-11-2013, 07:51
          Motti   Men snälla du vad är du nu ute efter ? alla seriös...   21-10-2013, 23:43
          *Stintan*   Men snälla du vad är du nu ute efter ? alla seriös...   22-10-2013, 05:21
          sparvuggla   Vad har förekomsten av vildsvin på Öland med saken...   22-10-2013, 08:48
          Anki på Öland   Men snälla du vad är du nu ute efter ? alla seriös...   22-10-2013, 08:31
          Gossen Ruda   Dessvärre verkar det även finnas vildsvin i Landve...   09-11-2013, 16:21
          Ingela i Segersberg   Och jag har en flock på 7-8 st på åkern precis uta...   09-11-2013, 16:38
          Motti   Var det inte trickiner det handlade om ?som jägare...   09-11-2013, 23:40
          Motti   Kostar 150 kr !att testa en gris !skrev fe...   23-11-2013, 00:00

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 03:46

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon