|
*Stintan*
23-01-2013, 14:05
"Ytterligare trikinfynd på vildsvin skjutet i Småland. SVA har även dom hittat trikiner i ett vildsvin skjutet i Nöbbele, Vederslöv, Växjö kommun. Den skjutna grisen var en sugga på 90 kg. Det har alltså gjorts två trikinfynd under januari månad, båda i Växjö kommun"
Vad säger jägarna om detta? Hur ofta undersöker man sånt och hur lockande är det att skjuta vildsvin om detta blir vanligt förekommande?
malarmaster
23-01-2013, 17:19
ja,jag är ju inte jägare men intresserad av jaktfrågor då de flesta i bekantskapskretsen är jägare.här har ju gått en omgång artiklar i pressen om just vildsvin,jakt och naturskadorsom jag följt. generellt gäller att allt kött du inte använder själv skall testas,du får alltså inte ens bjuda på vildsvinsmiddag av egenskjutit kött om det är otestat. det finns en bra artikel om trikiner på www.jagareforbundet.se/svenskjakt leta efter artikeln "18 frågor och svar om trikiner" personligen gillar jag inte viltkött i någon form men smaken är ju olika. huruvida några trikinfynd skulle påverka jakt ,tror inte det då det tydligen är ovanligt med trikinfynd samt om köttet testas så är ju risken minimal,mycket hänger ju också på tillagningen. vad jag förstår att det snarare brist på slakterier som gör att det inte jagas mer på vildsvin. en jakt som behöver ökas då vildsvinsstammen växer fort. ulf
Klarar man inte trikiner gm att frysa köttet? Vet nästan inget om detta, men tror väl att det 'är ganska ovanligt att man kan köpa färskt vildsvin, allt jag sett har varit fryst (eller omgjort till rökt korv)?
Huggorm
23-01-2013, 18:09
CITAT (EKLO @ 23-01-2013, 17:41)  Klarar man inte trikiner gm att frysa köttet? Vet nästan inget om detta, men tror väl att det 'är ganska ovanligt att man kan köpa färskt vildsvin, allt jag sett har varit fryst (eller omgjort till rökt korv)? Om jag inte missminner mig så tål de frysning men dör vid tillagning. Tycker mig minnas att de dör vid 70 grader eller så
Jag lämnar alltid in trikinprov... kostar bara 150:- per djur vid enstaka djur men sjunker för varje ytterligare djur vid samma tillfälle och det är det klart värt ifall man är rädd om hälsan.
Trikiner finns ju bland annat i daggmaskar och andra kryp som finns i jorden... kollas lösgående tamsvin för trikiner vid slakt? Kollas det efter trikiner i Danmark? Jag har faktiskt inte en aning.
Vissa trikiner lever i arktis och har påträffats hos isbjörn och dessa kan tydligen färdas med flyttfåglar söderut och hamna även hos oss fast troligtvis dör dom i sommarvärmen här men klarar extrem kyla och vissa överlever tydligen i flera år i frysboxen. Urdumt att äta kött som inte är testat och jag har inte hört talas om någon jägare som inte lämnar in prover... oftast har man svaret inom 3 dagar så djuret hinner hänga några dagar innan man styckar... är det trikiner i behöver man ju inte bry sig om att stycka.
malarmaster
23-01-2013, 19:00
trikiner kan förekomma hos alla djur som äter blandad kost,räv,björn,svin,varg ,grävling m.fl. smittkällor är ju kadaver,jaktbyten osv. människan är ju också allätare och därmed i riskzonen trikiner kan tydligen överleva frysning rätt bra,det finns ju olika arter. de kan även överleva tillagning om temperaturen är för låg,min 66 grader i minst 10 minuter gäller,så stekt kött med rosa/röd mitt duger alltså inte. men som dahla skriver och som artikeln i svensk jakt beskriver så testas det mesta. ulf
*Stintan*
23-01-2013, 21:15
CITAT (malarmaster @ 23-01-2013, 19:00)  trikiner kan förekomma hos alla djur som äter blandad kost,räv,björn,svin,varg ,grävling m.fl. smittkällor är ju kadaver,jaktbyten osv. människan är ju också allätare och därmed i riskzonen trikiner kan tydligen överleva frysning rätt bra,det finns ju olika arter. de kan även överleva tillagning om temperaturen är för låg,min 66 grader i minst 10 minuter gäller,så stekt kött med rosa/röd mitt duger alltså inte. men som dahla skriver och som artikeln i svensk jakt beskriver så testas det mesta. ulf Nu brukar ju inte människor käka räv, björn, varg och grävling så ofta så där är väl inte risken så stor.
