CITAT (dahla @ 24-01-2013, 15:30)

Du har ingen aning om vad det kostar att arrendera jaktmark märker jag... jag betalar 175:- per hektar och år... med dryga 130 hektar så skulle jag kunna få ganska mycket kött på ICA för dom pengarna...
På vilket sätt inskränks ditt liv av min jaktutövning menar du?
Vad är det som säger att jägarna inte vill jaga vildsvin? Bara för att det är svårjagat och för att man inte blir av med köttet behöver det inte innebära att man inte vill jaga djuren för att hjälpa lantbruket...
Att man inte FÅR jaga varg hur som helst är ju någonting som verkligen får katastrofala följder för djurägare... men det glömmer eller ser du inte alls...
Vad är en acceptabel nivå på vildsvinsstammen enligt dig? Vad får vildsvinen kosta Sverige?
Jag har inte möjlighet att vaka på gris varje natt eftersom jag har ett vanligt kontorjobb om dagarna... jag orkar helt enkelt inte det vilket innebär att jag bara kan jaga vildsvin under helgerna... men då inskränker jag ju på ickejägarnas liv enligt dig... det går inte at jaga när svensson släpper sina pudlar på marken... "mina hundar jagar inte... dom kanske skäller lite på något rådjur men dom jagar aldrig..." eller hur...
Nä, gå några meter i mina skor innan du berättar för alla hur jävla bra mina skor är...
Din hobby har du väl valt själv och det finns säkert andra hobbies som kostar minst lika mycket så det där är ju bara larv. Antar att du inte behöver stå för hela arrendeutgiften själv eller ni kanske inte är ett jaktlag och du vill ha allt för dig själv.
Såklart att du/ni inskränker mitt liv. Jag kan ju inte gå i naturen hur som helst när det är jakttider. Med min förra hund var jag tvungen att avstå från att träna spår under jakttider t.ex. eftersom "min skog" vimlade av bössförsedda gubbar. Jag kan ta det eftersom jag vet att det tyvärr är nödvändigt med jakten men det skulle uppskattas att få reda på i förväg när dom tänkt jaga.
Ja du säger ju själv att du inte jagar mer än du får plats med. Ingen vill ha ostyckat kött och du vill ju inte slänga bort. Detsamma säger andra jaktlag du känner till. Då återstår att låta bli att jaga dom. Ville ni verkligen jaga vildsvin så hade ni väl jobbat hårdare på att få ut köttet på marknaden och därmed fått en viss ersättning för köttet. Varför kan inte drabbade markägare ersätta jägare för att skjuta av vildsvinen? Det vore väl rimligt kanske men det är bara en tanke. Mun undran från början var dock om detta med trikiner spär på oviljan att jaga vildsvinen.
Nu handlar den här tråden inte om varg utan om vildsvin så var snäll och håll vargarna i de befintliga vargtrådarna och inte här.
Jag har ingen aning om vad som är acceptabel nivå på vildsvinsstammen men den ökar ju lavinartat på sina håll och ställer till stora skador för många. Om då jägarna av olika anledningar inte vill jaga vildsvin så blir det ju ganska fort katastrofalt många.
Varför tar du personligt åt dig och tycker att du behöver försvara dig med att du inte kan jaga vildsvin varenda natt? Det finns ju en hel jägarkår att dela ansvaret med. Självklart har ni som jägare både ansvar och skyldigheter fast en del verkar strunta i det. För övrigt går det att informera och sätta upp lappar när det är jakt på gång. Lappar i brevlådan några dagar innan skulle nog uppskattas av Svenssons i närområdet.
Förstår inte varför du går i så jävliga skor. Väljer du inte dina skor själv?