Korallrev i Frankrike är det väl ingen som har påstått!?
Ja, jag har kollat på Algomins hemsida. På den produkten som rekommenderas till köksväxtodling, har företaget satt dit ett Krav-märke. Dock utan att ange om produkten är krav-märkt.
Tveksamt.
Om man går in på Krav:s hemsida och letar på gödningmedel, finns inte Algomin med.
Vad ska man tro?
CITAT (Gunilla T @ 28-01-2013, 09:53)

Algomin är alger som skördas utanför Frankrikes kust och vad jag vet iaf finns inga korallrev där.
Det absolut största hotet mot världens korallrev idag är försurningen av haven som orsakas av våra utsläpp .bl.a. koldioxid.
Det är svårt att hitta information om Algomin, det mesta är reklam med enbart positiva omdömen.
Men jag vet att jag tidigare läst någonstans om att uttaget av alger är reglerat. För att produktionen skall vara hållbar bör uttagen av alger inte vara större än återväxten men hittar inte någon information om det.
Det mesta av mänsklig påverkan kan knappast kallas miljövänlig, ett ord som missbrukas alltför ofta idag i försäljningssyfte. Uttagen av torv från våra mossar är inte heller särskilt miljövänligt. Vi har stora tillgångar i våra mossar men det är trots allt en resurs som inte återskapas i den takt som uttagen görs.
Iaf - om du vill välja ett mer naturvänligt gödselmedel är Algomin nog att föredra framför mineralgödsel. Framställningen av mineralgödsel är inte miljövänlig. Kalium och fosfor utvinns ur gruvor och är ändliga resurser och till framställningen kräver stora mängder fossila bränslen som kol och naturgas som i sin tur orsakar försurning av sjöar och hav som förorsakar nedbrytning av korallrev...

Torvprodukter bojkottar jag. Den tankegången är inte särskilt komplicerad.
Min tanke var nog att jämföra Algomin med t.ex. naturgödsel.