CITAT (*Stintan* @ 23-01-2013, 21:15)  Nu brukar ju inte människor käka räv, björn, varg och grävling så ofta så där är väl inte risken så stor. Björn äts ju givetvis och under krigsåren var det ganska vanligt med grävling istället för gris och jag känner faktiskt till ett gäng gubbar som träffas en gång per år för att tillaga just grävling... (jag har inte smakat) numera trikintestar dom grävlingen på samma vis som vi andra testar björn och vildsvin.
*Stintan*
23-01-2013, 23:11
CITAT (dahla @ 23-01-2013, 22:44)  Björn äts ju givetvis och under krigsåren var det ganska vanligt med grävling istället för gris och jag känner faktiskt till ett gäng gubbar som träffas en gång per år för att tillaga just grävling... (jag har inte smakat) numera trikintestar dom grävlingen på samma vis som vi andra testar björn och vildsvin. Tyckte jag skrev "så ofta" .
Anki på Öland
23-01-2013, 23:32
Det var inte många dagar sen dom pratade om vildsvinsjakt på lokalradion. Jägarna vill inte jaga vildsvinen för att man inte kan äta/sälja köttet utan att testa för trikiner, att det var därför vildsvinsstammen ökat explosionsartat här i Småland och att man måste hitta på något för att locka jägarna att jaga dom.
kerstinbern
24-01-2013, 08:24
CITAT (Anki på Öland @ 24-01-2013, 00:32)  Det var inte många dagar sen dom pratade om vildsvinsjakt på lokalradion. Jägarna vill inte jaga vildsvinen för att man inte kan äta/sälja köttet utan att testa för trikiner, att det var därför vildsvinsstammen ökat explosionsartat här i Småland och att man måste hitta på något för att locka jägarna att jaga dom. Det är nog inte därför jägarna inte jagar, utanför att det är en helt annan typ av jakt än den lugna jakten på älg och rådjur som de är vana vid. Vildsvin jagas antingen på tråkig vakjakt vid åtel eller extremt snabb jakt med drivande hund, där hunden löper stor risk att skadas. Men naturligtvis behövs det lockmedel för jägarna så att vildsvinen jagas mycket effektivare. Om man låter jakträttsinnehavarna betala kostnaderna som vildsvinen orsakar, så har man det t ex i Tyskland och Polen, så skulle ju jägarna plötsligt få mycket bättre motivation att jaga också vildsvin.
*Stintan*
24-01-2013, 08:32
CITAT (Anki på Öland @ 23-01-2013, 23:32)  Det var inte många dagar sen dom pratade om vildsvinsjakt på lokalradion. Jägarna vill inte jaga vildsvinen för att man inte kan äta/sälja köttet utan att testa för trikiner, att det var därför vildsvinsstammen ökat explosionsartat här i Småland och att man måste hitta på något för att locka jägarna att jaga dom. Då är det alltså precis som jag befarade att jägarna inte vill jaga vildsvinen. Inte konstigt att vildsvinsstammen ökat så mycket.... inte bara i Småland. Jag tyckte det kunde vara intressant att höra från jägarhåll här på forumet om det ointresset av vildsvinsjakt är vanligt bland jägare. Och vad ska man isåfall göra för att locka jägarna att jaga dom?
sparvuggla
24-01-2013, 09:15
CITAT (dahla @ 23-01-2013, 22:44)  Björn äts ju givetvis och under krigsåren var det ganska vanligt med grävling istället för gris och jag känner faktiskt till ett gäng gubbar som träffas en gång per år för att tillaga just grävling... (jag har inte smakat) numera trikintestar dom grävlingen på samma vis som vi andra testar björn och vildsvin. jaha, det måste vara jägare. I min bekantskapskrets finns inga som varken skjuter eller äter grävling.
