CITAT (Piccante @ 29-01-2013, 20:44)

Med tanke på ur stora ingrepp torvproduktionen gör i naturen så borde man inte använda vanlig plantjord. Men jag har inte hittat så många alternativ förutom att kompostera och göra egen jord då.
Ja, problemet är att all plastförpackad jord är torvbaserad, även kogödsel som det så vackert heter är ju mestadels torv indränkt i urin.
Jag köper ett billass med matjord varje år - haft turen att hitta en leverantör som kan leverera bra jord och som inte innehåller en massa ogräs. Men det finns skäl även där att vara försiktig. Alla är inte seriösa och det är en mindre katastrof om man får in t.ex. åkerfräken i trädgården.
Gödslar gör jag med naturgödsel som jag köper ett lass av varannat år av bönder. Men vill man inte använda torv bör man kontrollera att man använder halm i stället för torv vilket är vanligt som strömedel till hästar.
Jag har två stora trädgårdskomposter men det räcker ju inte långt.
Men jag använder torv eftersom jag är väldigt förtjust i surjordsväxter och det finns idag inget alternativ till torv för att få det rätta pH värdet och den porösa jord som är helt nödvändig för många surjordsväxter. Jag använder där grov torv, kompostjord, naturgödsel, grus eller kross och barkmull.
Eva, jag har aldrig sett påsjord som är baserad på barkmull.
Förövrigt behöver vi inte alls dessa olika påsjordar som man prånglar på oss. Det blir ju fler och fler varje år - balkongjord, örtjord, krukjord, planteringsjord, petuniajord, pelargonjord...

det mesta av oerhört dålig kvlitet.
Redigerat av Gunilla T: 30-01-2013, 09:17