CITAT (*Stintan* @ 24-01-2013, 08:32)  Då är det alltså precis som jag befarade att jägarna inte vill jaga vildsvinen. Inte konstigt att vildsvinsstammen ökat så mycket.... inte bara i Småland. Jag tyckte det kunde vara intressant att höra från jägarhåll här på forumet om det ointresset av vildsvinsjakt är vanligt bland jägare. Och vad ska man isåfall göra för att locka jägarna att jaga dom? Utanför mitt hus där jag för övrigt även jagar såg jag lite drygt 50 vildsvin vid ett och samma tillfälle... jag sköt två... Jag har en vanlig frys i köket plus en frysbox på 300 liter i ett uthus. Dessvärre så har jag inte plats med mer för stunden. Ska jag skjuta grisarna och bara kasta dom till räven? Jag brukar ge bort häften av älgköttet som jag tilldelas inom jaktlaget till mina föräldrar. Dom har fått ett helt vildsvin och ett rådjur... dom har samma problem som jag nu med för lite plats i frysboxen. Jag har frågat vänner och bekanta om dom vill ha vildsvin. Jag har då erbjudit mig att flå djuret, skicka in trikinprov (men det får dom då betala för själva) och se till så djuret blir hängmörat på rätt sätt... dessvärre är det ingen som vill ha en hel gris... inte ens halva grisar vill någon ha... kunskaperna om hur man styckar ett djur finns helt enkelt inte och jag har ingen lust att finstycka någonting jag ger bort. Det är precis lika i de jaktlag jag har omkring mig.
*Stintan*
24-01-2013, 10:32
Är det viltvård att därför låta vildsvinsstammen få föröka sig ohejdat? Har inte jägarna något ansvar? Att du inte har lust att finstycka är det ett försvar för att slippa ta ansvar? Om du kan stycka så kan du väl lära ut den konsten bland vänner och bekanta. Men såklart är det lättare och lönsammare att avyttra rådjur och älg och därmed intressantare att jaga. Finns inget intresse för handeln att saluföra vildsvinskött? Sällan man ser viltkött i affären men själv skulle jag gärna köpa det om det fanns. Jag trodde i min enfald att en av jägarnas uppgifter är att hålla viltet på rimlig nivå och inte bara jaga det dom själva kan dra nytta av och fylla sin frys med.
Jag har inte någon lön eller annan ersättning för min fritidssyssla och säljer inget av det jag jagar. Jag både fiskar, jagar och odlar och har därutöver ett socialt liv med flertalet andra intressen.
Jag är absolut ingen expert på att finstycka så för mig tar det riktigt lång tid om det ska bli bra. (räkna med cirka 3 timmar för en vuxen gris) Om det var någon som ville lära sig att stycka så skulle jag absolut försöka lära ut vad jag kan men det är ingen bland mina bekanta som vill befatta sig med med en slaktkropp.
Ett av problemen "vi" har är att man odlar potatis på marken.. potatis är ju jättegott och det tycker även vildsvinen. Vi har även väldigt mycket ek på marken vilket också gynnar vildsvinen. På marken där man odlar potatis är det ypperlig jord för king edvard och det går nästan inte att odla nånting annat där. Markägare och brukare av jorden är medvetna om att grisarna kommer ställa till mer problem framöver. Som tur är så förstår dom att vi som jagar där även är människor och inte enbart jägare...
Vi jägare har väl bara ansvar och skylldigheter verkar det som... vi betraktas ju inte ens som människor bland vissa...
Gossen Ruda
24-01-2013, 11:45
Inte speciellt snällt mot jägarna om de skall känna ett tvång att skjuta så mycket som möjligt, men att samtidigt betala för "nöjet" både i pengar, arbete och framför allt tid. Samtidigt får de kritik från visst håll över att de öht jagar och lustmördar djur. Hur skall man ha det?
Borde man inte få tag på något slakteri som tar hand om vildsvinen efteråt, betalar jägarna en slant, trikintestar köttet och sen rationellt styckar och försäljer det?
Kan ju tillägga att Vildsvin är mycket mer svårjagade än annat vilt och vildsvinsjakten är relativt ny i Sverige därför har vi heller inte riktigt dom hundraserna som lämpar sig för den jakten så jägarna har en del kvar för att kunna jaga vildsvin ultimat .
malcolm
24-01-2013, 12:33
Förr i världen fanns det något som hette skottpengar, skulle man inte kunna ha det på vildsvin?
malarmaster
24-01-2013, 12:54
CITAT (Gossen Ruda @ 24-01-2013, 11:45)  Inte speciellt snällt mot jägarna om de skall känna ett tvång att skjuta så mycket som möjligt, men att samtidigt betala för "nöjet" både i pengar, arbete och framför allt tid. Samtidigt får de kritik från visst håll över att de öht jagar och lustmördar djur. Hur skall man ha det?
Borde man inte få tag på något slakteri som tar hand om vildsvinen efteråt, betalar jägarna en slant, trikintestar köttet och sen rationellt styckar och försäljer det? problemet som jag förstått är just att det saknas slakterier som kan ta hand om mindre mängder djur samt att det tydligen är svårt att få ut köttet i affärerna. skulle det finnas en fungerande kedja och där jägarna fick betalt för köttet skulle det nog jagas mer,att bara skjuta djur för att gräva ner pga att det inte går att avsätta köttet är nog inget lockande för en jägare. vi har ju under lång tid i sverige avvecklat allt smått inom livsmedelsindustri,förr fanns det massor av lokala slakterier o charkbutiker,nu återstår endast större enheter som är ointresserade av små kvantiteter samt så finns det ett transportproblem. det skulle säkert finnas efterfrågan på köttet i affären men hur få det dit? ULF
*Stintan*
24-01-2013, 14:47
CITAT (Gossen Ruda @ 24-01-2013, 11:45)  Inte speciellt snällt mot jägarna om de skall känna ett tvång att skjuta så mycket som möjligt, men att samtidigt betala för "nöjet" både i pengar, arbete och framför allt tid. Samtidigt får de kritik från visst håll över att de öht jagar och lustmördar djur. Hur skall man ha det?
Borde man inte få tag på något slakteri som tar hand om vildsvinen efteråt, betalar jägarna en slant, trikintestar köttet och sen rationellt styckar och försäljer det? Så borde det naturligtvis vara. Samtidigt kostar väl nästan all hobbyverksamhet både tid och pengar. Jägarna inskränker dessutom på vanligt folks liv med sin jakt och utsätter dem för risker om de ändå råkar befinna sig ute i naturen under jaktsäsong. Att de dessutom kan fylla sina frysar med billigt kött är väl inget annat än ett privilegium. Att man inte vill jaga vildsvin när det behövs får ju katastrofala följder så det det borde på något sätt åligga jägarna att även se till att vildsvinsstammarna hålls på acceptabel nivå. De har ju fått ett förtroende att hålla efter annat vilt så då borde ju inte vildsvinen undantas bara för att de är svårjagade eller för att det är besvärligt att ta hand om köttet.
CITAT (*Stintan* @ 24-01-2013, 14:47)  Så borde det naturligtvis vara.
Samtidigt kostar väl nästan all hobbyverksamhet både tid och pengar. Jägarna inskränker dessutom på vanligt folks liv med sin jakt och utsätter dem för risker om de ändå råkar befinna sig ute i naturen under jaktsäsong. Att de dessutom kan fylla sina frysar med billigt kött är väl inget annat än ett privilegium. Att man inte vill jaga vildsvin när det behövs får ju katastrofala följder så det det borde på något sätt åligga jägarna att även se till att vildsvinsstammarna hålls på acceptabel nivå. De har ju fått ett förtroende att hålla efter annat vilt så då borde ju inte vildsvinen undantas bara för att de är svårjagade eller för att det är besvärligt att ta hand om köttet. Du har ingen aning om vad det kostar att arrendera jaktmark märker jag... jag betalar 175:- per hektar och år... med dryga 130 hektar så skulle jag kunna få ganska mycket kött på ICA för dom pengarna... På vilket sätt inskränks ditt liv av min jaktutövning menar du? Vad är det som säger att jägarna inte vill jaga vildsvin? Bara för att det är svårjagat och för att man inte blir av med köttet behöver det inte innebära att man inte vill jaga djuren för att hjälpa lantbruket... Att man inte FÅR jaga varg hur som helst är ju någonting som verkligen får katastrofala följder för djurägare... men det glömmer eller ser du inte alls... Vad är en acceptabel nivå på vildsvinsstammen enligt dig? Vad får vildsvinen kosta Sverige? Jag har inte möjlighet att vaka på gris varje natt eftersom jag har ett vanligt kontorjobb om dagarna... jag orkar helt enkelt inte det vilket innebär att jag bara kan jaga vildsvin under helgerna... men då inskränker jag ju på ickejägarnas liv enligt dig... det går inte at jaga när svensson släpper sina pudlar på marken... "mina hundar jagar inte... dom kanske skäller lite på något rådjur men dom jagar aldrig..." eller hur... Nä, gå några meter i mina skor innan du berättar för alla hur jävla bra mina skor är...
Elisabeth-Västkustkolonisten
24-01-2013, 15:52
CITAT (kerstinbern @ 24-01-2013, 08:24)  Det är nog inte därför jägarna inte jagar, utanför att det är en helt annan typ av jakt än den lugna jakten på älg och rådjur som de är vana vid. Vildsvin jagas antingen på tråkig vakjakt vid åtel eller extremt snabb jakt med drivande hund, där hunden löper stor risk att skadas.
Men naturligtvis behövs det lockmedel för jägarna så att vildsvinen jagas mycket effektivare. Om man låter jakträttsinnehavarna betala kostnaderna som vildsvinen orsakar, så har man det t ex i Tyskland och Polen, så skulle ju jägarna plötsligt få mycket bättre motivation att jaga också vildsvin. kerstinberne du skulle nog läsa in dig lite mera i problemet. Jägarna i Tyskland behöver bara betala för viltskador om dom är där dom får/kan jaga. I ett samhälle/kyrkogårdar osv får ingen jaga. Inte heller i ett stort majsfält där viltsvinen trivs. För viltsvin finns det många undantag. Ich innan du biter mig nu, jag jagar inte. Känner inte heller nån längre som gör det. Elisabeth
*Stintan*
24-01-2013, 17:18
CITAT (dahla @ 24-01-2013, 15:30)  Du har ingen aning om vad det kostar att arrendera jaktmark märker jag... jag betalar 175:- per hektar och år... med dryga 130 hektar så skulle jag kunna få ganska mycket kött på ICA för dom pengarna...
På vilket sätt inskränks ditt liv av min jaktutövning menar du?
Vad är det som säger att jägarna inte vill jaga vildsvin? Bara för att det är svårjagat och för att man inte blir av med köttet behöver det inte innebära att man inte vill jaga djuren för att hjälpa lantbruket...
Att man inte FÅR jaga varg hur som helst är ju någonting som verkligen får katastrofala följder för djurägare... men det glömmer eller ser du inte alls...
Vad är en acceptabel nivå på vildsvinsstammen enligt dig? Vad får vildsvinen kosta Sverige?
Jag har inte möjlighet att vaka på gris varje natt eftersom jag har ett vanligt kontorjobb om dagarna... jag orkar helt enkelt inte det vilket innebär att jag bara kan jaga vildsvin under helgerna... men då inskränker jag ju på ickejägarnas liv enligt dig... det går inte at jaga när svensson släpper sina pudlar på marken... "mina hundar jagar inte... dom kanske skäller lite på något rådjur men dom jagar aldrig..." eller hur...
Nä, gå några meter i mina skor innan du berättar för alla hur jävla bra mina skor är... Din hobby har du väl valt själv och det finns säkert andra hobbies som kostar minst lika mycket så det där är ju bara larv. Antar att du inte behöver stå för hela arrendeutgiften själv eller ni kanske inte är ett jaktlag och du vill ha allt för dig själv. Såklart att du/ni inskränker mitt liv. Jag kan ju inte gå i naturen hur som helst när det är jakttider. Med min förra hund var jag tvungen att avstå från att träna spår under jakttider t.ex. eftersom "min skog" vimlade av bössförsedda gubbar. Jag kan ta det eftersom jag vet att det tyvärr är nödvändigt med jakten men det skulle uppskattas att få reda på i förväg när dom tänkt jaga. Ja du säger ju själv att du inte jagar mer än du får plats med. Ingen vill ha ostyckat kött och du vill ju inte slänga bort. Detsamma säger andra jaktlag du känner till. Då återstår att låta bli att jaga dom. Ville ni verkligen jaga vildsvin så hade ni väl jobbat hårdare på att få ut köttet på marknaden och därmed fått en viss ersättning för köttet. Varför kan inte drabbade markägare ersätta jägare för att skjuta av vildsvinen? Det vore väl rimligt kanske men det är bara en tanke. Mun undran från början var dock om detta med trikiner spär på oviljan att jaga vildsvinen. Nu handlar den här tråden inte om varg utan om vildsvin så var snäll och håll vargarna i de befintliga vargtrådarna och inte här. Jag har ingen aning om vad som är acceptabel nivå på vildsvinsstammen men den ökar ju lavinartat på sina håll och ställer till stora skador för många. Om då jägarna av olika anledningar inte vill jaga vildsvin så blir det ju ganska fort katastrofalt många. Varför tar du personligt åt dig och tycker att du behöver försvara dig med att du inte kan jaga vildsvin varenda natt? Det finns ju en hel jägarkår att dela ansvaret med. Självklart har ni som jägare både ansvar och skyldigheter fast en del verkar strunta i det. För övrigt går det att informera och sätta upp lappar när det är jakt på gång. Lappar i brevlådan några dagar innan skulle nog uppskattas av Svenssons i närområdet. Förstår inte varför du går i så jävliga skor. Väljer du inte dina skor själv?
Gossen Ruda
24-01-2013, 17:59
För att nu komma med något helt annat så här kommer en vers från Chalmers sångbok. Blau ist der Himmel und blau ist der Rhein und blau ist der Stempel von trikinfreien Schwein Jetz bin Ich auf Pickalurven, auf Pickalurven, auf Pickalurven auf Pickalurven bin ich. För ev stavfel och liknande ansvaras ej.
24-01-2013, 18:02
CITAT (Gossen Ruda @ 24-01-2013, 17:59)  För att nu komma med något helt annat så här kommer en vers från Chalmers sångbok. Blau ist der Himmel und blau ist der Rhein und blau ist der Stempel von trikinfreien Schwein Jetz bin Ich auf Pickalurven, auf Pickalurven, auf Pickalurven auf Pickalurven bin ich. För ev stavfel och liknande ansvaras ej.  Gossen vad är pickalurven?
*Stintan*
24-01-2013, 18:36
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-01-2013, 18:02)  Gossen vad är pickalurven? Inte för att jag är någon gosse men betrunken kanske man kan säga
Gossen Ruda
24-01-2013, 18:42
CITAT (*Stintan* @ 24-01-2013, 18:36)  Inte för att jag är någon gosse men betrunken kanske man kan säga  Jawohl. Chalmers sångbok innehöll idel fyllevisor. Jag gick där aldrig men brorsan gick på Polhemsgymnasiet som var en liten del av Chalmers.
24-01-2013, 19:07
Ja visst ni har ju rätt men eftersom allt annat var på tyska så tänkte jag vidare då och då hittade jag inte ordet i mitt huvud......
Christa
24-01-2013, 19:07
Jag köpte ett paket vildsvinsskav för flera år sedan men för säkerhets skull kontaktade jag företaget som står på paketet för att fråga om det är testat för triciner. Har dock ännu inte fått något svar...
Vad jag förstår så gäller det att tillaga det ordentligt då? Lite lebbigt i alla fall tycker jag. Konstigt också att jag inte fick något svar.
Att daggmask skulle sprida triciner visste jag jag inte. Kan människor få i sig det på något annat sätt än genom att äta smittat kött?
Gossen Ruda
24-01-2013, 19:25
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-01-2013, 19:07)  Ja visst ni har ju rätt men eftersom allt annat var på tyska så tänkte jag vidare då och då hittade jag inte ordet i mitt huvud...... Dåtidens chalmerister var nog mer framstående i sporten ölhävning än i tyska språket...
CITAT (*Stintan* @ 24-01-2013, 17:18)  Varför tar du personligt åt dig och tycker att du behöver försvara dig med att du inte kan jaga vildsvin varenda natt? Det är ju mig du anklagar för allt möjligt hela tiden... Lev ditt eländiga liv och skit för fan i mig resten av livet och dö lycklig! Dig tänker jag inte ägna en tanke hädanefter!
*Stintan*
24-01-2013, 21:20
CITAT (dahla @ 24-01-2013, 20:19)  Det är ju mig du anklagar för allt möjligt hela tiden... Lev ditt eländiga liv och skit för fan i mig resten av livet och dö lycklig! Dig tänker jag inte ägna en tanke hädanefter! Men det begriper du väl att jag inte menar att du som person är ansvarig för att inte vildsvinen jagas i tilllräcklig omfattning i Sverige. Du har ju förklarat din ståndpunkt och även hur andra jaktlag ser på vildsvinsjakt. Min fråga är ju egentligen bara om trikinförekomsten påverkar vildsvinsjakten negativt. Vad har jag skrivit som upprör dig så mycket? Jag svara ju bara på dina inläggg.
Kan tala om att det dessutom är svårt att avytra Vildsvin till slakterier .Och som sakt vi har inte fått in rätt hundraser som kan jaga Vildsvin på rätt sätt det går inte att använda Stövare Drever till att ställa vildsvin !En bra vildsvins hund enligt expertisen är Doggo Argentino ,men de flesta jägare jagar mest Rådjur och Hare och Älg och till det har vi flera hundraser till i Sverige ! En vildsvinshund ska vara vek i sinnelag men inte rädd och den får absolut inte gå i närkamp med ett Vildsvin utan ska hålla sig på avstånd och vara vask och snabb .
Kan tala om att det i dag blev två Vildsvin mindre i Sverige=Småland ! min mans jaktlag skött två grisar i dag .
*Stintan*
27-01-2013, 01:31
Vad gör ni med köttet?
sparvuggla
27-01-2013, 16:12
CITAT (*Stintan* @ 24-01-2013, 21:20)  Men det begriper du väl att jag inte menar att du som person är ansvarig för att inte vildsvinen jagas i tilllräcklig omfattning i Sverige. Du har ju förklarat din ståndpunkt och även hur andra jaktlag ser på vildsvinsjakt. Min fråga är ju egentligen bara om trikinförekomsten påverkar vildsvinsjakten negativt.
Vad har jag skrivit som upprör dig så mycket? Jag svara ju bara på dina inläggg. Tyvärr slutar dom flesta diskussioner med jägare på detta sätt. Det spelar ingen roll hur man försöker.
CITAT (*Stintan* @ 24-01-2013, 10:32)  Är det viltvård att därför låta vildsvinsstammen få föröka sig ohejdat? Har inte jägarna något ansvar? Att du inte har lust att finstycka är det ett försvar för att slippa ta ansvar? Om du kan stycka så kan du väl lära ut den konsten bland vänner och bekanta. Men såklart är det lättare och lönsammare att avyttra rådjur och älg och därmed intressantare att jaga. Finns inget intresse för handeln att saluföra vildsvinskött? Sällan man ser viltkött i affären men själv skulle jag gärna köpa det om det fanns. Jag trodde i min enfald att en av jägarnas uppgifter är att hålla viltet på rimlig nivå och inte bara jaga det dom själva kan dra nytta av och fylla sin frys med. Kan inte vara lätt att vara jägare. Skjuter man är man en blodtörstig lustmördare och skjuter man inte tar man inte sitt ansvar.
*Stintan*
27-01-2013, 19:27
CITAT (Ramoth @ 27-01-2013, 18:17)  Kan inte vara lätt att vara jägare. Skjuter man är man en blodtörstig lustmördare och skjuter man inte tar man inte sitt ansvar.  Det får stå för dig, jag har aldrig påstått det.
Det finns idag en hel del djurparker som söker kött till de köttätare de innehar. De är mer än tacksamma för att få kött, trikiner i eller inte, det vet jag inget om, men tror knappast djuren bryr sig eller far illa av det. Idag går många hästtransporter med gamla hästar direkt till djurparker och avlivas där. En sorg för matte/husse, eller vad man nu kallar det, ordet ägare gillar jag inte. Men en stor mättande resurs för levande djur. Så ska det vara. Inget slöseri.
Gossen Ruda
27-01-2013, 20:18
CITAT (CillaM @ 27-01-2013, 19:52)  Det finns idag en hel del djurparker som söker kött till de köttätare de innehar. De är mer än tacksamma för att få kött, trikiner i eller inte, det vet jag inget om, men tror knappast djuren bryr sig eller far illa av det. Idag går många hästtransporter med gamla hästar direkt till djurparker och avlivas där. En sorg för matte/husse, eller vad man nu kallar det, ordet ägare gillar jag inte. Men en stor mättande resurs för levande djur. Så ska det vara. Inget slöseri. Besiktningen kommer man inte ifrån ändå. Man får inte, eller har åtminstone inte fått tidigare, lägga ut trafikdödat vilt till rovfåglar utan föregående besiktning. Tror därför att även kött till djurparker måste besiktigas. Huruvida man får mata även med trikinkött vet jag dock inte.
Men en besiktning av hästkött förekommer inte om det inte ska användas för mänsklig konsumtion, och dessa har nästan alltid mask, hästarna alltså. Vi äter inte lejon, varg, tigrar så varför skulle man behöva då besiktiga vildsvin för rovdjurens kost? Låter ju lite märkligt ifall så skulle vara fallet. Men tycker det är en bra idé för att föda de stackars rovdjuren i sina fållor.
Christa
30-01-2013, 07:42
Kan man äta okontrollerat kött om det bara är ordentligt tillagat?
Gossen Ruda
30-01-2013, 11:33
CITAT (Christa @ 30-01-2013, 07:42)  Kan man äta okontrollerat kött om det bara är ordentligt tillagat? Självklart. Ordentligt genomvärmt är det ingen risk, dvs inget rött kött i mitten. Minst 70 grader i 10 minuter.
Christa
30-01-2013, 19:38
CITAT (Gossen Ruda @ 30-01-2013, 11:33)  Självklart. Ordentligt genomvärmt är det ingen risk, dvs inget rött kött i mitten. Minst 70 grader i 10 minuter. Ok, då skall jag äta upp paketet jag har i frysen trots att jag inte fick något svar från leverantören.
Svar till Stintan ! jo Grisarna är slaktade och vi får köttet till helgen men vi äter det inte förän trikintestet 'är klart ,ett trikintest kostar 150 kr att göra .Och har man råd att jaga har man också råd att lämna in ett trikintest . Allt Vildsvins kött ska genomgå Trikintest innan man äter det .Att gissa om tempraturer osv när det gäller trikiner är inte godtagbart ,det ska besiktigas innan man äter det .
kerstinbern
17-10-2013, 11:53
Uppenbarligen så anser sig i alla fall en del jägare inte ha råd att trikintesta köttet utan äter ändå: http://www.smittskyddsinstitutet.se/nyhets...ta-av-trikiner/
hattstugan
17-10-2013, 13:02
Ska tilläggas att det kan finnas även i tamgrisen! Dessutom första fallet på 35 år i Sverige! Ja förutom de som glufsat utomlands då!
*Stintan*
17-10-2013, 13:17
CITAT (hattstugan @ 17-10-2013, 14:02)  Ska tilläggas att det kan finnas även i tamgrisen! Dessutom första fallet på 35 år i Sverige! Ja förutom de som glufsat utomlands då! Ja det stod ju i artikeln.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|